فائزون|۳۱ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 9762 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۰:۲۱

تاریخ شمسی

31تیر۱۳۶۶

تاریخ قمری

25ذی‌القعده1407

تاریخ میلادی

22ژوئیه1987
 
 
خلاصه روز: 

- آغاز حرکت نخستین کاروان نفت‌کش‌های کویتی و ناوهای امریکایی محافظ آن؛ حوادث اتفاق افتاده در مسیر حرکت این کاروان.

- ابراز رضایت وزارت دفاع امریکا از عبور بدون حادثه کاروان از تنگه هرمز. بی.بی.سی: «خطر همچنان باقی است.» گزارش خبرگزاری فرانسه و رویتر از تدابیر امریکا در حین عملیات محافظت و ذکر توانایی‌های ایران در این زمینه.

- حضور و استعداد نظامی کشورهای شوروی، انگلستان، فرانسه و آلمان در خلیج‌فارس. انگلستان به نیروهای خود دستور مقابله داده است.

- اظهارات نماینده شوروی در سازمان ملل متحد درباره نارضایتی کشورش از اوضاع خلیج‌فارس، تاس: «اقدامات اخیر امریکا یک عملیات نظامی است.» وزیر دفاع امریکا: «ما باید نقش خود را ایفا کنیم.» گفتار بی.بی.سی. درباره رقابت کشورهای قدرتمند در خلیج‌فارس.

- روزنامه نیویورک تایمز از عملیات ناوگان امریکا در محافظت از نفت‌کش‌های کویتی انتقاد کرد و این عملیات را در جهت حمایت از عراق دانست پارسونز: «رغبت ایران برای باز نگاه‌داشتن تنگه هرمز، بیش از عراق است.» سفیر عراق در لندن: «ما به کشتی‌ها حمله خواهیم کرد.» وزیر نفت کویت: «نباید عراق تنها بماند.» به گفته بی.بی.سی، انگیزه امریکا از محافظت از نفت‌کش‌های کویتی، اعاده اعتبار از دست‌رفته در جریان مک فارلین است.

- موضع جمهوری اسلامی در قبال مسایل خلیج‌فارس و قطع‌نامه 598 در مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهور و سخنان نخست‌وزیر. آیت‌الله خامنه‌ای: «برخورد ما با امریکا مهلک خواهد بود.» میرحسین موسوی (نخست‌وزیر): امریکا قطع‌نامه 598 را زیر پا گذاشته است.

- گزارش‌ها و تفاسیر رادیو امریکا و رادیو فرانسه، همچنین نشریه‌های "کریستین ساینس مانیتور"، "لارپوبلیکا" و "لیبراسیون" درباره موضع ایران در خصوص قطع‌نامه 598 و عملکرد شورای امنیت در جنگ ایران و عراق.

- عراق اعلام کرد که قطع‌نامه 598 را پذیرفته است. سخن‌گوی دولت عراق: تصویب قطع‌نامه 598 پیروزی سیاسی برای عراق است.

- موضع محافل انقلابی لبنان علیه صدور قطع‌نامه 598.

- اعلام برنامه دبیرکل سازمان ملل برای اجرای آتش‌بس.

- سفر دکتر ولایتی به آلمان غربی و موضوعات مورد مذاکره با مقام‌های این کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال