فائزون|۲۱ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10242 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۱۰:۱۱

تاریخ شمسی

21 تیر 1366

تاریخ قمری

15 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

12 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

 - قرارگاه نوح اعلام کرد به دو فروند شناور عراقی که به مواضع نیروهای خودی نزدیک شده بودند حمله کرده است.

- چهل‌وسه هزار نیروی بسیجی از استان‌‏های بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان با ارسال طومارهایی آمادگی خود را برای مقابله با اقدامات دشمن در خلیج‌‏فارس اعلام کردند.

- بررسی یک فوریت طرح احتساب مدت خدمت نیروهای داوطلب بسیجی، جزء خدمت دوره‌ی ضرورت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

- دویست تن از افراد مسلح حزب دمکرات برای تصرف پاوه به این شهر حمله کردند که با مقاومت نیروهای خودی موفقیتی به دست نیاوردند. در این درگیری 24 تن از نیروهای خودی شهید و 8 تن مجروح شدند. از نیروهای مهاجم نیز 4 تن کشته شدند. در اجرای عملیات کمین نیروهای سازمان کومه‌له در گردنه صلوات‌‏آباد سنندج 9 تن از نیروهای ژاندارمری شهید و 14 تن مجروح شدند.

- سه تن از افسران استخبارات و 4 تن از مهاجران عراقی که با آنها همکاری می‏‌کردند در حوالی جوانرود دستگیر شدند.

- سمینار دو روزه‌ی فرماندهان نظامی مجلس اعلای عراق که برای بررسی راه‏‌های گسترش عملیات پارتیزانی در خاک عراق برگزار شده بود پایان یافت.

- اظهارات یکی از صاحبان شرکت‌‏های حمل‏‌و‏نقل ترکیه درباره‌ی تأثیر عملیات‏‌های کردهای معارض عراق در اختلال در روند حمل‌‏و‏نقل این کشور با ترکیه.

- چهار تن از آسیب‌‏دیدگان حمله شیمیایی عراق به سردشت برای ادامه معالجه به بلژیک اعزام شدند. تاکنون 35 تن از مردم سردشت شهید و افزون بر 2000 نفر مجروح شده‌‏اند. سازمان بهداشت جهانی در پاسخ درخواست پزشکان ایرانی مقیم فرانسه مبنی‌‏بر جلوگیری از استفاده عراق از سلاح‌‏های شیمیایی این کار را مغایر وظایف خود دانست.

- دیدار جداگانه رئیس ستاد مشترک ارتش و قائم‏‌مقام فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران با آیت‏‌الله خامنه‏‌ای و گزارش آمادگی نیروهای تحت امر خویش برای مقابله با اقدامات دشمن در خلیج‏‌فارس.

- آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با سخن‌گوی سپاه پاسداران و چند تن از مسئولان تعاون سپاه: آنچه که باعث وحشت کفر جهانی از ملت حزب‌‏الله شده است، روحیه استقبال از شهادت و نترسیدن از مرگ است.

- ورود فاروق‌‏الشرع وزیرخارجه سوریه به تهران و گفت‌وگوی وی با میرحسین موسوی نخست وزیر و علی‌اکبر ولایتی وزیر امور خارجه. فاروق‌‏الشرع: سوریه از هیچ تلاشی برای ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران که در حال ستیز با امپریالیسم است دریغ نکرده است. موضع ما در زمینه جنگ تحمیلی ثابت است و هیچ تغییری نکرده است. میرحسین موسوی: به‌ نفع کویت است که بی‏‌طرف باشد والا ممکن است در تشنجی که به‌‏وجود می‏‌آورد خُرد شود.

- گزارش یونایتدپرس از سازماندهی ناوهای اسکورت کننده نفت‌کش‌‏ها و توان موجود امریکا در منطقه خلیج‌‏فارس. سخن‌گوی شرکت نفت‌کش‌‏های کویتی 24 تیرماه را روز نصب پرچم امریکایی بر کشتی‏‌های کویتی اعلام کرد.

- روزنامه اسپانیایی ال‏پائیس در بررسی روش اعلام شده امریکا برای اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی به اعترافات بخشی از هیئت حاکمه‌ی امریکا اشاره کرده و عملکرد دوگانه‌ی امریکا در قبال حملات عراق و ایران در خلیج‏‌فارس را مورد انتقاد قرار داد.

- سخنان پیترهاچکلیف سفیر انگلستان در کویت درباره‌ی آمادگی انگلستان برای اسکورت نفت‌کش‌‏های کویتی، راه‏‏کارهای برقراری صلح و سخنان جانبدارانه‌ی وی از عراق و اتخاذ مواضع تند علیه ایران.

- بی‌‏بی‌‏سی: در پیش‌‏نویس قطع‏نامه شورای امنیت، اقدامات تنبیهی برای طرفی که از پذیرش آن سر باز بزند پیش‏‌بینی نشده است. چین تاکنون از تأیید تحریم فروش اسلحه اجتناب کرده است. موضع شوروی هم‏چنان روشن نیست.

- یاسر عرفات در دیدار با امیر کویت، درباره حمایت کامل فلسطین در مقابل تهدیدات ایران به وی اطمینان داد. عرفات:‌ امنیت و ثبات ما متجلی از امنیت وثبات کویت است. سفیر شوروی در کویت نامه وزیرخارجه شوروی را تسلیم وزیرخارجه کویت کرد. زروف: شوروی از بالاگرفتن دامنه‌ی تشنج در خلیج‌‏فارس نگران است. پراودا، ارگان حزب کمونیست شوروی از اقدامات امریکا و نپذیرفتن طرح آتش‌‏بس در خلیج‌‏فارس به شدت انتقاد کرد و اهداف سه‏‌گانه این کشور را ماجراجویانه و جهان‏‌خوارگی جدید خواند.

- در پی حمله روز گذشته‌ی پلیس فرانسه به یک دیپلمات ایرانی در ژنو، وزارت خارجه ایران با احضار کاردار فرانسه در تهران خواستار ادای توضیح رسمی در این‏‌باره شد. سخن‌گوی وزارت خارجه: این حرکت جدید پلیس فرانسه نشان‏ دهنده‌ی بربریت جدید حاکم بر پلیس فرانسه است.

- گزارش یک ماهنامه اقتصادی قبرس از تلاش ایران برای احداث یک خط لوله نفتی هزار کیلومتری از مبادی تولید به دریای عمان.

- گزارش خبرگزاری آناتولی از حجم روابط اقتصادی ایران و ترکیه. نخست وزیر ترکیه: کشور ما در جنگ ایران و عراق پنجاه میلیارد دلار متضرر شده است.

- گفتار رادیو بی‌‏بی‏‌سی درباره‌ی مقدار وابستگی ژاپن به نفت منطقه خلیج‌‏‏‏‏‏‏‏فارس و سیاست‏‌های ژاپن در این منطقه و محدودیت این کشور در استفاده از ظرفیت نظامی خود.

- اعلامیه بخش اطلاعات لویذر درباره‌ی هدر رفتن 8 میلیون تن کالا در اثر درگیری‏‌ها در خلیج‌‏فارس. معرفی عراق به‏‏‌عنوان آغازگر حملات به کشتی‏‌های تجاری در خلیج‌‏فارس. آمار کلی کشتی‏‌های آسیب‏‌دیده و افزایش نرخ بیمه کشتی‏‌ها در این منطقه.

- نامه نماینده عراق در سازمان ملل به دبیر کل و ادعای حمله توپخانه‌ای ایران به مناطق مسکونی شهر ابوالخصیب در 16 تیر 1366

ارسال نظر






captcha
ارسال