فائزون|۲۲ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 10254 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۱۱:۳۳

تاریخ شمسی

22 تیر 1366

تاریخ قمری

16 ذی‌القعده 1407

تاریخ میلادی

13 ژوئیه 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله سه فروند از هواپیماهای دشمن به جزیره فارسی و جزیره خارک. در جزیره‌ی فارسی 4 تن از نیروهای نظامی شهید شدند و یک تن مجروح شد. در حمله به محل انتظار بارگیری نفت‌کش‌ها در جزیره خارک‏، خسارت وارده جزئی بود. آسوشیتدپرس: هدف عراق از تشدید حملات در خلیج‏‏‌فارس دامن زدن به جنگ نفت‌کش‏‏‌ها در آستانه‌ی اجرای اسکورت نفت‌کش‌‏های کویتی است. ستاد مشترک ارتش: یکی از هواپیماهای عراقی هدف آتش پدافند هوایی قرار گرفت و سرنگون شد. گزارش خبرگزاری فرانسه از موقعیت استراتژیک جزیره فارسی و ادعای این خبرگزاری مبنی‌‏بر استفاده‌ی ایران از این جزیره برای حمله به کشتی‏‌ها.

- یک کشتی کانتینر بِر 21 هزار تنی فرانسوی به‌ نام ویل‏دانور در سر راه خود به کویت در 35 کیلومتری جزیره‌ی فارسی هدف حمله قایق‏‌های تندرو قرار گرفت. کشتی در قسمت میانی موتورخانه آسیب دید و تمامی سیستم‏‌های الکتریکی آن نیز از بین رفت و 5 سوراخ به قطر 70 سانتی در جداره کشتی ایجاد شد. رویتر: ایران سعی دارد ثابت کند که امریکا و دیگر نیروهای دریایی نمی‌‏توانند کاملاً از کشتی‌رانی در منطقه حفاظت کنند. آندره ژیرو وزیر دفاع: فکر نمی‏‌کنم این حمله با جنگ سفارتخانه‏‌ها ارتباطی داشته باشد‏، این حمله موضع فرانسه را در خلیج‌فارس تغییر نداده است. فرانسه برای خود حقی در تنگه ‏‌هرمز قائل است.

- فاروق‏‌الشرع وزیرخارجه سوریه با آیت‏‌الله خامنه‌‏ای دیدار و پیام حافظ اسد را تقدیم کرد. فاروق‏‏‌الشرع در این دیدار دیدگاه‏‌های رئیس‌‏جمهور سوریه را در زمینه موضوعات مورد علاقه طرفین و مسائل منطقه و جهان را به اطلاع رئیس‌جمهور رساند. آیت‌‏الله خامنه‌‏ای: خوشبختانه برادران سوری ما همواره ثابت کرده‌‏اند که به گسترش ارتباط با جمهوری اسلامی به شدت پای‌بند هستند. توطئه گسترش جنگ به خلیج‌‏فارس حادثه جدیدی است که کویت با تدبیر غلط خود در ایجاد آن مؤثر بوده است و یقیناً اول کسی که در این آتش خواهد سوخت و ضربه خواهد خورد، کویت است. علی‌اکبر ولایتی پس از بدرقه فاروق‌الشرع: روابط ایران و سوریه رابطه‌ای استراتژیک است و نقش تعیین کننده‌ای در معادلات سیاسی منطقه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

- بی‌‏بی‏‌سی سفر فاروق‏‌الشرع به ایران را تلویحاً‌ موفق ارزیابی کرد. تایمز مالی فشار عربستان بر سوریه را عامل اصلی سردی روابط بین دو کشور خواند. روزنامه کویتی الانباء: آشتی سوریه و عراق، خواست کلی اعراب است.

- نشریه "میدل‏ایست اکونومیک سروی" از استقرار موشک‌‏‏‏‏‏های ضد کشتی کرم ابریشم در بندرعباس خبر داد. واینبرگر وزیر دفاع امریکا اعلام کرد که این کشور برای حمله به موشک‏‏‏‌های کرم ابریشم آمادگی دارد؛ ما منتظر نخواهیم ماند تا این موشک‏‌ها به ما آسیب برسانند. رویتر: انتظار می‌‏رود به‌زودی یک پرچم امریکا بر روی کشتی کویتی‏ که به بریجتون تغییر نام یافته به اهتزاز درآید.

- چارلز ردمن سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا امروز کلیاتی از مفاد پیش‌نویس قطع‏نامه شورای امنیت سازمان ملل را ارئه کرد. ردمن: برخلاف قطع‏نامه‏‌های قبلی قطع‏نامه کنونی تنها درخواست اعلام و استقرار آتش‌‏بس نمی‌‏کند بلکه فرمان می‌‏دهد. وزارت خارجه امریکا طی بیانیه‌‏ای از همکاری چین، انگلیس، فرانسه و شوروی برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق اظهار خشنودی کرد. امکان حضور وزیرخارجه انگلیس در جلسه شورای امنیت سازمان ملل.

- کنگره امریکا با تصویب قطع‏نامه‌‏ای خواستار آتش‌‏بس فوری در جنگ ایران و عراق شد. رئیس کمیسیون سیاست خارجی آلمان ضمن حمایت از موضع عراق، فشار بیشتر بر ایران را تنها راه پایان‌‏بخشیدن به جنگ خواند. سفیر ایران در یونان: در صورتی که ما شاهد اتخاذ تصمیمات عادلانه‌ای در شورای امنیت نباشیم، اهمیت زیادی برای آن قائل نخواهیم شد.

- سفر شاذلی قلیبی دبیر کل اتحادیه‌ی عرب پس از دیدار از سوریه و اردن، به کویت و گفت‌‌وگو با مقامات کویتی.

- خبرگزاری کویت: دیپلمات ایرانی که دو روز پیش به دست پلیس فرانسه مضروب شده است هنوز در بیمارستان بستری است. سخنان امین‏‏‌زاده دیپلمات ایرانی درباره‌ی چگونگی حمله پلیس فرانسه به وی. نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو از فرانسه خواست در مورد حادثه فرودگاه ژنو توضیح دهد. گزارش واحد مرکزی خبر از آخرین وضعیت محاصره سفارت ایران در پاریس.

- گزارش نشریه نفتی پی‏.ای.دبلیو درباره‌ی خودسری‌‏های عراق در تولید و فروش غیرمجاز نفت و کمک‌‏های کویت و عربستان به عراق و اثرات سیاسی و اقتصادی این اقدام عراق.

- اطلاعیه‌ی ستاد کل سپاه پاسداران درباره‌ی عملیات نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان در استان سلیمانیه. حمله به دو کارخانه فرآورده‏‌های شیمیایی در جاده سلیمانیه اربت. اجرای عملیات کمین در منطقه شهر زور.

- گزارش روزنامه وال استریت ژورنال درباره‌ی اقدامات ارتش عراق در تخریب مناطق کردنشین: عراق بیش از یک‌صد روستای کردنشین را با خاک یکسان کرده است، مزارع مردم را سوزانده و برخی از آنان را به اردوگاه‏‌هایی در مناطق دورافتاده در مرز اردن و عربستان جای داده است.

- نیروی دریایی یکی از دو کشتی‌ای را که برای بازرسی دقیق‌‏تر موقتاً‌ توقیف کرده بود پس از بازرسی کامل رفع توقیف کرد.

- در بمباران و گلوله‌‏باران سردشت و اطراف آن، چند منزل ویران و یک تن شهید و سه تن مجروح شدند.

- هجده تن از مجروحان شیمیایی سردشت به چهار کشور اتریش، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا اعزام شدند.

- نامه سفیر دائمی ایران در سازمان ملل به دبیرکل درباره سه حمله شیمیایی دیگر عراق به منطقه سردشت و بانه در تاریخ‌های 10،8و20 تیر 1366.

- اجرای مانور بزرگ شهری نیروهای بسیج به ‏‌منظور آمادگی در برابر حملات شیمیایی در استان‌‏های هرمزگان و بندر‏عباس.

ارسال نظر






captcha
ارسال