فائزون|۲۲ تیر ۱۳۶۴

کدخبر : 10256 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۸|۱۱:۳۹

تاریخ شمسی

22 تیر 1364

تاریخ قمری

24 شوال 1405

تاریخ میلادی

13 ژوئیه 1985
 
خلاصه روز: 

- عملیات ارتش در سیدکان که قرار بود امروز آغاز شود، 24 ساعت به تعویق افتاد تا یگان‌ها و واحدهای دست‌اندرکار بتوانند بر عدم آمادگی شدید موجود فائق آیند[ضمیمه دارد].

- در قرارگاه خاتم، اجرای عملیات محدود در منطقه‌ی پاسگاه "زید" بررسی شد و سرانجام منتفی گردید.

- گروه‌های ضدانقلاب با اجرای کمین‌های متعدد در پیرانشهر و نقده و...، هشت تن از نیروهای خودی را شهید و تعدادی را مجروح کردند.

- در پی انفجار در دو رستوران ساحلی کویت، ایران و اکثر کشورهای عربی و منطقه‌ای و برخی کشورهای اروپایی ضمن اظهار هم‌‏دردی با امیر کویت، رسماً این انفجارات را محکوم کردند.

- درباره‌ی بمب‌گذارهای اخیر کویت، اظهار نظرهای مختلف و متفاوتی در کویت، عراق و ایران شده‏ است. روزنامه‌ی کویتی "الوطن" آن را به ستون پنجم و گروه‌های طایفه‌ای نسبت داده که پس از به قدرت رسیدن امام‌خمینی و تشکیل "پیمان مشکوک سه کشور سوریه، لیبی و ایران"، فعالیت آن‏ها بیش‏تر شده‏ است. اما برخی مطبوعات کویت از جمله "القبس" دوستان عرب این کشور را مسئول انفجارها دانسته‏‌اند. از سوی دیگر، عراق و نشریات طرف‏دار آن، ایران را متهم به دخالت در این انفجارها کرده؛ ایران و نشریات حامی آن نیز با استناد به اخراج سفیر عراق از بحرین پس از کشف یک گروه زیرزمینی عراقی در بحرین و نیز با اشاره به باج‌خواهی بیش‏تر عراق از دوستان خود و...، عراق را مسئول انفجارهای کویت معرفی ‌کرده‏ اند. بعضی نیز احتمال دخالت گروه‌های سوری و فلسطینی را مطرح می‌کنند، زیرا مجلس کویت احتمال قطع کمک مالی کویت به اعراب خط مقدم اسرائیل را مورد بررسی قرار داده بود.

- با وجود اخبار متعدد مبنی‌بر نبودن اسناد و مدارکی دال بر دخالت ایران در انفجارهای کویت، برخی نشریه‌ها کوشیده‏‌اند آن را به ایران منتسب سازند، از جمله، نشریه‌ی "لوکوتیدین دوپاری" آن را نتیجه‌ی یک استراتژی که از تهران هدایت و رهبری می‌شود، دانسته است. "لوموند" و "اکونومیست" نیز به نحوی غیرمستقیم این حادثه را با ایران مرتبط کرده‌اند.

- در پی هدف قرار گرفتن دومین سوپر نفت‌کش ترکیه به‌وسیله‌ی جنگنده‏‌های عراق، امروز اعلام شد که ترکیه در حال مطالعه و بررسی جنبه‌های قانونی مقابله با این حمله است.

- برای بار دوم، پیام یک دلال اسلحه مرتبط با اسرائیل به نام "منوچهر قربانی‌فر" به "رابرت مک‌فارلین" مشاور امنیت ملی ریگان، تسلیم گردید. مضمون پیام، معامله‌ی سلاح در برابر گروگان بود که می‌تواند آغاز گفت‌وگوی خصوصی درباره‌ی مناسبات ایران و امریکا هم باشد.

- روزنامه‌ی "کریستین ساینس مانیتور" در مقاله‌ای که از رادیو امریکا پخش شد، اقتصاد ایران را بررسی کرده‏ است. به‌ نوشته‌ی این روزنامه، از لحاظ مالی ایران قادر است جنگ با عراق را تحمل کند زیرا هزینه‌های جنگ برای ایرانیان سنگین نیست، چون سلاح‌های پیشرفته غرب که گران‌بها هستند، به ایران فروخته نمی‌شود. در این مقاله همچنین وضعیت ارزی، بدهی‌های خارجی و احتمال پیروزی عربستان بر ایران در جنگ قیمت‌ها، بررسی شده‏ است.

ارسال نظر






captcha
ارسال