فائزون| نیروهای گردان ۴۰۹ حمزه سید‌الشهدا‌(ع)‌ در تکِ دشمن به منطقة عمومی شلمچه شجاعانه جنگیدند

گذری بر حضور گردان ۴۰۹ حمزه سید‌الشهدا‌(ع) در تکِ عراق در۳۰ تیر۱۳۶۷ ؛

نیروهای گردان ۴۰۹ حمزه سید‌الشهدا‌(ع)‌ در تکِ دشمن به منطقة عمومی شلمچه شجاعانه جنگیدند

نیروهای گردان ۴۰۹ حمزه سید‌الشهدا‌(ع)‌ در تکِ دشمن به منطقة عمومی شلمچه در ۴ خرداد ۱۳۶۷ شجاعانه جنگیدند.

کدخبر : 30373 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۹|۰۹:۳۰

فائزون حضور گردان ۴۰۹ حمزه سید‌الشهدا‌(ع) در تکِ عراق در۳۰ تیر ۱۳۶۷  را منتشر کرد.

با حملات عراق به مناطق و شکستن خطوط پدافندی و تصرف مجدد مناطق توسط دشمن، اکثر لشکرهای سپاه از‌ جمله لشکر 41 ثارالله از هم پاشیده بود. این پاشیدگی و به‌هم‌ ریختگی برای گردان 409 حمزه سید‌الشهدا(ع) استان سیستان و بلوچستان هم اتفاق افتاده بود. این گردان که همزمان با سال نو و عید 1367 از منطقة عملیاتی والفجر 10 به استان برگشته بود. با اعلام خبر حملة عراق به فاو مجدداً به اهواز برمی‌گردد و نیروهای اعزام‌شده از استان در فروردین ماه، پس از آموزش و آمادگی در 28 اردیبهشت 1367 برای استقرار در خط پدافندی شلمچه اعزام شده و در تکِ عراق در 4 خرداد 1367 با بالای 80 درصد تلفات، جزء گردان‌هایی بود که دچار از‌ هم‌ پاشیدگی شد.

نیروهای گردان 409 حمزه سید‌الشهدا‌(ع)‌ در تکِ دشمن به منطقة عمومی شلمچه در 4 خرداد 1367 شجاعانه جنگیدند. در این نبرد بسیاری از فرماندهان مانند میرحسن میرحسینی‌ فرمانده گروهان اول؛ حمید حسابی‌مقدم جانشین گروهان اول؛ محمود سعیدی‌نسب فرمانده گروهان سوم و همچنین تعدادی از فرمانده دسته‌ها و تعداد کثیری از نیروهای گردان به شهادت رسیده‌اند. مرحوم علی آقایی و جانشین ایشان علی کارکن که مسئولیت گروهان دوم را سرپرستی می‌کردند، با فرمانده دسته‌های گروهان و حدود هشتاد نفر از نیروهای گردان، به‌واسطة شکستن خط از جناحین توسط دشمن، پس از نبردی شجاعانه در منطقه به اسارت در‌آمدند. فرمانده گردان 409 حمزه سید‌الشهدا‌(ع) که در زمان تک در 4 خرداد 1367 مرخصی بودند، پس از شنیدن خبر حملة دشمن به شلمچه و تصرف آن و همچنین انهدام تقریبی بالای 85 درصد گردان، به‌ سرعت خود را به منطقه رساندند. در طول جنگ نیروهای زیادی از استان سیستان و بلوچستان به جنگ آمده بودند. بعضی از این افراد در طول جنگ در عملیات‌های متعددی از‌ جمله عملیات‌های سال 1365 به بعد شرکت کرده بودند و تجربه داشتند. وقتی فرمانده گردان به منطقة جنوب می‌رسد، ضمن سازمان‌دادن به نیروهایی که توانسته بودند از تک 3 خرداد 1367 دشمن به عقب بازگردند، افراد موجود در استان که دارای تجربة جنگی بودند و توان فرماندهی و کادر را داشتند‌ و همچنین نیروهای موجود استان در رده‌های لشکر را فراخواندند و گردان 409 حمزه سید‌الشهدا‌(ع) استان سیستان و بلوچستان را راه‌اندازی می‌کند. کادر اصلی گردان مشخص می‌شود؛ فرمانده گردان حاج محب‌علی فارسی، جانشین گردان جعفر دولتی‌مقدم، معاون گردان محمد پودینه، فرمانده گروهان اول حسن ‌پور‌اسماعیل، جانشین گروهان ایرج حسن‌پور، فرمانده گروهان دوم حسین کلبعلی، جانشین گروهان حبیب خسروی، فرمانده گروهان سوم مبین‌علی میر و جانشین گروهان علی لک‌زایی. فرمانده دسته‌ها هم از نیروهای موجودی که در طول جنگ تجربه داشتند، شناسایی و معرفی می‌شود. نیروهای بسیجی اعزام ‌شده از استان، وارد گردان می‌شوند. تعدادی از نیروهای قدیمی جنگ به‌دلیل ضربة روحی ایجاد‌شده از خبر تک دشمن در 4 خرداد 1367 در شلمچه و شهادت و اسارت جمعی از همرزمان، خود را به منطقه می‌رسانند. مسئولان سپاه استان تعدادی از نیروهای آموزشی پادگان شهدای احد ایرانشهر را هم برای تکمیل گردان به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کنند. با پیگیری فرمانده گردان، حاج محب‌علی فارسی و فراخوانی‌ها و اعزام‌ها، گردان 409 حمزه سید‌الشهدا(ع) استان سیستان و بلوچستان مجدد شکل می‌گیرد. گردان پس از احیا‌ و سازماندهی، دوران آموزش خود را سپری کرده و از‌ لحاظِ توان رزمی خود را آماده می‌کند.

اوضاع جنگ در جبهه‌ها از ابتدای سال 1367 با اتخاذ راهبرد تهاجمی توسط عراق و حملة عراق به فاو و تصرف آن تغییر کرد‌ه و با حمله به شلمچه در 4 خرداد 1367 و حمله به جزایر مجنون در 3 تیر 1367 ادامه پیدا کرد. دشمن با این حملات توانسته بود بخش اعظمی از مناطقی که توسط ایران در سال‌های ماضی فتح شده بود، مجدداً تصرف کند. ادامة حملات عراق در سایر مناطق، پایان‌بخش و نتیجه‌بخش بود؛ به‌گونه‌ای که اوضاع جنگ را به نفع دشمن تغییر ‌داد؛ بنابراین، دشمن توانسته بود از نتیجة به‌دست آمده از ابتدای سال 1367 به بعد، کنترل جبهه‌ها را در اختیار بگیرد. نیروهای خودی پس از شروع تهاجمات عراق از ابتدای سال 1367 و تصرف مجدد مناطق عملیاتی، به‌دلیل نداشتن نیرو و امکانات کافی برای پدافند، فقدان پشتیبانی مناسب از نیروهای مستقر در خط‌های پدافندی، نداشتن نیروی احتیاط کافی برای اعزام به خط در‌ مقابل حمله‌های دشمن و همچنین نداشتن نیرو و امکانات برای عملیات آفندیِ سریع علیه دشمن، موضع تدافعی به خود گرفته بودند.

نیروهای اعزامی از استان سیستان و بلوچستان نیز در گردان‌های پیاده به‌ویژه در گردان‌های 414 و 419، ادوات، توپخانه، پدافند ضد‌هوایی، تخریب و سایر رده‌های لشکر ثارالله سازماندهی شده و در این عملیات شرکت کردند.

رده صف فرماندهان سپاه و بسیج اعزامی از استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس (تکِ دوم شلمچه، 30 تیر 1367)

ردیف

نام و نام خانوادگی

مسئولیت

یگان خدمتی

لشکر

تیپ

گردان

گروهان

دسته

1

محب‌علی فارسی

فرمانده گردان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

2

جعفر دولتی‌مقدم

جانشین گردان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

3

محمد پودینه

معاون گردان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

4

حسن پور‌اسماعیل

فرمانده گروهان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

5

حسین کلب‌علی

فرمانده گروهان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

6

عباس نجاری

جانشین گروهان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

7

حبیب خسروی

جانشین گروهان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

8

حیدر دلارامی

مسئول مخابرات گردان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

9

مبین‌علی میر

فرمانده گروهان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

10

علی لک‌زایی

جانشین گروهان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

11

ایرج حسن‌پور

جانشین گروهان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

 

 

رده ستادی مسئولین سپاه و بسیج اعزامی از استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس (تکِ دوم شلمچه، 30 تیر 1367)

ردیف

نام و نام خانوادگی

مسئولیت

یگان خدمتی

لشکر

تیپ

گردان

گروهان

دسته

1

عبدالصمد میر‌شهرکی

مسئول واحد نیروی انسانی

41 ثارالله

 

 

 

 

2

محمد یوسف‌زایی

مسئول پرسنلی گردان

41 ثارالله

 

گردان 409

 

 

 

نیروهای اعزامی از سیستان و بلوچستان علاوه‌ بر حضور در خطوط پدافندی و عملیات‌های آفندی، در اردوگاه‌ محل استقرار لشکر نیز به تمرین آموزش‌های سلاح‌شناسی، عقیدتی-‌سیاسی، تاکتیک‌های عملیاتی، زندگی در شرایط سخت (رزم شبانه و راهپیمایی و کوهپیمایی)، ورزش و آمادگی جسمانی مشغول بودند.

 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

ارسال نظر






captcha
ارسال