فائزون|توقف تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران/ قانونی که بعد از ۱۰ سال با پایان باز بسته شد!

توقف تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران/ قانونی که بعد از ۱۰ سال با پایان باز بسته شد!

یکی از قوانینی که سال‌هاست جامعه ایثارگری را چشم انتظار اجرا شدنش گذاشته قانون تبدیل وضعیت استخدامی آنها است، قانونی که اجرایش به دو سال نکشید و متوقف شد.

کدخبر : 37730 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰|۱۲:۱۶

 

 

 

به گزارش فائزون، خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ زهرا بختیاری: یکی از قوانینی که سال‌هاست جامعه ایثارگری را چشم انتظار اجرا شدنش گذاشته قانون تبدیل وضعیت استخدامی آنها است. قانونی که بعد از ۱۰ سال که از تصویب شدن آن می‌گذشت، بالاخره در تاریخ ۲ آذر ۹۹ استفساریه‌اش، مجدداً توسط مجلس تصویب شد و پس از تأیید شورای نگهبان، رییس جمهور برای اجرا شدن به دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

این قانون شامل چه کسانی می‌شود؟

طبق بند «و» ماده «۴۴» برنامه پنجم توسعه دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند، بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تأمین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی استخدام کنند. پنج درصد (۵%) سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‎‌یابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازم‎الرعایه است.

از ابلاغ تا عمل!

بعد از اینکه انتظار ۱۰ ساله ایثارگران بالاخره به پایان رسید و با کش‌وقوس‌های فراوان قرار شد دستگاه‌ها و شرکت‌ها آن را اجرا کنند اما درست در همین مرحله سازمان اداری استخدامی کشور بود که مانعی بر سر راه اجرا شدن این قانون گذاشت اما باز هم با تلاش مسئولان مربوطه خوان هفتم نیز پشت سر گذاشته شد.

چند ماهی از ابلاغ اجرا شدن قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران که گذشت در بخش فارس من خبرگزاری فارس، حدود 7 هزار امضا جمع شد و جامعه ایثارگری می‌خواست که علت عدم اجرای آن توسط اغلب دستگاه‌ها مشخص شود. آنها گله می‌کردند که وقتی برای مراحل گزینش اقدام می‌کنیم یا می‌گویند انجام نمی‌دهیم و یا با تراشیدن بهانه‌هایی از جمله اینکه شما شرکتی و خصوصی هستید، سعی در عدم اجرای قانون دارند.

بنیاد شهید قدرت برخورد با مستنکفین قانون را ندارد

در همین خصوص مهدی ایزدی از معاونان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: «در قانون بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان تصویب کردند شاغلین ایثارگری که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کارند، با هر وضعیتی، اعم از شرکتی و پیمانی، باید تبدیل وضعیت شوند.»

باز هم باوجود گذشت حدود یک سال و نیم از تصویب قانون همچنان شاهد اجرایی نشدن قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در اکثر دستگاه‌ها و شرکت‌ها بودیم. سردار حسن‌زاده معاون اشتغال بنیاد شهید و امور ایثارگران مهرماه سال جاری در خصوص پیگیری‌های بنیاد شهید به عنوان متولی جامعه ایثارگری گفت: «بنیاد شهید صرفاً به دلیل اینکه متولی امور ایثارگران است، این موضوع را از دستگاه‌های دیگر مطالبه می‌کند اما قدرت برخورد با مستنکفین از اجرای قانون را نداریم. اگر وزیر، معاون وزیر و یا هر سطحی از یک وزارتخانه یا سازمان، به نامه‌ها و پیگیری‌های ما توجه نمی‌کند توانایی برخورد را نداریم. اما در مورد پیگیری، در این یک سال و نیمی که گذشته، بنیاد شهید هر آنچه در توان داشته برای اجرایی شدن این قانون و مطالبه و پیگیری از دستگاه‌های مختلف، گذاشته است.»

البته پیگیری‌ها تا حدودی به نتیجه رسید و وزارت‌خانه‌هایی مثل وزارت نفت که شرکت‌های زیر مجموعه آن زیر بار اجرا کردن قانون نمی‌رفتند بالاخره تن به انجامش دادند. اما همچنان بخش فارس من خبرگزاری فارس شاهد ثبت امضاهای مختلف از طرف جامعه ایثارگری بود که هنوز برای تبدیل وضعیت خود دچار مشکل هستند.

درد و دل معلمی که چشم انتظار اجرای قانون است

یکی از معلم‌هایی که فرزند شهید است و حدود ۵ سال از تهران برای تدریس به ورامین می‌رود با شکایت از روند کار استخدامی خود در آموزش و پرورش می‌گوید: «با اینکه همه مدارکم کامل است اما این وزارتخانه الویتی برای اجرای قانون ندارد و هر بار با بهانه‌ای کار را عقب می‌اندازد. این درحالی است که آموزش و پرورش با کمبود نیرو نیز مواجه است و هر چند وقت یکبار آزمون استخدامی هم برگزار می‌کند اما به من برای ۵ ماه تدریس مبلغی حدود ۳ میلیون تومان به عنوان حقوق واریز کرده و کار استخدامم هم روی هواست.»

سازمان تأمین اجتماعی یکی دیگر از دستگاه‌هایی است که قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران را به تعویق انداخته تا جایی که ۲۲۹ نفر با ثبت امضا در بخش فارس من خبرگزاری فارس خواستار پیگیری وضعیت‌شان شده‌اند. آنها در این درخواست خود نوشته‌اند: «تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی تأمین اجتماعی از جمله مهمترین مطالبه کارگران شرکتی شرکت کار و تأمین متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است چرا که حق و حقوق کارگران و کارمندان شرکتی از جمله در پرداخت حقوق، تسهیلات و خدمات رفاهی پایمال شده و مهمتر از همه نبود امنیت شغلی که منجر به بی‌ثباتی، تشنج روانی در کارگر یا کارمند می‌شود. موارد بسیار دیگر وجود دارد که ناعدالتی را برای این گروه شغلی به سرحد رسانده است.»


دستورالعمل نحوه اجرای بند «و» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران در سال ۱۴۰۱ 

قانونی که بعد از ۱۰ سال با پایان باز بسته شد!

حالا با آمدن روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ روز گذشته در مجلس قانونی تصویب شد مبنی بر عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در سال ۱۴۰۲. روز گذشته ۱۵ اسفند در نوبت عصر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد الحاق یک تبصره به تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره تبدیل وضعیت ایثارگران مطرح شد که این پیشنهاد از سوی برخی نمایندگان مورد مخالفت قرار گرفت.

در لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق موضوعی مبنی بر تبدیل وضعیت ایثارگران در سال آینده نیامده بود و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی قصد داشت تا این بند به لایحه اضافه شود که مورد مخالفت مجلس قرار گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۷۲ رای موافق و ۱۱۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند و با توجه به اینکه چنین موضوعی در لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق نیامده، اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران تا پایان سال جاری برقرار است و از سال دیگر اجرایی نخواهد شد.

با این وصف قانونی که بعد از ۱۰ سال بالاخره قرار شد اجرا شود عمرش به دو سال نکشید و متوقف شد!

پایان پیام/

کلید واژه ها:

ایثارگران

شهادت

فائزون

ارسال نظر






captcha
ارسال