فائزون| افتخار اهل سنت پیروی از سیره اهل بیت(ع) است/ از شووی خوانی تا آئین سنتی حجله حضرت قاسم(ع)

برگ هایی از شیوه عزاداری در جنوب شرق کشور؛

افتخار اهل سنت پیروی از سیره اهل بیت(ع) است/ از شووی خوانی تا آئین سنتی حجله حضرت قاسم(ع)

مشعل گردانی، چاوشی، شووی خوانی، سینه نشسته کا و بستن حجله حضرت قاسم علیه السلام تنها بخشی از شیوه های عزاداری مردم سیستان و بلوچستان در ماه محرم است.

کدخبر : 37362 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۵/۱۰|۰۸:۱۰

به گزارش فائزون به نقل از عصرهامون، با فرا رسیدن ماه محرم رنگ و بوی کوچه پس کوچه های سیستان وبلوچستان با نصب پرچم و بنرهای منتسب به عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهم السلام، حسینی می شود.

مردمان این خطه از کشور اعم از شیعه و سنی با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیات مذهبی به سوگواری برای این امام همام و ۷۲ تن از شهدای کربلا پرداخته؛ و با برپایی سنت حسنه و دیرینه سپاه پوشان به استقبال از دهه اول محرم رفته و هم نوا با کاروان اسرای کربلا می شوند.

مناطق مختلف سیستان وبلوچستان با داشتن آداب و رسوم خاص به عزاداری پرداخته به گونه ای که چاوشی و شووی خوانی، خیمه سوزاه، آئین سنتی خیمه حضرت قاسم(ع)، راه رفتن با پای برهنه، گل مالیدن بر سر و پاشیدن کاه بر سر عزاداران از جمله آداب به شمار می رود.

از شووی خوانی تا پرهیز از برگزاری آیین ازدواج

محمدعلی ابراهیمی، کارشناس مردم شناسی در خصوص آداب ماه محرم در سیستان وبلوچستان، گفت: علم گردانی، گلدسته و مشعل گردانی، چاوشی، محتشم خوانی، مداحی و روایی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، سینه نشسته کا، جوش پامنبری، جوش پاوکا از شیوه های عزاداری مردم در این استان پهناور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه تعزیه یا شوی از مراسم های خاص محرم در شمال سیستان وبلوچستان است، افزود: تعزیه در این خطه به صورت روزشمار اجرا می شود، به این صورت که شبیه خوانان هر روز ماه محرم را به یکی از یاران امام حسین(ع) اختصاص می‌دهند؛  مثلاً روز چهارم محرم به نام عزاداران حر، روز پنجم به نام فرزندان حضرت زینب(س)، روز ششم تا هشتم به یاد حضرت قاسم و حضرت علی اکبر(ع)، روز نهم به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز دهم به نام و یاد سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تعزیه برپا می شود.

ابراهیمی تصریح کرد: از جمله آداب و رسوم مردم زابل در ماه محرم پرهیز از برگزاری آیین ازدواج، جشن تولد و خرید لباس نو است، در دارالولایه سیستان هر محله دسته عزاداری مخصوص به خود را دارد که غالباً به نام همان محل نامگذاری می شود و در این ایام عزاداران به یاد امام حسین علیه السلام بر سر و روی خود گل می مالند.

به گفته این کارشناس، در جلوی هر یک از دسته ها، پرچم‌ها و علامت های سیاه و سبز و پارچه نوشته‌ها قرار می گیرد و در سطح اول بزرگان محل و مردان و پسران و کودکان سینه زن و پس از آن زنجیرزنان حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان علاوه بر شیعیان، بسیاری از برادران و خواهران اهل تسنن نیز با حفظ حرمت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) در آیین های ویژه شرکت می کنند مردم اهل سنت این استان در احترام به ماه محرم و ایام شهادت حضرت حسین (ع) همانند شیعیان از برگزاری مراسم ازدواج و جشن های شادی خودداری می کنند.

افتخار اهل سنت پیروی از سیره اهل بیت(ع) است

مولوی عنایت اله رسولی زاده، یکی از علمای اهل سنت شهرستان سرباز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه عشق و علاقه به خاندان اهل بیت و سید الشهدا، تنها به شیعیان تعلق ندارد، گفت: عشق به این خاندان در دل بسیاری از اهل سنت جهان اسلام جای دارد.

وی افزود: در ماه محرم علمای اهل سنت مابین نمازهای یومیه و خطبه های نماز جمعه به تبیین اهمیت قیام عاشورا و جایگاه امام حسین(ع) پرداخته و به بیان رنج و مشقت فرزندان رسول الله می پردازند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: ایثار، ذلت نپذیرفتن، گذشت، دفاع از اسلام، امر به معروف و نهی از منکر تنها بخشی از درس هایی است که می توان از واقعه عاشورا گرفت، باید همگان را برای پیروی از این سیره و منش آگاه کرده، چرا که راه هدایت در الگوگیری از این مسیر است.

وی بیان کرد: پخت انواع غذاهای محلی از قبیل حلوا، پخش شیر و خرما میان خانواده های کم درآمد در روزهای تاسوعا و عاشورا از جمله آداب و رسوم اهل سنت در این ماه به شمار می رود.

رسولی زاده اظهار کرد: در ظهر عاشورا مردم محلی در بندر مرزی چابهار با آداب و رسوم خاصی با آتش زدن خیمه ها به یاد اسیران کربلا بر سر و سینه می زنند و با حضرت زینب (س) و اسیران همدردی می کنند.

این عالم اهل سنت گفت: زنان پاکستانی در این خطه از کشور نیز در دهه اول محرم با نوحه خوانی و برپایی آیین های ویژه به سوگواری پرداخته و در شب تاسوعا نیز با بستن حجله حضرت قاسم علیه السلام اقدام به عزاداری برای خاندان پیامبر می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر






captcha
ارسال