فائزون| دفاع از حقایق اسلام و انقلاب وظیفه همگانی و همیشگی ماست

در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه مطرح شد؛

دفاع از حقایق اسلام و انقلاب وظیفه همگانی و همیشگی ماست

آیت الله مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: تلاش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برای تبیین حقیقت وظیفه ما را مشخص می‌کند که دفاع از حقایق اسلام و انقلاب وظیفه همگانی و همیشگی ماست.

کدخبر : 36986 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۴|۰۸:۲۸

 

به گزارش فائزون به نقل از عصرهامون، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان یکی از راه های تحصیل تقوا را تقویت پیوند با خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) دانست و با تبریک فرا رسیدن ماه شعبان و مناسبت‌های پیش رو، بیان کرد: ماه شعبان دارای عظمت،احترام و ویژگی های خاصی است و به همین جهت نیز به عنوان شعبان المعظم نام گرفته و از طرفی پیامبر اکرم(ص) ماه شعبان را ماه خود عنوان کرده‌اند و این ماه فرصت مناسبی برای کسب آمادگی و ورود به ماه مبارک رمضان است.

امام‌ جمعه زاهدان به بیان برخی از اعمال ماه مبارک رمضان پرداخت و بیان داشت: استغفار روزانه، تکرار ذکر لا اله الا الله، صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)، صلوات خاص شعبانیه در هنگام ظهر هر روز، مناجات شعبانیه، قرائت قرآن و روزه داری برای خدا و محبت پیامبر از اعمال وارد شده در ماه مبارک شعبان است.

آیت‌الله محامی افزود: همه این اعمال برای کاهش دلبستگی به دنیا و برقراری پیوند عمیق با خداوند متعال، پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) است که در این صورت تقوای الهی حاصل خواهد شد.

وی به قرائت و تفسیر فرازی از زیارات امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)و قمر بنی هاشم (ع) پرداخت و اظهار داشت: در زیارت اربعین امام حسین(ع) خطاب به حضرت سلام عرض کرده و بیان می داریم که خدایا تو امام حسین(ع) را از میان همه اوصیاء، حجت بر بندگانت قرار دادی و ایشان در دعوت مردم به سوی خدا از هیچ تلاشی دریغ نکرد تا حجت برای همه تمام و هیچ عذر و بهانه ای وجود نداشته باشد و تا جایی پیش رفت که جان و خون خود را برای نجات بندگان از جهالت و سرگردانی بذل کرد.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چهار تن از معصومینی هستند که در بقیع دفن شده و برای آنها یک زیارت مشترک نقل شده، به قرائت و تفسیر این زیارت پرداخت و گفت: در زیارت ائمه بقیع نیز ابتدا به این ائمه سلام عرض کرده و شهادت می دهيم که شما آنچه را که باید به مردم ابلاغ کنید ابلاغ کرده، تبلیغ دین الهی را صورت داده و با کمال دلسوزی و شفقت برای هدایت مردم تلاش کردید و البته بسیاری از مردم حرف شما را نپذیرفته و به شما جسارت و بدی کردند شما صبوری کرده و به راه خود ادامه دادید و آن پیشوایان پیشرو که به رشد رسیده و هدایت شدند شمایید و اطاعت از شما واجب و سخن شما راست و درست است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و تفسیر زیارت حضرت عباس(ع) پرداخت و عنوان کرد: در ابتدای این زیارت نیز بیان می داریم که ددرود خدا و همه ملائکه، پیامبران الهی، بندگان صالح خدا و همه شهدا بر تو باد و گواهی می دهم در خصوص تو که در برابر پیامبر خدا و امامت کاملا تسلیم بوده و سخن آن‌ها را تصدیق کرده، وفادار و خیرخواه امام حسین(ع) بودی و دعا می کنیم که خداوند از ناحیه پیامبر(ص) امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بهترین جزا را به تو عنایت کند.

آیت‌الله محامی گفت: در این زیارات بر چند موضوع تاکید شده از جمله دعا و تبلیغ، خیرخواهی برای مردم و خیر خواهی وفاداری به پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) که این کلید واژه‌ها دارای معانی و مفهوم است.

وی ادامه داد: تاکیدات مقام معظم رهبری و جهاد تبیین که هر کس در هر جایگاهی هر چقدر که می تواند باید در جهت تبیین حقایق اسلام، انقلاب و واقعیت‌های امروز جهان معاصر تلاش کند که این سخن گرانقدر ریشه در آیات قرآنی، احادیث نورانی و ریشه در سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) دارد.

امام جمعه زاهدان افزود: پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) تمام تلاش خود را برای تبیین حق و حقیقت برای مردم انجام دادند و چنین چیزی برای ما مسئولیت آفرین و وظیفه ما را مشخص می‌کند که دفاع از حقایق اسلام و انقلاب وظیفه همگانی و همیشگی ماست.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوا و حفظ فرد و جامعه از آسیب‌ها را عمل به آیات الهی، اجابت دعوت خداوند متعال، تلاش برای احسان و نیکی به مردم، تلاش برای تقویت و احیاء مساجد و ترویج فرهنگ اسلامی دانست.

امام جمعه زاهدان به بیان مناسبت های پیش رو پرداخت و افزود: شنبه چهاردهم اسفند ماه روز احسان و نیکو کاری، روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و آغاز هفته احسان و نیکوکاری است و خداوند متعال در آیات مختلف قرآن به احسان، نیکوکاری و کمک به دیگران تاکید می‌نماید.

وی به بیان چند نمونه از آیات قرآن در خصوص احسان و نیکوکاری پرداخت و گفت: در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه نحل چنین بیان شده که خداوند همراه کسانی است که اهل تقوا و احسان و نیکی به دیگران هستند.

آیت‌الله محامی با اشاره به آیه ۱۹۵ سوره مبارکه بقره عنوان داشت: در این آیه چنین بیان شده که ای مردم احسان کرده و به دیگران نیکی کنید که خدواند نیکو کاران را دوست دارد.

وی به قرائت و تفسیر آیه ۵۶ سوره مبارکه اعراف پرداخت و افزود: خداوند در این آیه مردم را تشویق می کند که بدانید رحمت خدا نزدیک محسنین است و کسانی که اهل احسان و نیکی به دیگران هستند به رحمت خدا نزدیک‌تر هستند.

امام جمعه زاهدان صرف مال، هزینه کردن از جان و استفاده از توان فکری و بدنی خود برای کمک به دیگران را سخت دانست و با قرائت و تفسیر آیه ۱۱۵ سوره مبارکه هود بیان داشت: در این آیه چنین بیان شده که صبر کن و در راه خدا پایداری به خرج بده و در راه خدا و کمک به مردم مقاومت کن که خداوند اجر و پاداش نیکو کاران را ضایع نخواهد کرد.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی باید این فکر و فرهنگ را داشته و هر کس به هر میزانی که می تواند به فکر نیازمندان جامعه باشد و به هر شکل که می توانیم به جامعه اسلامی کمک کنیم که هر کار خیری صدقه است و صدقه تنها پرداخت مالی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان بیان کرد: ارائه وام و قرض‌الحسنه به نیازمند از مصادیق احسان و نیکوکاری است و اگر کسی به طور موقت نیازی دارد و پس از مدتی می تواند بازپرداخت داشته باشد ارائه قرض به او مصداق کار خیر است.

امام جمعه زاهدان افزود: خداوند ما را خلق کرده و هر آنچه داریم ازان اوست اما در عین حال بیان می دارد کدام یک از شما حاضر است که به خدا قرض بدهد آن هم یک قرض نیکو و هر کس آمادگی دارد در راه خدا کار کرده و هزینه کند و به خدا قرض بدهد خداوند نیز این قرض را با سودش به او باز می گرداند.

آیت‌الله محامی با قرائت و تفسیر آیه ۱۷ سوره تغابن عنوان کرد: اگر در مسیر خداوند هزینه کنید و به خدا قرض بدهید خداوند در پاداش این کار خیر شما دو کار انجام می دهد ابتدا این که آن را با سود چندصد برابری به شما بازگردانده و از گناهان گذشته شما نیز درمی گذرد.

وی اظهار کرد: یکشنبه ۱۵ اسفندماه به عنوان روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده و یکی از مواردی که در منابع دینی بر آن تاکید شده رسیدگی به محیط زیست، درختکاری و حفظ درختان است و همه ما باید محیط زیست را سالم حفظ کرده و به نسل های بعد تحویل بدهیم که چنین چیزی وظیفه همگانی است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: دوشنبه سالروز میلاد حضرت عباس(ع) به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است که این نامگذاری نمادین و تقدیر از جانبازان باید در طول سال استمرار داشته باشد زیرا جانبازان قهرمانانی هستند که همواره در حال مجاهدت و در طول عمر خود با درد و رنج دست و پنجه نرم می‌کنند و در راه خدا صبوری به خرج می دهند و ما باید قدردان جانبازان و خانواده این عزیزان باشیم.

وی گفت: چهارشنبه ۱۷ اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است که در گذشته بر لزوم احیای مساجد و تلاش برای گسترش کارهای فرهنگی با محوریت مساجد تاکید شده و باید بدانیم که مسجد پایگاه فرهنگی محلات است و باید همه برای روشن نگه داشتن چراغ مسجد تلاش کنیم تا یک مسجد پویا و فعال داشته باشیم و همه فعالیت‌ها در محلات با محوریت مساجد صورت گیرد.

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: مسجد باید پناهگاه مردم محله باشد و اگر مردم نیاز فرهنگی، علمی، مالی و مشاوره‌ای دارند مسجد را پناهگاه خود بدانند که اقتضای آن تلاش همگانی ائمه جماعات، اعضای هیئت امنا، پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر






captcha
ارسال