فائزون|مختصری از زندگی نامه سرهنگ خلبان بازنشسته حسین پهلوان

مختصری از زندگی نامه سرهنگ خلبان بازنشسته حسین پهلوان

فائزون مختصری از زندگی نامه سرهنگ خلبان بازنشسته حسین پهلوان را منتشر کرد.

کدخبر : 34428 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۴|۱۱:۵۱

سرهنگ خلبان بازنشسته حسین پهلوان

در اواخر سال 1353 تعداد چهل‌وسه تن از افراد بومی سیستانوبلوچستان در آزمون کتبی خلبانی هوانیروز شرکت کردند که پس از آزمایش‌ها؛ مصاحبه، تست ورزش، معاینات پزشکی، معاینات خلبانی، کلاس‌های زبان، پرواز و...، دو نفر (شهید میرمرادزهی از سراوان و حسین پهلوان از زابل) موفق به طی دورة خلبانی و استادخلبانی گردیدند. حسین پهلوان در سال 1336 در روستای رضاخو از توابع شهرستان زابل در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. وی پس از طی مقاطع تحصیلی ابتدایی و دبیرستان در سال 1354 وارد ارتش (هوانیروز) شد. دوره‌های چتربازی، زبان انگلیسی و خلبانی را با موفقیت گذراند و چون از افراد برجسته و ممتاز دوره بود، به دورة استادخلبانی (طریقة آموزش و تدریس به دیگران) راه یافت و این دوره را نیز با موفقیت سپری کرد.

پهلوان در مرکز آموزش خلبانی شهید وطنپور اصفهان، خدمت خویش را با آموزش دانشجویان خلبانی آغاز نمود. این درست زمانی است که در ایران انقلاب اسلامی به‌وقوع پیوسته است و تمامی استادان مستشار خارجی، کشور را ترک کرده بودند. آنان بر این باور بودند که در ایران دیگر کسی قادر به آموزش دوره‌های زبان خارجی، پرواز خلبانی، امورات فنی و.. نخواهد بود و آموزش و تربیت خلبانی هوانیروز به‌طورکلی تعطیل و هوانیروز فلج خواهد شد.

شیرمرد سیستانی اینک احساس تکلیف و وظیفه می‌نمود که می‌بایست جوانان این مرزوبوم را از وابستگی به خارج و اعزام دانشجویان برای دوره‌های خلبانی به سایر کشورها بی‌نیاز کند و برنامه‌ریزی همة امورات در داخل کشور را به نحو شایسته و مطلوب به سرانجام برساند. با توجه به غائلة کردستان و از طرفی شروع جنگ تحمیلی و نیاز مبرم به آموزش خلبانی در یگان‌ها و سازمان‌های مختلف؛ نیروی دریایی، نیروی هوایی، ژاندارمری سابق، کمیتة سابق، سپاه پاسداران، هلال‌احمر و... با توکّل به خدا و اعتماد به امکانات موجود کشور که در تحریم نظامی بود، کمر همّت بست و به آموزش و تربیت خلبان در مرکز آموزش اصفهان پرداخت. حسین پهلوان در‌ضمن آموزش در دوران دفاع مقدس، هر زمان که بایسته و ضروری بود، عازم مناطق عملیاتی می‌شد. وی سابقة 000/10 ساعت پرواز در حین خدمت دارد که تعداد 9000 ساعت مربوط به آموزش دانشجویان خلبان است. پس از 30 سال خدمت صادقانه در سال 1383 بازنشسته شدند، ولی همچنان به مدت 4 سال با شرکت پهنا (پشتیبانی هوایی و نوسازی هلی‌کوپتری ایران) همکاری داشتند. هم‌اکنون نیز در شرکت هلی‌کوپتری ایران (سافه قدیم) مشغول فعالیت و خدمت بر فراز جزایر و سکوهای نفتی پارس جنوبی و دریای خزر به‌منظورِ حفاری چاه‌های نفت؛ و سکوی گازی امیرکبیر در سطح دریا؛ و همچنین پرواز بر مناطق اهواز، گچساران، سمنان، نائین هستند. هنوز هم درصورت دعوت، به آموزش دانشجویان خلبانی می‌پردازند. سال گذشته تعداد ده نفر دانشجوی خلبانی نیروی انتظامی را آموزش دادند. درمجموع، استادِ خلبان، حسین پهلوان بیش از 000/13 ساعت پرواز تاکنون در شناسنامة کاری خویش ثبت کردند که یک رکورد بی‌سابقه در دنیاست؛ همچنین بیشترین آموزش و تربیت دانشجوی خلبانی در کشور نیز از افتخارات ایشان است. مردم ایران و ارتش جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه مردم سیستان‌وبلوچستان به این شیرمرد سیستانی افتخار می‌نمایند. خداوند، عمر طولانی توأم با سلامتی به وی عطا نماید تا همچنان به‌نظام و کشور ایران خدمت نماید. در ادامه، به دلیل کثرت رزمندگان هوانیروز این استان که در دوران دفاع مقدس خدمات زیادی انجام دادند، به ذکر اسامی و عناوین آنان اکتفا می‌شود.

  • سرهنگ خلبان بازنشسته قجر حیدری، هلی‌کوپتر 209 (کبرا) سیستانی.
  • سرهنگ خلبان بازنشسته سراوانی هلی‌کوپتر 209 (کبرا) سیستانی.
  • سرهنگ خلبان بازنشسته محمود جهانتیغ 209 (کبرا) سیستانی.
  • سرهنگ خلبان بازنشسته جمشید دشتی زاده 209 (کبرا) سیستانی.
  • سرگرد خلبان مرحوم عیسی جهانتیغ هلی‌کوپتر 214 سیستانی.

کارکنان بازنشستة فنی و ده‌ها خلبان دیگر از سیستانوبلوچستان که خدمات ارزندة بسیاری در دروان دفاع مقدس و قبل و بعدازآن به کشور و ملت بزرگ ایران نموده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر






captcha
ارسال