فائزون|حضور فعال گردان ۴۰۵ سیستان و بلوچستان در خط پدافندی فاو/پس از شروع عملیات کربلای ۵ عراقی‌ها جرأت تک در منطقة فاو و کارخانه نمک‌ را نداشتند

گردان ۴۰۵ در خط پدافندی فاو؛

حضور فعال گردان ۴۰۵ سیستان و بلوچستان در خط پدافندی فاو/پس از شروع عملیات کربلای ۵ عراقی‌ها جرأت تک در منطقة فاو و کارخانه نمک‌ را نداشتند

گردان ۴۰۵ استان سیستان و بلوچستان نیزبه فرماندهی محبعلی فارسی بعد ازعملیات کربلا۴ تا قبل ازعملیات کربلای۵ در خط پدافندی فاو حضور فعال داشت.

کدخبر : 30368 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۸|۱۳:۵۳

فائزون گزارشی از گردان 405 در خط پدافندی فاو منتشر کرد:

پس از پایان عملیات والفجر 8 بدلیل حساسیت منطقه فاو ،هرکدام از لشکر های سپاه خط حدی را در فاو در اختیار داشتند،لشکر 41 ثار الله نیز در خط حد فاو –البهار مستقر بود و به صورت نوبه ای  گردن های پیاده ،ادوات و توپخانه لشکر در خط پدافندی حضور داشتند  که تعدادی از رزمندگان شهید و مجروح و اسیر شدند ، گردان 405 استان سیستان و بلوچستان نیزبه فرماندهی محبعلی فارسی بعدازعملیات کربلا4تاقبل ازعملیات کربلای5 در خط پدافندی فاو حضور فعال داشت.جانشین گردان احمداعرابی وفرماندهان گروهانها عباس گمرکی(امینیان)،عباسعلی خمری و........ این گردان تا قبل از عملیات کربلای 5 در خط پدافندی فاو حضور داشت و روز دوم عملیات کربلای 5 از خط فاو خارج شد .

عملیات کربلای 4 متوقف شد. شواهد و قراین و تحرکات دشمن، حکایت از انجام عملیات توسط دشمن در منطقة فاو داشت. از‌سویِ فرماندهی لشکر با رعایت سلسله‌مراتب فرماندهی، گردان 405 باقرالعلوم‌(ع) استان سیستان و بلوچستان عازم فاو شد. فرماندهان گردان در قرارگاه تاکتیکی توسط علی بینا که در آن زمان به‌عنوان فرمانده قرارگاه در منطقة عمومی فاو حضور داشت، توجیه شدند. پس از توجیه فرماندهان، دو گروهان حضرت فاطمه‌الزهرا‌(ع) و حضرت سید‌الشهدا‌(ع) از گردان 405 باقرالعلوم‌(ع) استان سیستان و بلوچستان درخطِ پدافندی فاو (کارخانة نمک) مستقر شدند. برادر احمد اعرابی که به گردان 405 باقرالعلوم‌(ع) معرفی شده بود، در‌خصوصِ اعزام گردان به خط فاو و چگونگی استقرار آن می‌گوید:

«چند مدتی که مقرلشکر اینجا بودیم. گفتند گردان 405 باقرالعلوم باید به فاو برود. ما رفتیم و در آنجا مستقر شدیم. گروهان عباسعلی خمّری، گروهانی بود که در نوک و قسمت چپ ما با لشکر امام حسین(ع) همخط بود. یک سنگر کمین بسیار حساسی بود. در طول این مدتی که ما در فاو مستقر بودیم، ده روزی هم طول نکشید که عملیات کربلای 5 انجام شد. شهید میرحسینی دو بار آمد و به بچه‌ها سرزد. نقاط ضعف بچه‌ها را در همان خط پدافندی به آنها گفت. البتّه یک اطلاعی هم داشت که شاید عراق از آنجا تک کند، توجیهمان می‌کرد. بعد از مدتی گردان تخلیه شد و آمد» (مصاحبه با اعرابی، 1396: سی‌دی شمارة 31).

عباس امینیان (عباس گمرکی) فرماندة گروهان حضرت سیدالشهدا (ع) دربارة چگونگی توجیه و استقرار گروهان‌ها در خط پدافندی کارخانة نمک می‌گوید: «بعد از توقف عملیات کربلای 4 چون اوضاع نابسامان شد، گفتند سریع گردان 405، باقرالعلوم(ع) استان سیستان و بلوچستان، برای حفاظت از خط کارخانة نمک باید به فاو اعزام شود. سریع گردان ما را با کامیون به اروندکنار بردند. در قرارگاه تاکتیکی لشکر، توسط شهید علی بینا، مسئول قرارگاه تاکتیکی، توجیه مختصری شدیم. از آنجا دو تا از گروهان‌های گردان 405، یکی گروهان عباسعلی خمّری و یکی هم گروهان من، به خط کارخانة نمک یا دریاچة نمک فاو اعزام شدند. گروهان عباسعلی خمّری مسئول قسمت نوک کارخانة نمک، یک پیشروی به سمت دشمن داشت و گروهان ما هم روبهروی دشمن بود» (مصاحبه با امینیان، 1395: سی‌دی شمارة 25).

دو گروهان از گردان 405 باقرالعلوم(ع) استان سیستان و بلوچستان در خط کارخانة نمک مستقر شدند. پس از گذشت دو الی سه روز از استقرار در خط، فرماندهان به قرارگاه تاکتیکی فراخوانده شدند.فرماندة گردان سردار حاج محب‌علی فارسی به همراه سایر مسئولان گردان وارد سنگر فرماندهی قرارگاه تاکتیکی ‌شدند که به محض ورود، با دلاور سیستانی، یاور قاسم سلیمانی و جانشین لشکر 41 ثارالله شهید حاج قاسم میرحسینی مواجه شدند. در این جلسه شهید میرحسینی از اهمیت نگهداری خط کارخانة نمک گفت و یادآور شد: «بچه‌های سیستان و بلوچستان مبادا با حملة احتمالی دشمن در این خط، صحنه را خالی کنند». با همان عرق و غیرت استانی خود، به همة هم‌استانی‌های خود برای حفظ خط تأکید داشت. برادران حاضر در جلسه هیچ‌کس تصوّر نمی‌کرد شاید این توجیه و این دیدار، آخرین دیدار با یل سیستان باشد. شهید میرقاسم میرحسینی آن شب توجیه را انجام داد و به سمت اهواز رفت. با شروع عملیات کربلای 5، در روز جمعه 19 دی 1365 آسمانی شد. برادرانی که آن روز در جلسه حاضر شدند، دیگر چهرة نورانی او را در جنگ ندیدند. او دوست داشت بچه‌های استان سیستان و بلوچستان همانند او در همة صحنه‌ها خوب بدرخشند.

(مصاحبه با امینیان، 1395: سی‌دی شمارة 25).

عباس امینیان (عباس گمرکی) درخصوص توجیه فرمانده و مسئولان گردان 405 باقرالعلوم(ع) استان سیستان و بلوچستان توسط شهید میرقاسم میرحسینی، مبنیبر حفظ و نگهداری خط کارخانة نمک فاو توسط نیروهای استان، در گردان 405 باقرالعلوم(ع) می‌گوید:

«تقریباً دو الی سه روزی که در خط بودیم، ما را به قرارگاه تاکتیکی احضار کردند. در قرارگاه تاکتیکی نقشهای پهن کردند و شبانه ما را توجیه کردند؛ توجیه را هم خدا رحمت کند خود شهید حاج قاسم میرحسینی انجام داد و گفتند: «شواهد و قراین حاکی از این است که دشمن می‌خواهد از این منطقه عملیات بکند». او پس از توجیه گفت: «به هرحال شما باید تا آخرین قطرة خون از این مسیر دفاع کنید و بمانید، کسی حق اینکه خودش را بیندازد یک خط عقبتر‌‌ ندارد، باید با چنگ و دندان بجنگید و این خط را حفظ کنید». شب‌ها که با دوربین‌های خرگوشی نگاه می‌کردیم، سیم‌های خاردار را جمع می‌کردند و معابر تانکشان را باز کرده بودند. گشتی شناساییشان شب‌ها می‌آمد که ما آنها را داشتیم و رصد می‌کردیم. این همه قراین و شواهد کافی بود مبنیبر اینکه دشمن آمادگی لازم برای انجام تک را دارد. علت اینکه این گردانِ 405 باقرالعلوم استان سیستان و بلوچستان را انتخاب کردند، این بود که آموزش دیده بود و خیلی باتوان بود و جرأت و جسارت خوبی هم برای جنگیدن داشت. یک مقطعی در خط مستقر شده و اینجوری آماده بودیم» (مصاحبه با امینیان، 1395: سی‌دی شمارۀ 25).

اصغر حسینزاده جانشین گروهان مالک اشتر درخصوص اعزام گردان 405 باقرالعلوم (ع) به خط پدافندی فاو (کارخانة نمک) و توجیه شهید میرقاسم میرحسینی می‌گوید: «رفتیم فاو و دهپانزده روزی توی خط ماندیم؛ چون قرار بود عراق به آنجا حمله کند که شهید میرحسینی آمد و توجیه کرد. بعد شهید میرحسینی رفت به اهواز و عملیات کربلای 5 شروع شد» (مصاحبه با حسینزاده، 1395: سی‌دی شمارۀ 22).

نیروهای استان سیستان و بلوچستان (گردان 405 باقرالعلوم) مستقر در خط پدافندی کارخانة نمک (فاو) و نیروهای عراقی مستقرشده در این منطقه که خود را برای انجام تک و حمله آماده می‌کردند، از مهیاشدن زمینة عملیات کربلای 5 در منطقة شلمچه بیخبر بودند. شب 19 دی 1365 خط پدافندی کارخانة نمک با حجم انبوهی از شلیک گلوله ازسوی دشمن مواجه شد. مسئولان و نیروها مستقر در خط تصوّر کردند دشمن (عراق) تک خود را شروع کرده، آمادة دفاع شدند. همه در سنگرها و مواضع ازپیش تعیینشده مستقر شدند. خبری از حمله و تک دشمن نبود، فقط منطقه گلولهباران شده بود. از قرارگاه تاکتیکی خبر رسید در منطقة عمومی ‌شلمچه عملیات کربلای 5 شروع شده است. فرماندة گروهان حضرت سیدالشهدا(ع) گردان 405 باقرالعلوم(ع) برادر عباس امینیان (عباس گمرکی) از شب آغاز عملیات کربلای 5، گلولهباران دشمن و حرکت نیروهای دشمن بهسمت منطقة عملیاتی کربلای 5 برای کمک به نیروهای درگیر دشمن می‌گوید:

«عملیات کربلای 5 آغاز شد. با آغاز عملیات، دشمن هر چقدر گلوله داشت روی سر ما ریخت. با همهچیز می‌زد. دلیل اجرای آتش توسط دشمن این بود که شاید احتمال حمله را از اینجا هم می‌داد و دلیل دیگر شروع عملیات کربلای 5 در منطقة شلمچه بود. پس از شروع عملیات کربلای 5 عراقی‌ها جرأت تک در منطقة فاو و کارخانة نمک را نداشتند. حتماً باید می‌رفتند تا خودشان را برای دفاع از منطقة بصره و شلمچه می‌رساندند، به‌‌هرحال خط کارخانة نمک فاو الحمدالله تا زمانی که ما بودیم هیچ مشکلی پیدا نشد» (مصاحبه با امینیان، 1395: سی‌دی شمارۀ 25).

رده صف فرماندهان سپاه و بسیج اعزامی‌ از استان سیستان و بلوچستان در خط پدافندی فاو (گد405)

نام و نام خانوادگی

مسئولیت

 
 

محبعلی فارسی

فرماندة گردان

 

احمد اعرابی

جانشین گردان

 

عباس گمرکی (امینیان)

فرماندة گروهان

 

غلامرضا شهرکیمقدّم

فرماندة گروهان

 

عباسعلی خمّری

فرماندة گروهان

 

حمیدرضا حسابیمقدّم

جانشین گروهان

 

غلامحسن خدری

جانشین گروهان

 

اصغر حسینزاده

جانشین گروهان

 

عباس ردانیپور

معاون گروهان

 

خلیل مشتاقیان

فرماندة دسته

 

احمدعلی خسروی

فرماندة دسته

 

عباس کشتهگر

فرماندة دسته

 

علیمحمد ناصحی

فرماندة دسته

 

مظاهر شیرازی

فرماندة دسته

 

حسین آذوغ

فرماندة دسته

 

داوود شیرازی

فرماندة دسته

 

اسفندیار میر

فرماندة دسته

 

محمد گلی

فرماندة دسته

 


ارسال نظر






captcha
ارسال