فائزون|۲۶ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 9807 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۳:۲۹

تاریخ شمسی

26تیر1361

تاریخ قمری

25رمضان1402

تاریخ میلادی

17ژوئیه1982
 
خلاصه روز: 

- ادامه‌ی عملیات مرحله دوم رمضان: فشار دشمن در محور عملیاتی "نصر 6" و عقب‌نشینی یگان‌های خودی از این محور. "نصر 4" (تیپ 31 عاشورا) ابتدا چهار کیلومتر پیش رفت اما براثر عدم تأمین جناح راست آن، به موضع قبلی عقب نشست. تلاش نصر 4 برای تأمین اهداف و انهدام نیروها و ادوات دشمن. فشار سنگین دشمن و عقب‌نشینی نیروهای خودی از مواضع متصرفه. پیش‌روی "نصر 7" و تأمین اهداف تعیین شده، اما عقب‌نشینی اجباری نیروهای خودی براثر عدم تأمین جناح راست.

- موفقیت "نصر 8" در انهدام بسیاری از تانک‌ها و نفربرهای دشمن و عقب‌نشینی به مواضع قبلی. آمار تلفات دشمن در این مرحله. محسن رضایی: ما به دلایل نظامی از دست زدن به برخی اقدامات معذوریم. عراق به شهرهای ما حمله می‌کند ولی ما در بیابان با او درگیر می‌شویم. ما به راحتی می‌توانستیم بصره را به جهنم تبدیل کنیم و عقبه‌ی ارتش عراق را از بین ببریم ولی نمی‌خواهیم به مردم غیرنظامی آسیب برسانیم. تلاش اصلی ما تصرف خاک عراق نیست بلکه ایجاد حرکت در مردم عراق است. ما نمی‌خواهیم صرفاً افراد ارتش عراق را نابود کنیم. بلکه ترجیح می‌دهیم که آن‌ها زنده بمانند و بیدار شوند.

- بازتاب عملیات رمضان: یک مقام وزارت خارجه امریکا: ما آماده‌ی انجام دادن عملیات مشترک نظامی با کشورهای دوست در منطقه خلیج‌فارس هستیم. نگرانی‌هایی درباره‌ی قدرت سیاسی و نظامی ایران وجود دارد. خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل نزدیک به وزارت دفاع امریکا: کارشناسان نظامی امریکا نمی‌توانند شگفتی خود در مقابل توانایی‌های ارتش ایران را پس از 22 ماه جنگ با عراق، مخفی کنند. ارتش ایران خلاء ناشی از پاک‌سازی افسران حکومت سابق را پر کرده است. عامل اصلی پیروزی‌های ایران، روحیه و ایمان استوار نیروهای پیاده نظام است.

رادیو فرانسه: واشنگتن از بروز این جنگ بسیار نگران است. رادیو آلمان: برای اولین‌بار امریکا خود را در موقعیتی می‌بیند که منافعش در خطر است، بدون آنکه قدرت کافی برای دفاع داشته باشد. عراقی‌ها حتی در حال عقب‌نشینی نیز هر روز شهرهای آبادان و خرمشهر را گلوله‌باران می‌کنند. عکس‌العمل فوری ایران درباره‌ی قطع‌نامه 514 حاکی از اعتماد به نفس دولت ایران است. مقاله روزنامه سوئدی درباره اهداف عراق در حمله به ایران در سال 1359، به هم خوردن موازنه‌ی قدرت نظامی به نفع ایران پس از 22 ماه جنگ، کمک کشورهای عربی منطقه به صدام‌حسین.

- سخنان صدام‌حسین درباره‌ی کنگره‌ی اخیر حزب بعث، عملیات اخیر ایران و مخالفت ایران با قطع‌نامه‌ی 514 شورای امنیت.

- گزارش خبرگزاری فرانسه درباره‌ی تماس روزانه‌ی شاه اردن با صدام‌حسین، درخواست اردن برای برپایی گردهمایی فوق‌العاده سران عرب برای دفاع متقابل و حمایت از عراق.

- سرپرست دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی، در یک اظهار نظر غیرمتعارف سقوط صدام را یک پیروزی قطعی برای آرمان فلسطین خواند.

- نخست‌وزیر حکومت صهیونیستی: اگر نیروهای ایرانی در صدد پیشروی به سوی بیت‌المقدس باشند، آن‌ها را در نیمه‌ی راه درهم خواهیم کوبید. پیام وزیر امورخارجه مصر به وزیرخارجه امریکا و وزیرخارجه حکومت اشغالگر قدس از عملیات اخیر ایران ابراز نگرانی کرد.

- "ناسیونال هرالد" ارگان حزب کنگره هند، گسترش جنگ را موجب آزرده‌خاطر شدن هند دانست. گزارش روزنامه هندی "فایننشال اکسپرس" درباره روابط رو به گسترش هند و عراق.

- گزارش خبرگزاری ژاپنی "کیودو" از سقوط ارزش سهام شرکت‌های اروپایی و امریکایی طرف قرارداد با عراق. تأخیر وام 24/6 میلیون دلاری ژاپن به عراق.

- آقای مهندس" میرحسین موسوی" به هنگام عزیمت به لیبی و الجزایر گفت: «سفر به لیبی برای بررسی گسترش روابط دو کشور و بحث درباره‌ی توطئه‌های امپریالیسم و صهیونیسم است.» وی شایعه‌ی میانجی‌گری الجزایر را رد کرد. آقای موسوی همچنین اعلام کرد: «هیچ خطری از جانب ما متوجه کشورهای منطقه نیست.» وی در فرودگاه الجزایر گفت: ما به اندازه‌ای که برای دفاع از شهرهای مرزی کشورمان لازم باشد، به داخل عراق پیشروی خواهیم کرد.

- خبرگزاری رویتر در گزارشی از کنفرانس وزیران خارجه غیرمتعهدها در نیکوزیا، به نقل از این وزیران اعلام کرد: حمله ایران برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد را به مخاطره انداخته است.

- خبرگزاری کویت به نقل از منابع نفتی لندن اوضاع پایانه‌ی نفتی خارک را مغشوش اعلام کرد. گزارش خبرگزاری فرانسه از وضعیت بازار نفت پس از تحولات اخیر در جنگ ایران و عراق، نگرانی‌های موجود از گسترش جنگ و تأثیر آن در صدور 50 درصد از نفت جهان از منطقه خلیج‌فارس.

- ورود 62 دستگاه تریلر حامل مهمات و تجهیزات نظامی از مرزهای کویت و عربستان به عراق.

- حمله 300 تن از عناصر مسلح غیرقانونی به بوکان که 18 تن از آنان کشته و 22 تن نیز دست‌گیر شدند. اجساد 18 تن از نیروهای بسیج که در پیرانشهر اسیر شده بودند، کشف شد. فرمانده‌ی منطقه 5 سپاه درباره چگونگی شهادت آنان گفت: افراد شورای ملی مقاومت آن‌ها را شکنجه و سپس خفه کرده‌اند.

ارسال نظر






captcha
ارسال