فائزون|۳۰ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 9783 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۱:۱۴

تاریخ شمسی

30تیر1361

تاریخ قمری

29رمضان1402

تاریخ میلادی

21ژوئیه1982
 
خلاصه روز: 

- آغاز مرحله سوم عملیات رمضان؛ تفاوت این مرحله با مراحل قبل؛ گسترش آب‌گرفتگی در بوبیان؛ کوشش دشمن برای ایجاد موانع جدید و تغییراتی در ساختار منطقه عملیاتی؛ تقویت نیروهای عراقی؛ تدبیر ویژه فرمانده عملیات: «شرکت ندادن نیروهای زرهی برای بهتر اجرا شدن عملیات انهدام تجهیزات دشمن.» کلیاتی از طرح مانور قرارگاه فتح و فجر؛ آغاز عملیات در ساعت 22:40 یگان‌های قرارگاه فجر ضمن انهدام چندین تانک و نفربر، تا ساعت 12 حدود 3 کیلومتر پیشروی‌کرده‌اند. مقاومت دشمن در محور "فتح 2". "فتح 1" نیروهای دشمن را دور زده و تانک‌های فراوانی را منهدم کرده، سپس با برخورد به میدان مین، تا آخرین ساعات امروز مشغول پاک‌سازی آن بوده است. "فتح 5" نیز چند تانک و نفربر دشمن را منهدم کرده است. "فتح 3" ضمن انهدام ادوات زرهی دشمن، به سوی کانال ماهی در حال پیشروی بوده است. "فتح 4" نیز با وجود میدان مین و آتش متمرکز دشمن، تا آخرین ساعات امروز به طرف کانال ماهی پیش می‌رفته است.

- اسیران عراقی: ارتش عراق مهمات شیمیایی در اختیار یگان‌های مستقر در منطقه عملیاتی قرار داده است.

- اعزام 800 تن از اسیران عراقی به تهران.

- در بمباران مناطق مسکونی اهواز 10 تن شهید و 60 تن مجروح شدند.

- هواپیماهای ایران فرودگاه و پالایشگاه "الدوره" بغداد و تأسیسات صنعتی غرب این شهر و تأسیسات و مخازن نفتی "بانمیل" را بمباران کردند. در پی این عملیات فرودگاه بغداد به روی همه پروازها بسته شد. یک هواپیمای خودی سقوط کرد. رادیو بی.بی.سی.: امروز بغداد بدون اخطار قبلی مورد حمله هوایی قرار گرفت.

- نشریه لیبراسیون: عراق از عملیات ارتش خود بسیار راضی است. نیروهای ایرانی به عقب رانده شده‌اند.

- نشریه "السفیر": عراق خواستار دخالت شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ شد.

- دولت فرانسه نگرانی خود را از مناقشه‌ی میان ایران و عراق و گسترش آن در منطقه، اعلام کرد. نشریه تایمز: یک هفته پس از تهاجم نیروهای ایرانی، شوروی هنوز عکس‌العمل رسمی نشان نداده است. وزیرخارجه‌ی هلند: در شش هفته‌ی آینده وزیران خارجه کشورهای عضو جامعه‌ی اقتصادی اروپا وضعیت جنگ و نقش کشورهای میانه‌رو عرب را مورد بررسی قرار خواهند داد.

- تأثیر عملیات رمضان بر اتباع بیگانه شاغل در عراق. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از فرار اتباع مصر به کویت و درگیری آن‌ها با پلیس این کشور. آسوشیتدپرس: مقامات کره‌ی جنوبی طرح انتقال کارگران این کشور را در صورت اوج‌گیری جنگ تهیه کرده‌اند.

- تلاش عراق برای برگزاری کنفرانس سران عدم‌تعهد در بغداد. دولت این کشور از روسای تشریفات هیئت‌های کشورهای غیرمتعهد دعوت کرد تا از محل اقامت سران و کاخ کنفرانس در بغداد دیدن کنند. طارق عزیز: تاکنون 50 کشور برای شرکت در کنفرانس غیرمتعهدها پاسخ مثبت داده‌اند.

- روزنامه کویتی "السیاسه": دولت عراق در شرایط بحرانی کنونی مقدمات عفو و آزادی زندانیان کرد و کمونیست را فراهم کرده است. صدام دستور داده است که مأموران امنیتی در مورد استفاده از سلاح گرم برای سرکوب تظاهرات مسلمانان تردیدی به خود راه ندهند. اوضاع شهرهای شیعه‌نشین هر روز وخیم‌تر می‌شود.

- مقاله‌ی مجله‌ی "ویزیون" چاپ آرژانتین درباره کمک کشورهای منطقه به عراق: 15 هزار سرباز از کشورهای عربی در جبهه‌های جنگ علیه ایران می‌جنگند. عربستان و کویت نصف هزینه‌ی جنگی عراق را می‌پردازند. مقاله نشریه‌ی تایمز مالی در بررسی اقدام‌های اردن در جنگ و منافع این کشور از این اقدام‌ها.

- افزایش نرخ بیمه‌ی کشتی‌های نفت‌کش در منطقه.

- امضای یک یادداشت تفاهم در زمینه همکاری‌های نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و یمن جنوبی. تایمز مالی: بارگیری نفت ایران دچار تأخیر شده است.

- گزارش رادیو امریکا از حملات اخیر ایران به عراق. نشریه فرانکفورتر الگماینه: عراق جنگ را شروع کرد تا ایران را تحت فشار قرار دهد ولی حالا اگر عراق بتواند مرزهای خود را حفظ کند، خوشحال خواهد شد. عراق در یک حالت بیچارگی به سر می‌برد و سعی دارد تا بصره را از دست ندهد. حمله مستقیم ایران به کشورهای حامی عراق، افزایش تبلیغات براندازی و آموزش به انقلابیون سایر کشورها، الهام گرفتن انقلابیون از ایران و دیکته کردن سیاست ضد امریکایی، خطرهایی است که نشریه "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای ضمن بررسی تأثیر پیروزی ایران بر عراق، برشمرده است. نشریه "النهار": اگر عراق مقاومت نکند، حکومت اردن نیز سرنگون خواهد شد. گزارش روزنامه‌ی ایتالیایی "کوریره دلاسرا" از آخرین وضعیت جنگ ایران و عراق: بصره در محاصره نیست، نیروهای عراقی، ایرانی‌ها را عقب رانده‌اند.

- کشف توطئه ترور سرهنگ صیاد شیرازی و سرپرست دایره سیاسی ـ ایدئولوژی لشکر 92 زرهی.

ارسال نظر






captcha
ارسال