فائزون|امام سجاد (ع) اسطوره بصیرت و زمان‌شناسی است

یک کارشناس مذهبی:

امام سجاد (ع) اسطوره بصیرت و زمان‌شناسی است

یک کارشناس مذهبی گفت: تبیین امام سجاد (ع) بعد از حادثه عاشورا حکایت از بـصیرت عمیق آن حضرت دارد.

کدخبر : 38182 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۵/۱۰|۰۸:۰۲

به گزارش فائزون، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نوری با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) در گفتگو با خبرنگار اوشیدا، بیان کرد: امام سجاد (ع)، بعد از حادثه جان‌سوز کربلا کمر همت بر مبارزه علیه شرک و کفر بست و بنا بر اقتضاهای دوران، به تبیین معارف الهی پرداخت.

حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: در دوره ایشان ارزش‌های دینی دچار تحریف و تغییر امویان قرار گرفت و امام (ع) با سلاح دعا مهم‌ترین تأثیر اجتماعی را در پیوند مردم باخدا برقرار کرد، شخصیتی که همه مردم تحت‌تأثیر روحیه و شیفته مرام و روش او بودند.

وی افزود: اولین موردی که می‌توان باتوجه‌به شرایط و جو حاکم اشاره کرد این نکته است که باتوجه‌به وضعیت بسته سیاسی آن زمان امکان ارائه سخنرانی مستقیم و محکوم‌کردن حاکمان ظلم و جو فراهم نبود و موجب هزینه‌های سنگینی برای امام و شیعیان می‌شد و حضرت از بیان غیرمستقیم استفاده می‌کرد؛ مانند دعا و مناجات امام زین‌العابدین (ع) مسائل معرفتی سیاسی حکومتی اخلاقی را در قالب دعا و مناجات در جامعه منتشر می‌نمود و لذا ما شاهد تنوع دعاهای حضرت با موضوعات متفاوت هستیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به شرایط حاکم بر دوره امامت امام سجاد خاطرنشان کرد: ممنوعیت‌ها و انواع تحریم از شرایط حاکم بر دوران امام بود اعم از ممنوعیت‌های فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی که اجازه نمی‌دادند اهل‌بیت و شیعیان دارای قدرت اقتصادی یا پایگاه اجتماعی شوند.

وی به شرایط حاکم بر آن زمان و زمان‌های ائمه بعدی که فقر عمومی و ضعف اقتصادی عموم مردم به دلیل عدم توجه حاکمان ظلم و جور به عموم مردم اشاره کرد و ادامه داد: لذا امام سجاد (ع) در راستای رفع این مشکلات اقتصادی در مدینه خانواده‌های فراوانی را اداره می‌کرد بدون اینکه کسی یا حکومت از منبع و روش تهیه آن خبردار شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین درس از زندگی امام سجاد (ع) عنوان کرد: بهترین درسی که از این بزرگوار می‌توان بعد از اخلاق گرفت، سیره اخلاقی و ارتباط صمیمانه و خالصانه با خداوند متعال است و به ما نشان داد که یک انسان می‌تواند در جایگاهی قرار گیرد به‌عنوان یک مخلوق و یک عبد در مقابل خالق و معبود خود مرتبط شود و همه جور خود را در خدمت خدای متعال و اهداف والای الهی قرار دهد.

این مدرس حوزه تأکید کرد: تحریم علمی در مقطعی از دوران امام سجاد منع تدوین حدیث حاکم بود در واقع تحریم علمی حاکم بود و امام اجازه نشر حدیث و بیان حدیث نداشت؛ لذا احادیث و معارف را در قالب دعا و مناجات بیان می‌نمود البته امام احادیث تشویق به قرائت قرآن را علنی بیان می‌فرمود و حکومت با خواندن قرآن مشکلی نداشت؛ ولی احادیث اجتماعی، سیاسی و روشنگرانه را بر نمی‌تافت.

حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: دوران امامت امام سجاد (ع) همراه با استبداد، بدعت، انحطاط و فساد بود و دلیل آن هم جدایی ملت از ولایت بود و امام سجاد (ع) راهکار برون‌رفت از این مشکل را پیوند ملت و زمامداران با ولایت را می‌دانستند و همچنین امام (ع) سعی داشتند به بازسازی حکومت علوی و نبوی اقدام کنند، طوری که موجب انتقام از سوی حاکمان نباشد.

وی با اشاره به نقش امام سجاد (ع) در ماجرای نهضت کربلا افزود: واقعه عاشورا یک حادثه بزرگ سیاسی بود که امام سجاد (ع) در پیدایش آن و ابلاغ پیام شهیدان و پیگیری نتایج نهضت نقش اصلی را داشت، آن حضرت پس از ماجرای خونین عاشورا، چه هنگام اسارت و چه هنگام بازگشت به مدینه، در هر فرصتی مردم را نسبت به طاغوت عصر، یزید بن معاویه با خطبه‌های خویش آگاهی می‌بخشید، خطبه غرا و کوبنده او در شام، یزید و حکومتش را رسوا نمود و ماهیت پلید حکومت خودکامه او را افشا کرد.

انتهای خبر/

 

 

ارسال نظر






captcha
ارسال