فائزون|اولین شهید «جهادگر» سیستان و بلوچستان

اولین شهید «جهادگر» سیستان و بلوچستان

«امام بخش ریگی» اولین شهید جهادگر سیستان و بلوچستان است که در راه خدمت‌رسانی و آبادانی کشور به شهادت رسید.

کدخبر : 37279 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۳/۲۸|۱۰:۵۷

 

 
 
 
 

به گزارش فائزون به نقل از خبرنگار دفاع‌پرس از زاهدان، «امام بخش ریگی» اولین شهید جهادگر سیستان و بلوچستان است که در راه خدمت رسانی و آبادانی کشور به شهادت رسید.

در ادامه شرح مختصری از زندگی نامه این شهید بزرگوار را می‌خوانیم:

شهرستان زیبای سراوان که قدمتی به اندازه سنگ نگاره‌ها و سفالینه‌های زیبای کلپورگان دارد و هر یک از قلعه‌ها و بناهای تاریخی‌اش هزار قصه نگفته در دل دارند همزمان با آغاز وزیدن نسیم نوروزی و شکفتن اولین غنچه‌های بهاری انتظار تولد نوزاد ای را می‌کشید که بنا بود تا همه چیزش را در راه تعالی این سرزمین کهن بدهد.

‌امام بخش در نهم اسفند ‌۱۳۳۱ دیده به جهان گشود. اعضای خانواده ریگی و پدرش محمد از جمله افراد سرشناس و دارای احترام در نزد اهالی منطقه و فامیل بودند. او نیز تحت تاثیر خلق و خوی پدرش و برخورداری از فصاحت و بلاغت کلام کوشید تا پا جای پای پدر گذارده و شخصی قابل اعتماد و با ثبات باشد و بتواند همچون او برای رفع مشکلات مردم منطقه گام بردارد اما شرایط حاکم بر منطقه و نفوذ و قدرت بی حد و حساب خوانین زورگو در منطقه بیداد می‌کرد و با وجود ظلم فراوانی که بر مردم زحمتکش آنجا روا می‌شد، حکومت وقت همچنان از خوانین ستمگر خود پشتیبانی می‌کرد و فریاد دادخواهی مظلومان در پنجره خفه می‌شد.

امام بخش در چنین فضایی و با دیدن جنایاتی که در حق مردم دیارش روا می‌شد رشد کرد. او از یک‌سو عزت نفس و کرامت پدرش را می‌دید و از سوی دیگر دولت و قوانین را نظاره‌گر بود. امام بخش می‌دانست که تنها راه رهایی از بند بردگی و ایستادن در مقابل زورگویی طاغوت، تهذیب نفس، تحصیل علم و دوری از جهل است. از این رو با وجود مصائب و مشکلات فراوان به کسب دانش اهتمام خاصی داشت و حمایت خانواده‌اش نیز به او دلگرمی می داد. بنابراین به اخذ مدرک دیپلم بسنده نکرد و همچنان ادامه تحصیل داد تا عاقبت موفق به کسب مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی شد.

با پیروزی انقلاب دیگر خود را همچون پرنده رها شده از قفس دیده و گوی فرصت را برای تحقق آرزوهایش یافته بود. با فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی و استفاده از تمام ظرفیت موجود برای آبادانی مناطق محروم و همچنین محرومیت‌زدایی، او علاوه بر اینکه در کسوت معلمی دلسوز تلاش داشت تا ریشه بی‌سوادی را بخشکاند، لباس خدمت رسانی و جهاد در راه آبادانی را نیز بر تن کرد و به عنوان عضو فعال جهاد سازندگی شروع به فعالیت کرد. امام بخش می‌خواست تا او هم سهمی در آبادانی دیاری که در آن پرورش یافته و به آن عشق می‌ورزد داشته باشد. از این رو به همراه مهندس نیکبخت که او نیز جوانی تحصیل کرده و پیرو خط امام ‌(ره)‌ بود، رهسپار بلوچستان شد.

امام بخش و همراهش در شانزدهم مرداد ‌۱۳۵۸ در حالی که برای خدمت و آنچه که وظیفه انسانی و دینی خود یعنی کمک به همنوعان می‌دانستند، در محور خاش - ایرندگان در کمین اشرار و ضد انقلابیون قرار گرفت‌ و لاله سرخ وجودشان پرپر گشت تا شمیم شامه نواز، دلهای پاک شان تمام فضای منطقه را پر کند.

از این رو شانزدهم مرداد ۱۳۵۸ روز عروج و شهادت نخستین جهادگر شهید استان سیستان و بلوچستان شد.

انتهای پیام/

 
 

ارسال نظر






captcha
ارسال