فائزون|زندگینامه شهید حسین بدرالدین الحوثی شهید بین الملل سال ۱۴۰۱

زندگینامه شهید حسین بدرالدین الحوثی شهید بین الملل سال ۱۴۰۱

فائزون زندگینامه شهید حسین بدرالدین الحوثی شهید شاخص بین الملل سال ۱۴۰۱ را معرفی کرد.

کدخبر : 37023 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱/۷|۰۸:۵۴

زندگینامه شهید حسین بدرالدین الحوثی

تولد:1960

شهادت: 2004

متولد: صعده یمن

معرفی: معاونت بین الملل بسیج

حسین الحوثی فرزند عالم یعنی بدرالدین الحوثی است. وی در سال 1960 در منطقه رویس استان صعده به دنیا آمد. وی در دوران زندگی خویش فعالیت های اجتماعی بسیاری داشت که برخی از آن ها عبارتند از: تایس جمعیت خیریه مران، تاسیس مدارس دینی، تاسیس مراکز بهداشتی در منطقه مران، پیگیری جهت ایجاد آبگیرهایی در منطقه برای تامین آب شرب، پیگیری احداث نیروگاه برق در منطقه مروان، احداث مصلا در منطقه مروان و ....

حسین الحوثی فعالیت سیاسی خود را با پیوستن به حزب الخق، تنها حزبی که علما و نخبگان زیدی در ان مشارکت داشتند، آغاز کرد. حسین الحوثی به سبب شایستگی خود و جایگاه مهم پدرش یعنی علامه بدرالدین الحوثی در حزب الحق داشت در سال 1993 توانست با یکی از دو کرسی حزب الحق وارد پارلمان یمن شود. او تا سال 1997 م عضو پارلمان یمن بود. حسن الحوثی در سال 1997 م از پارلمان اسعفا داد. او به دلیل برخی اختلافات به همراه پدرش از حزب الحق جدا شد. او در ادامه با جدیت بیشتری به فعالیت های فرهنگی و تربیتی پرداخت. از این رو بیشتر اوقات خود را به اموزش جوانان یمنی در منتدی الشباب المومن اختصاص داد. حسین الحوثی در سال 1997 م نانم منتدی الشباب را به تنظیم الشباب المومن تغییر داد. هدف او از این تغییر ارتقاء و توسعه اینتشکیشلات بود. این تشکیلات تا پیش از سال 2000 م مورد حمایت دولت بود. حوثی در آن مقطع و با حمایت حکومت اقدام به تاسیس مدارس، حوزه های علمیه و اردوگاههای تابستانی نمود و اندیشه های خود را آموزش داد.

اقدامات ضد آمریکایی و ضد اسراییلی حسن الحوثی

پس از حادثه یازده سپتامبر و حمله امریکا به افغانستان، حسن الحوثی به صورت گسترده رویکرد ضد امریکایی را در پیش گرفت. عده ای معتقدند نقطه شروع حرکت حسین الحوثی در رمضان 1422 ق و در روز جهانی قدس بود. او در این روز برای نخستین بار برای مردم سخرانی کرده و اطلاعیه امام خمینی را به طور کامل قرایت کرد. حسین الحوثی تصویر کاملی را از جچنبش انصارا... ارائه کرد. او مبارزه با امریکا را به عنوان فریضه دینی قلمداد کرده و همواره از خطر آمریکا برای اسلام و مسلمین سخن می گفت. حسن الحوثی معتقد بود باید برای اسلام دست به کاری زد و از امریکا و اسرائیل باید برحذر بود. نگاه ضد استکباری و اسرائیلی رهبر حوثی ها تا آنجا پیشظ رفت که او اعلام کرد نمازی که با برائت از صهیونیسم نباشد مورد رضایت و قبول خداوند نیست. از این رو شاگردان و طرفداران وی در محافل دینی و سیاسی صعده و صنعا به ویژه پس از اقامه نماز جمعه، فریاد مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل سر میدادند. این اقدام تا جایی پیش رفت که فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل به عنوان نماد جریان انقلابی زیدیان در یمن تبدیل شد. در این میان دولت یمن که پس از حادثه یازده سپتامبر با امریکا هم پیمان شده بود با طرفداران جریان حوثی به شدت برخورد کرد به طوری که در هر تجمعی که شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل سرداده می شد شمار زیادی بازداشت شده و در زندذان های حکومت شکنجه می شدند. در سال 2003 یعمی هنگامی که آمریکا جنگ خود را در عراق شروع نمود. نیروهای تنظیم در برابر سفارت امریکا تجمع کردند و شعارهایی علیه امریکا سردادند. این تجمع که همراه با درگیری میان طرفداران تنظیم و نیروهای امنیتی و پلیس بود، چندین نفر کشته شدند. گفته می شود در درگیری اولیه 650 نفر از معترضین دستگیر شدند. پس از این درگیری ها  دولت یمن اعلان جنگ علیه حوثی ها کرد و برای دستگیری حسین الحوثی 55000 دلار جایزه تعیین نمود. در تابستان 2004 تهاجم به صعده اغاز شد. در جریان این درگیری ها 500 تا 1000 نفر کشته شدند. پس از سه ماه درگیری، ارتش یمن توانست با محاصره منطقه و استفاده از انواع سلاح های سنگین، حسن الحوثی و حدود هفتصد تن از همراهان او را به شهادت برساند.

حکومت یمن برای جلوگیری از گسترش تفکر انقلابی و ضد انقلابی و ضد استکباری حسن الحوثی، جنازه او را تحویل نداد و پیکر او را در زندان مرکزی صنعا به طور موقت دفن کرد. همزمان با برکناری علی عبدالله صالح، حکومت جدید یمن جنازه وی را که حدود ده سال در زندان نگهداری می شد به خانواده او تحویل داد. بقایای پیکر وی با حضور جمعیت انبوهی در صعده تشییع و به خاک سپرده شد. بر سر قبر او گنبد بزرگی ساخته شد. گفته می شود محل احداث گنبد حسین الحوثی به گونه ای است که امکان روئت با چشم غیر مسلح برای ساکنان برخی از مناطق جنوب عربستان نیز میسر است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر






captcha
ارسال