فائزون| شهدا سند حقانیت هستند/ مردم سیستان و بلوچستان وفادارترین مردم به نظام و انقلابند

کدخبر : 15980 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۴|۱۰:۰۸

به گزارش فائزون،دبیرکل کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان مردم نجیب سیستان و بلوچستان را مصداق بارز بصیرت دانست و افزود: سیستان و بلوچستان با شهید سید محمد تقی طباطبایی، سردار شهید حاج قاسم میر حسینی جانشین لشکر 41 ثارالله و شهید شیبک و مرادقلی و مولوی شهید جنگی زهی و کم و سن و سالترین شهید اهل سنت سبیل اخلاقی و نوجوان شهید سید محمد هاشمی شناخته می شود.
وی بیان داشت: مردم سیستان و بلوچستان از ابتدای جنگ تحمیلی در دو جبهه جنگیدند یک جبهه برقراری امنیت در داخل استان و در جبهه دیگر که مقابله حق علیه باطل بود در صحنه های نبرد به مجاهدت پرداختند. هنوز هم جهاد و دفاع در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
وی اضافه کرد: مردم سیستان و بلوچستان ثابت کردند که در طول تاریخ از وفادارترین مردم به نظام و انقلابند.این مرزداران اعم از شیعه و سنی خاک وطن را ناموس خود می دانند و از آن به دفاع پرداختند.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان ضمن تشکر و قدر دانی از فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق سرهنگ مارانی تصریح کرد: سپاه پاسداران و قرارگاه قدس جنوب شرق امنیت قابل قبولی در سطح استان رقم زدند و اهداف دشمن را که انشقاق قومی مذهبی در این استان است را نقش بر آب کردند.
سردار معروفی ادامه داد: سپاه پاسداران امروز در کنار برقراری امنیت در حوزه های معیشت، فرهنگ و تقریب نیز توجه ویژه دارد .
وی ادامه داد: در بحث اقدامات فرهنگی با رویکرد تربیتی و کادر سازی از سوی نیروهای ارزشی  و الگو گیری از سیره شهدا توجه ویژه شده است.
دبیرکل کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان بیان داشت: اردوهای جهادی، برگزاری یادواره شهدا و برنامه های کلیدی که در طول سال انجام می شود درصدد است تا فرهنگ جهاد و شهادت را در بین مردم و جامعه نهادینه کند.
وی افزود: یادواره شهدا در سطح منطقه و شهرستان انجام شده است و هم اکنون در بین طوایف در حال انجام است.

فرمانده سپاه سلمان سیستان وبلوچستان همچنین گفت: تاکنون تشییع و تدفین پیکر مطهر شهدای گمنام در مناطق شیعه و سنی انجام شده است .
وی افزود: جنگ به خودی خود پدیده ای شوم و محنت بار است اما امام (ره) این پدیده را به دانشگاه و کارخانه انسان سازی تبدیل کردند و خروجی آن معراجی ها شدند که هنر دین پیامبر ائمه و قرآن و ولایت و اهل بیت(ع)  است.
سردار معروفی تاکید کرد: با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس که فرهنگ مصونیت است از طرف کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان با شعار تقریب و وحدت از  خانواده 2058 شهید در دهه دیدار و ایام دهه فجر دیدار و دلجویی شد.
همچنین در راستای کنگره ملی شهدا 18 کارگروه تخصصی تشکیل شد و 325 برنامه تصویب و تعریف شد و در ابتدا شروع به جمع آوری اطلاعات شهدا و تکمیل بانک شهدا کردیم. کل شهدای بومی و غیر بومی سیستان و بلوچستان بیش از 6 هزار شهید عزیز هستند که 2058 شهید خانوادهایشان در استان استقرار دارند.
سردار معروفی خاطر نشان کرد: از تعداد 2058 شهید 494 شهید متعلق به ارتش جمهوری اسلامی، 463 شهید متعلق به نیروی انتظامی، 786 شهید متعلق به سپاه و بسیج و 312 شهید متعلق به شهدای مردمی استان هستند.
وی اضافه کرد: ۹۳۴ شهید مربوط به دوران دفاع مقدس و 140 شهید بزرگوار از برادران اهل سنت و 794 شهید از برادران اهل تشییع هستند. شهدای مدافع حرم 10شهید عزیز هستند که از آنها دو شهید عمر ملازهی و سلمان برجسته از شهدای اهل سنت و مورد عنایت مقام معظم رهبری هستند.  ۶۵ خانواده دو شهید، 7 خانواده سه شهید و 2 خانواده 4 شهید در سطح استان داریم.

وی تصریح کرد: 531 آزاده، 4 هزار و 42 جانباز زیر هفتاد درصد و 53 جانباز بالای 70 درصد در سطح استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

سردار معروفی پژوهش، تالیف و چاپ 77 عنوان کتاب را از دیگر اقدامات در راستای کنگره ملی شهدا دانست و افزود: 14 کتاب از این تعداد فاخر و در سطح ملی منتشر می شود و دو عنوان کتاب "نقش استان در دفاع مقدس" و "دایره المعارف  شهدای سیستان و بلوچستان و دفاع مقدس "برجسته  و ویژه است.

وی ساخت و تولید فیلم مستند حاج قاسم میر حسینی را اقدام دیگر کنگره خواند و بیان داشت: محور این فیلم شهید میرحسینی است اما این فیلم استان سیستان و بلوچستان را در ابعاد مختلف به تصویر کشانده است. ساخت 10 مستند، 10 نماهنگ، 10 انیمیشن، 6 سرود با گویش بلوچی، سیستانی و فارسی، انتشار 12 ماهانه ویژه کنگره و اجلاسیه شهدا از دیگر اقدامات کنگره ملی شهداست.

سردار معروفی اضافه کرد: تمثال 96 شهید شاخص ارتش، نیروی انتظامی، مردمی، بسیج و سپاه، شهدای دفاع از حرم به صورت طرح جدید گالوانیزه و کوره ای ماندگار و تضمین شده در شهرستان زاهدان نصب شدند و همین شهدا در شهرستانهای دیگر در دستور اقدام است.

وی افزود: ساخت 4 یادمان گمنام شهید، دو یادمان در حسینیه عاشقان ثارالله زاهدان و سپاه سلمان در  زاهدان، دو یادمان در قصرقند و شهرستان سرباز و یادمان محل عروج شهدای وحدت در پیشین کار ارزشمند دیگری است که در حال انجام  است. تصاویر تمام شهدای وحدت همانند مرکزیت استان با همین ویژگی نصب خواهند شد.

سردار معروفی گفت: تهیه 3 هزار تندیس کنگره و تقدیم خانواده معزز شهیدان و میهمانان خارج از استان و برنامه ریزی 140 سری مجموعه نمایشگاهی بومی از ارتش، سپاه و انتظامی در دوران دفاع مقدس، برگزاری 38 یادواره شهید به صورت شهرستانی و قشری، اجلاسیه شهدای منطقه ای در سیستان که با حضور آیت الله رییسی انجام شد، سراوان، چابهار، نیکشهر و سراوان؛ برگزاری دعای ندبه با پخش سراسری، تجلیل از جانبازان با حضور خانواده ها، برگزاری اجلاسیه شهدای روحانیت و علما که 34 شهید روحانی داریم 31 شهید روحانی شیعه و 3 مولوی شهید در استان داریم. 35 درصد روحانی شهید در دوران دفاع مقدس داشتیم که نشان دهنده حضور پر رنگ روحانیت در کنار مردم است. برگزاری اجلاسیه شهدای زن، برگزاری شهدای فرهنگی و نخبه، برگزاری 20 مراسم شب شعر و خاطره، روایتگری از شهدای دفاع مقدس در دانشگاهها و مدارس، اجلاسیه فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان که در تاریخ 23 بهمن ماه با حضور تمامی فرماندهان ارتش سپاه و نیروی انتظامی سراسر کشور برگزار شد از جمله اقدامات کنگره ملی شهداست.

وی تاکید کرد: اجرای طرح زیر پوشش قرار دادن ایتام به نیابت از شهدا، ما 40 هزار یتیم در استان سیستان و بلوچستان داریم که 10 هزار نفرشان بالای 18 سال و 30 هزار نفر زیر 18 سال هستند. ما به برکت وجود شهدا این حرکت را با 2058 نفر شروع کردیم و اصرار داریم اینکار ادامه پیدا کند و 40 هزار نفر تحت پوشش مردم وخیرین قرار بگیرند و بچه ها فراموش نشوند.

سردار معروفی بیان داشت: فضا سازی شهرها، برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری ورزشی با موضوع دفاع مقدس و گوه گشت های خانوادگی و مسابقات بومی ورزشی، مشارکت خودجوش 30 طایفه در 30 نقطه شهر زاهدان ؛ مشارکت 94 مسجد در برگزاری یادواره های محلی شهدا در ایام دهه فجر؛ راه اندازی سایت فائزون؛ تولید نرم افزار چند رسانه ای؛ استفاده از ظرفیت فضای مجازی از دیگر اقدامات کنگره ملی شهدای استان است.

سردار معروفی ضمن تشکر و قدر دانی از صدا و سیمای استان که با تمام توان در تمام بخش ها پای کار بود افزود: از تمام ظرفیتهای استان مثل نخبگان اقشار و فرزندان شهدا، موسسات و دانشگاهها ی فرهنگ و هنر، اساتید استفاده شده است. در بخش کتب که مهم ترین خروجی کنگره ملی شهداست برای همه اقشار کتاب در نظر گرفته شده است و هیچ قشری از قلم نیفتاده است.

وی در پایان از تمامی دست اندکاران کنگره ملی شهدا که همت و تلاش شبانه روزی داشتند قدر دانی و تشکر کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر






captcha
ارسال