فائزون|۲۷ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15353 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۰۸:۱۰

تاریخ شمسی

27 اسفند 1366

تاریخ قمری

28 رجب 1408

تاریخ میلادی

17 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- پس از اجرای مرحله‌ی سوم عملیات والفجر10، قرارگاه قدس مواضع خود را در حاشیه‌ی رودخانه‌ی چم‌ریشن مستحکم کرد. رزمندگان این قرارگاه روی ارتفاعات مشرف به شهرهای نوسود ایران و طویله عراق مستقر شدند. قرارگاه‌های فتح و ثامن‌الائمه(ع) نیز به کنترل وضعیت منطقه و کمک به تخلیه‌ی مردم حلبچه و دوجیله و روستاهای اطراف به سوی مرزهای ایران پرداختند. 
- ارتش عراق با هدف جلوگیری از پیشروی احتمالی یگان‌های سپاه پاسداران به سوی شهر سیدصادق در جنوب و شمال این شهر تمهیدات دفاعی اندیشید. آخرین آمارها حاکی از اسارت 5250 نظامی عراقی و وارد شدن خسارت به 26 یگان عراقی از 50 تا 100 درصد است.
- سامان‌دهی انتقال مصدومان شیمیایی منطقه‌ی حلبچه محور فعالیت‌های فرماندهان سپاه در روز جاری است. بمب‌باران شیمیایی مناطق مرزی ایران آمار مصدومان را افزایش داده است. توزیع آب و غذا بین مردم پراکنده در منطقه در حال انجام است. مدارس و اماکن عمومی شهر هرسین آماده‌ی پذیرش 20 هزار نفر آواره عراقی شده است. 
- دریافت اخباری درباره‌ی تعرض به اموال غیر دولتی و نظامی از سوی تعداد محدودی از رزمندگان و اکراد معارض واکنش قاطع فرماندهان را در پی داشت. محسن رضایی پیامی برای رزمندگان صادر کرد و ضرورت حفظ جان، اموال و امنیت مردم منطقه و ضرورت برخورد با رأفت اسلامی با آنان را یادآور شد.
- فعالیت هوایی دشمن امروز افزایش یافته است. سایت موشک هاوگ از صبح فعال شد و 5 شلیک داشت که دو تای آن به هدف اصابت کرده است. هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی در 32 نوبت مواضع عراقی‌ها را در این منطقه بمب‌باران کردند. 
- پی‌گیری چگونگی ادامه‌ی عملیات والفجر10 در زمین‌های جنوب دریاچه‌ی دربندیخان در جلسه‌ی امروز نیروی زمینی سپاه. 
- وصول اخباری مبنی‌بر جابهجایی ستون‌هایی از نیرو و تجهیزات ارتش عراق از جبهه‌های جنوب به سمت جبهه‌های شمالی این ذهنیت را در فرماندهان سپاه پدید آورده که توجه دشمن به جبهه‌های شمالی معطوف گردیده و آنان احتمال حمله به فاو را منتفی می‌دانند. 
- با وجود آرامش نسبی در منطقه‌ی عملیاتی بیت‌المقدس3 انتقال مجروحان به دلیل نبود جاده و فراوانی برف و یخ مشکل اصلی است. بمب‌باران‌های عراق زیاد است. قرار است امشب در قسمت‌هایی از ارتفاع گوجار که در تصرف دشمن است عملیات شود. 
- در ادامه‌ی پاک‌سازی حاشیه‌ی دریاچه‌ی دربندیخان، یک گردان از نیروهای گروه کومه‌له که سعی داشتند به نحوی از مسیر دریاچه فرار کنند به دام رزمندگان لشکر25 کربلا افتادند و در نتیجه 55 نفر از آنان کشته و 12 نفر دست‌گیر شدند. در جریان عملیات والفجر10، 350 نفر از حزب دمکرات، 80 نفر از کومه‌له و 45 نفر از رزگاری اسیر و تسلیم شده‌اند.
- فرمانده کل سپاه امروز در سال‌روز بعثت پیامبر اکرم(ص) پیروزی عملیات والفجر10 را به امام خمینی تبریک گفت. امام خمینی نیز متقابلاً به پیام محسن رضایی پاسخ دادند. 
- چند قایق تندرو در 3/5 مایلی جزیره‌ی فارسی به یک کشتی تجاری حمله کردند. هواپیماهای گشتی نیروی دریایی ارتش، 12 فروند ناو امریکایی و اروپایی را ره‌گیری و شناسایی کردند.
- اصابت یک موشک به تهران و حمله‌ی هواپیماهای عراقی به 17 شهر کشور، بالغ بر 87 نفر شهید و 320 مجروح بر جای گذاشت.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- ادامه یافتن جنگ شهرها بین ایران و عراق واکنش و اظهار نظر مقامات سیاسی برخی کشورها از جمله چین، شوروی، ترکیه و کشورهای شورای هم‌کاری خلیج‌فارس را به دنبال داشت. 
- نماینده‌ی ایران در سازمان ملل درباره‌ی استفاده‌ی گسترده‌ی عراق از سلاح‌های شیمیایی در حلبچه و حملات هوایی روز گذشته‌ی عراق به شیراز و کرمانشاه دو نامه تسلیم سازمان ملل کرد. نماینده‌ی عراق هم در نامه‌یی ادعا کرد که ایران مناطق مسکونی 6 استان عراق را گلوله‌باران کرده است. 
- خبرگزاری فرانسه در دو گزارش جداگانه اوضاع پایتخت ایران و شیوه‌ی زندگی مردم تهران را در شرایط جنگ شهرها بررسی کرده است. 
- بر اساس مصوبه‌ی دولت، به منظور تأمین قسمتی از هزینه‌های ارزی سازمان هواپیمایی کشور، از امروز فروش بلیط همه‌ی پروازهای خارجی هما با دلار انجام می‌شود.
- وزیر نفت عراق اعلام کرد: عراق با مراجعه به معدل تولید ماهانه و برنامه‌ریزی بر این اساس به ثبات بازارهای بین‌المللی نفت و حمایت از قیمت‌ها کمک خواهد کرد.
- روزنامه‌ی امریکایی تایمز: کشف منابع نفتی جدید در سوریه سبب امیدواری محافل سیاسی و رسانه‌یی امریکا درباره‌ی کاهش وابستگی این کشور به نفت ارزان‌قیمت ایران شده است. 
- دیدار سرپرست هیئت ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو با مقامات کمیته‌ی جهانی صلیب سرخ برای تشریح مواضع ایران مبنی‌بر پای‌بندی جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی.

ارسال نظر






captcha
ارسال