۲۷ اسفند ۱۳۶۶

کد مطلب: 15353  |  تاريخ: شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶  |  ساعت: ۰۸:۱۰


۲۷ اسفند ۱۳۶۶

تاریخ شمسی

27 اسفند 1366

تاریخ قمری

28 رجب 1408

تاریخ میلادی

17 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- پس از اجرای مرحله‌ی سوم عملیات والفجر10، قرارگاه قدس مواضع خود را در حاشیه‌ی رودخانه‌ی چم‌ریشن مستحکم کرد. رزمندگان این قرارگاه روی ارتفاعات مشرف به شهرهای نوسود ایران و طویله عراق مستقر شدند. قرارگاه‌های فتح و ثامن‌الائمه(ع) نیز به کنترل وضعیت منطقه و کمک به تخلیه‌ی مردم حلبچه و دوجیله و روستاهای اطراف به سوی مرزهای ایران پرداختند. 
- ارتش عراق با هدف جلوگیری از پیشروی احتمالی یگان‌های سپاه پاسداران به سوی شهر سیدصادق در جنوب و شمال این شهر تمهیدات دفاعی اندیشید. آخرین آمارها حاکی از اسارت 5250 نظامی عراقی و وارد شدن خسارت به 26 یگان عراقی از 50 تا 100 درصد است.
- سامان‌دهی انتقال مصدومان شیمیایی منطقه‌ی حلبچه محور فعالیت‌های فرماندهان سپاه در روز جاری است. بمب‌باران شیمیایی مناطق مرزی ایران آمار مصدومان را افزایش داده است. توزیع آب و غذا بین مردم پراکنده در منطقه در حال انجام است. مدارس و اماکن عمومی شهر هرسین آماده‌ی پذیرش 20 هزار نفر آواره عراقی شده است. 
- دریافت اخباری درباره‌ی تعرض به اموال غیر دولتی و نظامی از سوی تعداد محدودی از رزمندگان و اکراد معارض واکنش قاطع فرماندهان را در پی داشت. محسن رضایی پیامی برای رزمندگان صادر کرد و ضرورت حفظ جان، اموال و امنیت مردم منطقه و ضرورت برخورد با رأفت اسلامی با آنان را یادآور شد.
- فعالیت هوایی دشمن امروز افزایش یافته است. سایت موشک هاوگ از صبح فعال شد و 5 شلیک داشت که دو تای آن به هدف اصابت کرده است. هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی در 32 نوبت مواضع عراقی‌ها را در این منطقه بمب‌باران کردند. 
- پی‌گیری چگونگی ادامه‌ی عملیات والفجر10 در زمین‌های جنوب دریاچه‌ی دربندیخان در جلسه‌ی امروز نیروی زمینی سپاه. 
- وصول اخباری مبنی‌بر جابهجایی ستون‌هایی از نیرو و تجهیزات ارتش عراق از جبهه‌های جنوب به سمت جبهه‌های شمالی این ذهنیت را در فرماندهان سپاه پدید آورده که توجه دشمن به جبهه‌های شمالی معطوف گردیده و آنان احتمال حمله به فاو را منتفی می‌دانند. 
- با وجود آرامش نسبی در منطقه‌ی عملیاتی بیت‌المقدس3 انتقال مجروحان به دلیل نبود جاده و فراوانی برف و یخ مشکل اصلی است. بمب‌باران‌های عراق زیاد است. قرار است امشب در قسمت‌هایی از ارتفاع گوجار که در تصرف دشمن است عملیات شود. 
- در ادامه‌ی پاک‌سازی حاشیه‌ی دریاچه‌ی دربندیخان، یک گردان از نیروهای گروه کومه‌له که سعی داشتند به نحوی از مسیر دریاچه فرار کنند به دام رزمندگان لشکر25 کربلا افتادند و در نتیجه 55 نفر از آنان کشته و 12 نفر دست‌گیر شدند. در جریان عملیات والفجر10، 350 نفر از حزب دمکرات، 80 نفر از کومه‌له و 45 نفر از رزگاری اسیر و تسلیم شده‌اند.
- فرمانده کل سپاه امروز در سال‌روز بعثت پیامبر اکرم(ص) پیروزی عملیات والفجر10 را به امام خمینی تبریک گفت. امام خمینی نیز متقابلاً به پیام محسن رضایی پاسخ دادند. 
- چند قایق تندرو در 3/5 مایلی جزیره‌ی فارسی به یک کشتی تجاری حمله کردند. هواپیماهای گشتی نیروی دریایی ارتش، 12 فروند ناو امریکایی و اروپایی را ره‌گیری و شناسایی کردند.
- اصابت یک موشک به تهران و حمله‌ی هواپیماهای عراقی به 17 شهر کشور، بالغ بر 87 نفر شهید و 320 مجروح بر جای گذاشت.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- ادامه یافتن جنگ شهرها بین ایران و عراق واکنش و اظهار نظر مقامات سیاسی برخی کشورها از جمله چین، شوروی، ترکیه و کشورهای شورای هم‌کاری خلیج‌فارس را به دنبال داشت. 
- نماینده‌ی ایران در سازمان ملل درباره‌ی استفاده‌ی گسترده‌ی عراق از سلاح‌های شیمیایی در حلبچه و حملات هوایی روز گذشته‌ی عراق به شیراز و کرمانشاه دو نامه تسلیم سازمان ملل کرد. نماینده‌ی عراق هم در نامه‌یی ادعا کرد که ایران مناطق مسکونی 6 استان عراق را گلوله‌باران کرده است. 
- خبرگزاری فرانسه در دو گزارش جداگانه اوضاع پایتخت ایران و شیوه‌ی زندگی مردم تهران را در شرایط جنگ شهرها بررسی کرده است. 
- بر اساس مصوبه‌ی دولت، به منظور تأمین قسمتی از هزینه‌های ارزی سازمان هواپیمایی کشور، از امروز فروش بلیط همه‌ی پروازهای خارجی هما با دلار انجام می‌شود.
- وزیر نفت عراق اعلام کرد: عراق با مراجعه به معدل تولید ماهانه و برنامه‌ریزی بر این اساس به ثبات بازارهای بین‌المللی نفت و حمایت از قیمت‌ها کمک خواهد کرد.
- روزنامه‌ی امریکایی تایمز: کشف منابع نفتی جدید در سوریه سبب امیدواری محافل سیاسی و رسانه‌یی امریکا درباره‌ی کاهش وابستگی این کشور به نفت ارزان‌قیمت ایران شده است. 
- دیدار سرپرست هیئت ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو با مقامات کمیته‌ی جهانی صلیب سرخ برای تشریح مواضع ایران مبنی‌بر پای‌بندی جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی.


چاپ خبر