فائزون|۲۶ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15349 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۰۷:۵۵

تاریخ شمسی

26 اسفند 1366

تاریخ قمری

27 رجب 1408

تاریخ میلادی

16 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- در ادامه‌ی اجرای مرحله‌ی سوم عملیات والفجر10، یگان‌های قرارگاه قدس، خط پدافندی جدیدی را در شمال رودخانه‌ی آوی‌زلم تا رودخانه‌ی چم‌ریشن تشکیل دادند. امروز رزمندگان وارد شهرهای خرمال و دوجیله شدند و مردم از آنان به‌گرمی استقبال کردند. بسیاری از نظامیان عراقی از جمله فرمانده لشکر43 پیاده‌ی عراق امروز اسیر شدند. محور نوسود ـ طویله ـ بیاره آزاد و الحاق بین سه قرارگاه برقرار شد. واکنش دشمن در مقابل این اقدامات ضعیف بوده و تنها مواضع دفاعی خود را در جنوب سیدصادق تقویت کرده است. نیروی هوایی ارتش امروز فعال بود. سپهبد عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق در سلیمانیه حاضر شد. 
- چهار روز پس از شروع عملیات والفجر10، فرماندهان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه پاسداران و قرارگاه قدس تشکیل جلسه دادند و درباره‌ی تحکیم مواضع در جناح شمالی عملیات در امتداد رودخانه‌ی چم‌ریشن؛ حفظ خط پدافندی در طول ساحل شرقی دریاچه‌ی دربندیخان و ادامه‌ی عملیات در ارتفاعات شاخ شمیران و شاخ سورمر تصمیم‌گیری کردند. نیروی زمینی نیز برای اجرای عملیات در جنوب دریاچه‌ی دربندیخان جلسه تشکیل داد. 
61 ساعاتی پس از حضور رزمندگان در شهرهای خرمال، دوجیله و حلبچه، این شهرها چهره‌ی عادی به خود گرفتند؛ مغازه‌ها باز شدند و مردم به زندگی معمول خود بازگشتند. نیروهای قرارگاه رمضان و لشکر9 بدر هم در ادارات دولتی مستقر شدند. با محتمل دانستن بمب‌باران، مردم تشویق به خروج از شهر حلبچه شدند. سپاه نیز امکانات محدودی را برای انتقال مردم از محور گوزیل آماده کرد. عده‌یی از مردم نیز شب را در هوای سرد در ارتفاعات و شیارهای منطقه به سر بردند. 
- در آستانه‌ی ورود رزمندگان به شهرهای حلبچه، دوجیله و خرمال، آقای هاشمی‌ رفسنجانی فرمانده عالی جنگ و حجت‌الاسلام محمدی ‌عراقی جانشین نمایندگی امام در سپاه، در پیام‌هایی به رزمندگان، ضرورت برخورد اسلامی توأم با رأفت و مهربانی با مردم منطقه را یادآور شدند. 
- هواپیماهای عراقی امروز حلبچه و جاده‌‌های منتهی به آن را به طور وسیعی بمب‌باران شیمیایی کردند. جنازه‌های مردم در حالت‌های مختلف در سطح معابر و خانه‌ها پراکنده می‌باشد. سپاه امکانات اولیه‌ را برای انتقال مردم به مناطق امن بسیج کرده است. هوانیروز نیز برای انتقال مصدومان فعال شده، اما جاده‌ها مناسب نیستند و هر ساعت بر تعداد شهدا افزوده می‌شود.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- منطقه‌ی عملیاتی بیت‌المقدس3 روز نسبتاً آرامی را گذراند. در هوای صاف امروز هوانیروز چند نوبت امکانات به ارتفاع گوجار منتقل کرد و حمل مجروح انجام شد. درخواست قرارگاه نجف از فرمانده کل سپاه برای اعزام یگان جدید به این منطقه بی‌نتیجه ماند. شناسایی دیشب لشکر5 نصر از گوجار به نتیجه رسید. به علت خرابی جاده‌ها، عملیات در گوجار یک شب به تعویق افتاد.
- امروز رزمندگان قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) به مقر گروه‌های ضد انقلاب ایرانی در منطقه‌ی بیاره‌ی عراق حمله کردند. در این حمله تعداد زیادی از ضد انقلاب کشته و 85 نفر اسیر شدند. 50 نفر هم خود را به نیروهای طالبانی‌ تسلیم کردند. 
- اولین اطلاعیه‌ی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) درباره‌ی عملیات والفجر10 امروز منتشر شد. ستاد تبلیغات جنگ از نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی خواست برای تهیه‌ی گزارش از این عملیات به ایران سفر کنند.
- تهران امروز مورد اصابت 7 فروند موشک عراقی قرار گرفت و بر اثر آن 21 نفر شهید و 61 نفر مجروح شدند.
- هواپیماهای عراقی امروز در نوبت‌های متعدد به 15 شهر ایران حمله کردند که بر اثر بمب‌باران‌های وسیع این مناطق حداقل 207 نفر شهید و 643 نفر مجروح شدند و خسارات فراوانی به بار آمد.
- یگان موشکی سپاه پاسداران 5 موشک به بغداد شلیک کرد. اهداف نظامی و اقتصادی نشوه و سوئیب استان بصره نیز هدف 9 موشک قرار گرفت. یوگسلاوی خانواده‌های کارگران خود، شاغل در بغداد را از این کشور خارج کرد. نماینده‌ی عراق در 3 نامه به سازمان ملل ادعا کرد ایران مناطق مسکونی حلبچه را گلوله‌باران کرده است. 
- شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌یی درباره‌ی کشیده شدن دامنه‌ی جنگ به شهرها ابراز نگرانی کرد. عراق بلافاصله به این بیانیه واکنش منفی نشان داد. 
- معاون وزارت خارجه‌ی امریکا در گزارشی درباره‌ی نتیجه‌ی تحریم تسلیحاتی ایران توسط امریکا اعلام کرد که قدرت نظامی ایران به‌شدت تحلیل رفته است. 
- رئیس شورای رهبری حاکم بر سودان از کشورهای عربی خواست تا در جنگ علیه ایران در کنار عراق بایستند.
- روزنامه‌ی نیویورک تایمز از مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های غرب برای تحریم فروش اسلحه به ایران انتقاد کرد. هفته‌نامه‌ی مسکو نیوز درباره‌ی نقش نداشتن شوروی در جنگ شهرها مطلب نوشت. 
- در آستانه‌ی انتخابات مجلس سوم، دفتر نمایندگی امام در سپاه پاسداران ابلاغیه‌یی درباره‌ی مصادیق تخلف از فرمان امام درباره‌ی دخالت نکردن نیروهای سپاه در انتخابات صادر کرد. 
- روزنامه‌ی المجاهد چاپ عربستان نوشت: حکومت عربستان تلاش می‌کند با کاهش قیمت‌های نفت عایدات ارزی ایران را کاهش دهد تا از این طریق با وارد کردن فشار به ایران، پایان دادن به جنگ ایران و عراق را سرعت بخشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال