فائزون|۸ آذر ۱۳۵۹

کدخبر : 14965 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۰۱:۳۴

تاریخ شمسی

8 آذر 1359

تاریخ قمری

20 محرم 1401

تاریخ میلادی

29 نوامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- بزرگترین نبرد دریایی ایران و عراق: تصرف و انهدام اسکله البکر عراق، غرق یازده ناوچه عراقی و کشته شدن و اسارت تعدادی از افراد نیروی دریائی عراق. غرق ناوچه پیکان، آسیب دیدن سهند و شهادت عده‌ای از افراد خودی. وارد آمدن ضربه‌ای اساسی به نیروی دریایی عراق.

- عملیات مهندسی خودی و دشمن در بیابان‌های آب‌گیر جنوب.

- دلایل تلاش عراق برای تصرف سوسنگرد از دیدگاه مفسرین تایم و اکونومیست. تایم: کنترل شاهراه‌اصلی به‌سوی اهواز با کسب پیروزی برای جلسه افتتاحیه کنفرانس‌سران عرب. اکونومیست: شرط حمله تمام عیار به اهواز و دزفول، تصرف سوسنگرد و ساختن خط مناسبی برای حمل ساز و برگ نظامی در منطقه است. عجیب اینکه ایرانی‌ها به جای ارتش حرفه‌ای و کار آمد، دفاع از سوسنگرد را بدست پاسداران انقلاب، رزمندگان غیر حرفه‌ای، سپرده‌اند.

- سخنرانی احمد سلامتیان در مشهد و گزارش خبرگزاری پارس و روزنامة جمهوری اسلامی از جریان این سخنرانی و تظاهراتی که در پی آن صورت گرفت.

- نتایج مذاکرات هیات ایرانی در فرانسه با وزیر ‌خارجه این کشور: هر دو طرف جنگ ایران و عراق از قبل تدارک آن را دیده بودند. فرانسه امیدوار است مذاکره بین ایران و عراق بزودی شروع شود. فرانسه موظف به اجرای تعهدات در مورد ارسال کمک‌های نظامی به عراق است.

- بازگشت ‌نیروهای‌ مسلح ‌اردنی ‌گسیل ‌شده به ‌مرزهای‌ عراق و بررسی‌ دلایل ‌آن ‌را ‌در ‌مطبوعات ‌لبنان.

- بررسی عملکرد ‌و مواضع کشورهای ‌عربی در قبال جنگ ‌ایران و عراق براساس منافع‌ هر کشور. سوریه: مهم‌ترین مسئله جلوگیری از سلطه‌جویی عراق است. احتمال درگیر شدن با اردن برای بستن مهم‌ترین عقبه عراق. مصر: تمایل به تشکیل گروه سوم. اردن: نیاز به کمک‌های مالی عراق و پشتیبانی آن کشور از اردن در قبال سوریه و ساف. عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس: پیروزی عراق با ایران به یک اندازه نگران کننده است. سازمان آزادی‌بخش فلسطین: این سازمان هیچ‌ گاه مانند امروز گرفتار تقسیم‌بندی ممالک عربی نبوده است.

- بررسی روابط شوروی و عراق توسط دکتر کاین داویشا " متخصص روابط شوروی با خاورمیانه در انستیتوی مطالعات بین‌المللی سلطنتی لندن: ذکر نمودهای سردی روابط شوروی با عراق و متقابلاً تمایل شوروی به نزدیکی به ایران و ذکر دلایل شوروی برای این‌امر.

- تحلیل لوموند و بخش انگلیسی رادیو لندن از انگیزه‌های صدام‌ حسین از شروع جنگ.

- نظراتی از مفسرین اقتصادی غرب درباره تامین نفت و بهای آن. هرالد تریبیون: اگر ایران و عراق تا چند ماه دیگر صادرات نفت خود را افزایش ندهند بهای نفت به شدت افزایش خواهد یافت. فرانکفورتر الگماینه: اروپای صنعتی از امریکا انتظار دارد با نیروی نظامی تدارک نفت اروپای غربی را تضمین کند، بنابراین باید همواره سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را با امریکا منطبق سازد.

ارسال نظر






captcha
ارسال