۸ آذر ۱۳۵۹

کد مطلب: 14965  |  تاريخ: شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶  |  ساعت: ۰۱:۳۴


۸ آذر ۱۳۵۹

تاریخ شمسی

8 آذر 1359

تاریخ قمری

20 محرم 1401

تاریخ میلادی

29 نوامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- بزرگترین نبرد دریایی ایران و عراق: تصرف و انهدام اسکله البکر عراق، غرق یازده ناوچه عراقی و کشته شدن و اسارت تعدادی از افراد نیروی دریائی عراق. غرق ناوچه پیکان، آسیب دیدن سهند و شهادت عده‌ای از افراد خودی. وارد آمدن ضربه‌ای اساسی به نیروی دریایی عراق.

- عملیات مهندسی خودی و دشمن در بیابان‌های آب‌گیر جنوب.

- دلایل تلاش عراق برای تصرف سوسنگرد از دیدگاه مفسرین تایم و اکونومیست. تایم: کنترل شاهراه‌اصلی به‌سوی اهواز با کسب پیروزی برای جلسه افتتاحیه کنفرانس‌سران عرب. اکونومیست: شرط حمله تمام عیار به اهواز و دزفول، تصرف سوسنگرد و ساختن خط مناسبی برای حمل ساز و برگ نظامی در منطقه است. عجیب اینکه ایرانی‌ها به جای ارتش حرفه‌ای و کار آمد، دفاع از سوسنگرد را بدست پاسداران انقلاب، رزمندگان غیر حرفه‌ای، سپرده‌اند.

- سخنرانی احمد سلامتیان در مشهد و گزارش خبرگزاری پارس و روزنامة جمهوری اسلامی از جریان این سخنرانی و تظاهراتی که در پی آن صورت گرفت.

- نتایج مذاکرات هیات ایرانی در فرانسه با وزیر ‌خارجه این کشور: هر دو طرف جنگ ایران و عراق از قبل تدارک آن را دیده بودند. فرانسه امیدوار است مذاکره بین ایران و عراق بزودی شروع شود. فرانسه موظف به اجرای تعهدات در مورد ارسال کمک‌های نظامی به عراق است.

- بازگشت ‌نیروهای‌ مسلح ‌اردنی ‌گسیل ‌شده به ‌مرزهای‌ عراق و بررسی‌ دلایل ‌آن ‌را ‌در ‌مطبوعات ‌لبنان.

- بررسی عملکرد ‌و مواضع کشورهای ‌عربی در قبال جنگ ‌ایران و عراق براساس منافع‌ هر کشور. سوریه: مهم‌ترین مسئله جلوگیری از سلطه‌جویی عراق است. احتمال درگیر شدن با اردن برای بستن مهم‌ترین عقبه عراق. مصر: تمایل به تشکیل گروه سوم. اردن: نیاز به کمک‌های مالی عراق و پشتیبانی آن کشور از اردن در قبال سوریه و ساف. عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس: پیروزی عراق با ایران به یک اندازه نگران کننده است. سازمان آزادی‌بخش فلسطین: این سازمان هیچ‌ گاه مانند امروز گرفتار تقسیم‌بندی ممالک عربی نبوده است.

- بررسی روابط شوروی و عراق توسط دکتر کاین داویشا " متخصص روابط شوروی با خاورمیانه در انستیتوی مطالعات بین‌المللی سلطنتی لندن: ذکر نمودهای سردی روابط شوروی با عراق و متقابلاً تمایل شوروی به نزدیکی به ایران و ذکر دلایل شوروی برای این‌امر.

- تحلیل لوموند و بخش انگلیسی رادیو لندن از انگیزه‌های صدام‌ حسین از شروع جنگ.

- نظراتی از مفسرین اقتصادی غرب درباره تامین نفت و بهای آن. هرالد تریبیون: اگر ایران و عراق تا چند ماه دیگر صادرات نفت خود را افزایش ندهند بهای نفت به شدت افزایش خواهد یافت. فرانکفورتر الگماینه: اروپای صنعتی از امریکا انتظار دارد با نیروی نظامی تدارک نفت اروپای غربی را تضمین کند، بنابراین باید همواره سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را با امریکا منطبق سازد.



چاپ خبر