فائزون|۱۶ خرداد ۱۳۵۸

کدخبر : 10119 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۶|۱۵:۲۱

تاریخ شمسی

16 خرداد 1358

تاریخ قمری

11 رجب 1399

تاریخ میلادی

6 ژوئن 1979
 
خلاصه روز: 

- امضای توافقنامه 8 ماده‌ای بین مدنی استاندار خوزستان و آیت‌الله شبیرخاقانی؛ قرائت توافقنامه در جمع متحصنین مسجد امام صادق (ع) و اعتراض آنها به مفاد توافقنامه و تأکید بر این‌که تا آزادی اسرای عرب و خروج پاسداران از شهر به تحصن ادامه خواهند داد.

- مصاحبه استاندار خوزستان و افشاگری دربارۀ کمک یک میلیارد دلاری شاه مخلوع به یک گروه ویژه به سرپرستی اردشیر زاهدی برای ایجاد آشوب و تجزیه طلبی در خوزستان و قاچاق اسلحه از مرز عراق.

- اطلاعیه دادستان انقلاب اسلامی خوزستان و درخواست از اعضا و همکاران ساواک منحله استان جهت مراجعه به ادارات و سازمان‌های مربوطه و اعلام استعفا از ساواک.

- تفسیر روزنامه مردم (ارگان حزب توده) از اوضاع خوزستان: تا خودمختاری اداری و فرهنگی خلق عرب در چارچوب حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی ایران تأمین نگردد، زمینه برای توطئه و تحریک وجود خواهد داشت.

- بررسی مسائل سقز در جلسه‌ای با حضور گروه‌های سیاسی و بعضی از مسئولان این شهر و توافق در مورد اخذ سلاح‌های تفنگچی‌های محمدصدیق جاف، آماده سازی مقدمات انتخابات شورای شهر، عدم دخالت کردهای عراقی در کردستان ایران و انحلال کمیسیون پنج نفری شهر.

- نماینده وزیر کشور در گنبد کاووس دربارۀ چگونگی برقراری حاکمیت دولت در منطقه و به دست گرفتن ابتکار عمل در تشکیل شوراها و مقابله با تحرکات کانون‌های وابسته به گروه‌های چپ غیرمذهبی، دو اطلاعیه انتشار داد.

- تشکیل جلسه هیئت دولت با شرکت تیمسار فربد ئویس ستاد ارتش و گزارش وی از حوادث 24 ساعت اخیر مرز ایران و عراق و تجاوز هواپیماهای عراق به خاک ایران و تأکید بر تقویت نیروهای ارتش در مناطق حمله شده.

- اظهارات فرماندار سردشت دربارۀ بمباران روستاهای مرزی ایران توسط هواپیماهای عراقی؛ گزارش و تفسیر رادیو لندن از علل و چگونگی بمباران دهکده‌های ایرانی و میزان خسارات جانی و مالی.

- اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق ایران دربارۀ نحوه تشکیل مجلس بررسی قانون اساسی و ارائه پیشنهادهایی از جمله دعوت از نمایندگان گروه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، قومی و نژادی، شوراهای مردمی یا انتخابات عمومی و سراسری و همچنین انتقاد از نابسامانی‌ها، سانسور رادیو تلویزیون، زندان و شکنجه انقلابیون و محدودیت برای نویسندگان.

- مصاحبه مطبوعاتی اعضای هیئت اجرائیۀ حزب کارگران سوسیالیست در خصوص دستگیری 9 نفر از اعضای این حزب در اهواز، موضع این حزب درباره وقایع خرمشهر و تشریح اقداماتی که برای دفاع از حق دستگیر شدگان و احزاب سیاسی انجام خواهند داد.

- تلفنگرام قرارگاه مرکزی سیا در واشنگتن به قرارگاه سیا در تهران و اعتراف به ضعف اطلاعاتی آمریکا از اوضاع کنونی ایران و تأکید بر ضرورت دستیابی به اطلاعات بیشتر دربارۀ جریان امور و همچنین چگونگی ارتباط و همکاری با حسن شریعتمداری و خسرو قشقایی.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه آن کشور با عنون "میانه روها علیه انقلاب اسلامی" و تشریح مواضع سیروس الهی استاد دانشگاه ملی در دیدار مأمور سفارت درباره تلاش میانه روها برای کسب قدرت، اهمیت نقش ارتش و شریعتمداری در مبارزه علیه امام‌خمینی.

- سخنگوی جلسه دفتر هماهنگی جنبش کشورهای غیرمتعهد: ایران رسماً خواستار عضویت در جنبش عدم تعهد شد.

- تحلیل رادیو مسکو با عنوان "نقشه‌های آمریکا برای سرنگونی دولت جدید ایران".

ارسال نظر






captcha
ارسال