فائزون|۲۳ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 9880 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۸|۱۲:۱۱

تاریخ شمسی

23تیر1366

تاریخ قمری

17ذی‌القعده1407

تاریخ میلادی

14ژوئیه1987
 
خلاصه روز: 

- در حمله سه هواپیمای عراقی به میدان نفتی رسالت یک حلقه چاه دچار آتش‌‏سوزی شد و یک سکوی نفتی نیز آسیب دید و یک تن شهید و 4 تن مجروح شدند. بی‌‏بی‌‏‏سی: عراق می‏‌کوشد تا از افزایش تشنج بین امریکا و ایران بهره‏‌برداری کند. خبرگزاری فرانسه حملات اخیر عراق به کشتی‏‌های تجاری و منابع صدور نفت ایران را با آغاز اسکورت نفت‌کش‏‌ها و افزایش حضور نظامی امریکا مرتبط دانست.

- نیروی دریایی ارتش 4 فروند کشتی تجاری را مورد بازرسی قرار داد.

- پیش‌مرگان اتحادیه‌ی میهنی کردستان عراق یک فروند هلی‏کوپتر عراق را سرنگون کردند. عملیات چریکی نیروهای حزب‌‏الله کرد عراق در منطقه‌ی گوهرخاله. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره‌ی اقدامات تخریبی ارتش عراق در استان‏‌های دهوک و اردبیل. گزارش روزنامه فرانکفورتر الگماینه دربار‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ه‌ی وضعیت عمومی کردستان عراق و علت همکاری نیروهای مبارز کرد عراقی.

- در حمله‌ی یک گروه از عناصر سازمان کومه‌له به ساختمان جدید شهرداری مریوان 4 خودرو، یک لودر و تمامی پرونده‏‌ها و لوازم اداری به آتش کشیده شد. در اقدام دیگر در روستای هنگ‏زال ‏بانه، به مسجد این روستا خسارت وارد کرده و 5 تن از اهالی روستا و یک بسیجی را به اسارت بردند.

- دوازده تن از مصدومان شیمیایی سردشت در بیمارستان‌های اتریش و بلژیک بستری شدند. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از وضعیت عمومی مصدومان و بازتاب بستری شدن این افراد در بیمارستان‌‏های اروپا در رادیو اتریش، روزنامه گازت بروکسل و...

- سفارت‏خانه‌‏های ایران در بلژیک و ایتالیا خواستار انجام وظایف دولت‌‏های دو کشور برای افشای کاربرد سلاح شیمیایی به وسیله عراق و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی شدند.

- گردهمایی شورای فرماندهی نواحی و فرماندهان پایگاه‌‏های مقاومت بسیج سپاه یکم ثارالله. در قطع‏نامه 8 ماده‌‏ای صادر شده در پایان این گردهمایی ضمن اعلام آمادگی نیروهای سپاه برای مقابله با استکبار جهانی، به کشورهای منطقه برای پرهیز از ورود به بحران خلیج‏‌فارس هشدار داده شده است. سخنان آیت‌‏الله خامنه‏‌ای، هاشمی رفسنجانی ‏و علی شمخانی در جمع شرکت‏‌کنندگان در این گردهمایی.

- گزارش رویتر از افزایش توان پدافند هوایی و بازسازی نیروی هوایی ایران: ایران حداقل 500 میلیون دلار به نصب سیستم‌‏های فنی مدرن بر روی 80 فروند جنگنده و تعمیر 40 جنگنده دیگر برای پرواز اختصاص داده است.

- کاسپار واینبرگر وزیر دفاع امریکا با اصلی قلمداد کردن تهدید موشک‏‌های کرم ابریشم به‏‌عنوان تنها سلاح کارا برای مقابله با اسکورت نفت‌کش‏‌ها، ایران را از به‌کارگیری این موشک‏‏‌ها برحذر داشت. روزنامه شیکاگو تریبیون: خط‏‌مشی درگیری با ایران هفته‌ی گذشته مورد تأیید قرار گرفت.

- وزیر دفاع، وزیرخارجه، مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد مشترک امریکا امروز با حضور در کنگره امریکا ضرب‌الاجل شروع مأموریت اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی را اعلام کردند. وزیر مشاور در امور خارجی کویت تقاضای دولت کویت برای حمایت ناوگان این کشور از نفت‌کش‌‏های کویتی را به سفیر انگلستان تسلیم کرد.

- اعضای غیرمتعهد شورای امنیت سازمان ملل خواستار اصلاحاتی به‌نفع ایران در قطع‏نامه پیشنهادی شدند. نمایندگان آرژانتین، کنگو، غنا، امارات متحده عربی و زامبیا در ملاقاتی با رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواستار گنجاندن موادی از جمله محکوم کردن حملات شیمیایی در متن قطع‏نامه شدند. چارلز ردمن: شورای امنیت کماکان در حال کار بر روی قطع‏نامه است.

- مقاله روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره‌ی اقدامات ایران برای ایجاد تغییرات در قطع‏نامه پیشنهادی، نارضایتی برخی کشورهای صنعتی از اقدامات تحریک‌‏آمیز امریکا و مفاد درخواست‏‌های ایران.

- معاون نخست وزیر عراق پیشنهاد ایران مبنی‌بر توقف حملات در خلیج‌فارس را رد کرد: عراق حل و فصل مقطعی را نخواهد پذیرفت.

- آخرین اقدامات امریکا در جهت کسب آمادگی برای حضور نظامی در خلیج‌‏فارس و انجام مانور مشترک نظامی با مصر به نقل از خبرگزاری آلمان. کریستین ساینس مانیتور عملکرد امریکا را فراتر از یک اقدام مقطعی خواند و آن‏ را در جهت منافع استراتژیک درازمدت و اقتصادی ارزیابی کرد.

- فرمانده نیروی دریایی کویت: مین‏‌های دریایی که در سواحل کویت پیدا شده‌‏اند از طریق جریان آب از منطقه خورعبدالله به سواحل کویت رسیده‏‌اند. خبرگزاری کویت: یک هیئت نظامی سعودی برای شرکت در عملیات جمع‌‏آوری مین در کویت اقامت دارند. خبر یک روزنامه کویتی درباره‌ی همکاری مصر در پاک‌سازی سواحل کویت از مین‏‌های دریایی. گزارش خبرگزاری کویت از خرید تجهیزات مین‌‏روبی کویت از هلند.

- احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه، وی ضرب‏ و شتم دیپلمات ایران در فرودگاه ژنو به دست پلیس فرانسه را مغایر کنوانسیون ژنو خواند.

- رئیس‌‏جمهور فرانسه ضمن اعلام دوستی با عراق منکر دخالت این کشور در جنگ ایران و عراق شد. میتران: هر بار که در صدد برقراری روابط عادی با تهران بودیم چیزی یا عنصری از آن جلوگیری کرده است. ما دوست عراق هستیم. نمی‌‏دانم چه میزان و چقدر وحید گرجی در اقدام‏‌های تروریستی دخالت داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- یک منبع وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، به یک دیپلمات ایرانی متهم به فعالیت‌‏های ضد دولتی در ترکیه، اجازه داده شده است تا برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه دیپلماتیک خاک این کشور را ترک کند.

- وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که دو تن از اتباع این کشور که سه ماه پیش در بندرعباس به اتهام جاسوسی دستگیر شده بودند آزاد شدند.

- گزارش بدون اظهار نظر رادیو امریکا از سفر فاروق‏‌الشرع وزیرخارجه سوریه به ایران. خبرگزاری فرانسه مدعی شد که شوروی به لحاظ استراتژی سیاسی خود در منطقه خواهان نزدیکی عراق و سوریه است.

- سفر آقای کروبی نماینده‌ی امام و سرپرست حجاج ایرانی به عربستان. وی پیش از عزیمت به جده در فرودگاه مهرآباد گفت: امسال نیز زائران ایرانی مراسم برائت از مشرکین را اجرا خواهند کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال