فائزون|۲۴ تیر ۱۳۵۸

کدخبر : 9876 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۸|۱۱:۵۱

تاریخ شمسی

24تیر1358

تاریخ قمری

20شعبان1399

تاریخ میلادی

15ژوئیه1979
 
خلاصه روز: 

- اوج بحران در خرمشهر: برگزاری مراسم سومین روز شهادت مسئول پاسداران اعزامی از خرم آباد در مسجد جامع خرمشهر؛ راهپیمایی مردم در حمایت از انقلاب اسلامی، امام، دولت و استاندار خوزستان و محکومیت ضد انقلاب و تحرکات تجزیه‌طلبانه؛ اجتماع مجدد مردم در مسجد جامع برای استماع قطعنامه، پرتاب نارنجک به میان مردم و شهادت 7 تن و مجروح شدن 60 تن، آتش گشودن عده‌ای به سوی جمعیت و پاسداران انقلاب از طرف منزل شیخ شبیر؛ مقابله شدید پاسداران و محاصره خانه شیخ و تصرف آن، بازرسی منزل شیخ و کشف تعدادی سلاح و مقادیری مهمات در آن؛ اقدام گسترده پاسداران انقلاب در سطح شهر برای شناسایی و دستگیری عاملان ماجرا و اعلام آماده باش.

- جست‌وجوی خانه به خانه پاسداران انقلاب در خرمشهر برای دستگیری عناصر ضد انقلاب، کشف مقادیر زیادی موشک آرپی جی7 و مواد منفجره، دستگیری بیش از 20 نفر از جمله دو تبعه عراق که در قاچاق اسلحه به داخل ایران دست داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اظهارات فرماندار خرمشهر درباره تعداد دستگیرشدگان امروز و ماهیت آنها و چگونگی محاکمه آنان.

- بازجویی از دستگیرشدگان از جمله عده‌ای از افراد وابسته به گروه چریکی چهارشنبه سیاه و صاعقه و اعتراف به دخالت در حادثه مسجد جامع؛ صدور اطلاعیه شماره 1 دادستانی انقلاب اسلامی خوزستان و صدور حکم اعدام 3 تن از متهمان و اجرای حکم در ساعت 10 شب؛ تشکیل جلسه شورای شهر با شرکت مدنی استاندار، فرمانده ژاندارمری خوزستان، فرمانده لشکر 92 زرهی و دادستان انقلاب اسلامی خوزستان و اتخاذ تصمیم درباره ضرورت انتقال شیخ شبیر از شهر.

- استعفای سید محمدرضا علوی فرماندار خرمشهر در آخرین ساعات امروز در اعتراض به آنچه که "دخالت افراد غیرمسئول در خوزستان" عنوان کرد.

- ملاقات حسن نزیه رئیس شرکت ملی نفت و صادق طباطبایی سخنگوی دولت با امام‌خمینی در پی تشدید ناآرامی‌های استان خوزستان و تهدیدات احتمالی.

- نامه پدر و مادر تقی شهرام به رئیس کمیسیون اجرایی جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر ایران و درخواست برای بررسی سلامت وی، وضعیت و شرایط زندان و چگونگی بازجویی از وی.

- مصاحبه مطبوعاتی دکتر مهدی عسگری از اعضای شورای مرکزی جاما و اعلام موضع درباره معایب تفکیک قوا، ضرورت تصویب شوراهای اجرایی، قضایی، ملی، رسانه‌های گروهی و قسط در قانون اساسی.

- ادامه تحصن همافران پایگاه دوم تبریز، انتشار اطلاعیه درجه داران و افسران این پایگاه در اطاعت از رهبری و دولت موقت، صدور اعلامیه درجه داران پایگاه هوایی بندرعباس و تأکید بر تصویب هر چه سریعتر طرح توحیدی درجه‌داران.

- سخنرانی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی از اعضای شورای انقلاب در مدرسه فیضیه قم در تقبیح تحرکات ضد انقلابی گروه‌های چپ و راست در سراسر کشور و افشاگری درباره اقدامات ضد ملی رژیم سابق.

- ملاقات احمد حسین السامرایی سفیر جدید عراق در تهران با دکتر یزدی وزیر امور خارجه و تسلیم اعتبارنامه خود به وی، اظهار تمایل طرفین به قطع حملات تبلیغاتی، جلوگیری از کاربرد عناوین مجهول درباره خوزستان؛ مصاحبه مطبوعاتی دکتر یزدی و حسین السامرایی. 

- گزارش نیویورک تایمز از ناتوانی آمریکا در مداخله مستقیم نظامی در خلیج‌فارس به دلیل مخاطرات موجود از جمله احتمال مداخله شوروی برای تصرف چاه‌های نفت و عدم امکان غافل‌گیری کامل شوروی که شرط موفقیت عملیات است.

ارسال نظر






captcha
ارسال