فائزون|۲۴ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 9875 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۸|۱۱:۴۵

تاریخ شمسی

24تیر1361

تاریخ قمری

23رمضان1402

تاریخ میلادی

15ژوئیه1982
 
خلاصه روز: 
 
- پاتک نیروهای عراقی در محدوده‌ی قرارگاه قدس و بازپس‌گیری خاک‌ریز حساس، حمله متقابل نیروهای خودی و تصرف مجدد این خاک‌ریز. 
- ادامه‌ی حملات هواپیماهای عراقی به اماکن مسکونی کشور: در بمباران شهرهای اسلام‌آباد، دهلران و ایلام 7 تن شهید و 65 تن مجروح شدند.
- واکنش شورای امنیت سازمان ملل، کاخ سفید و برخی مقامات امریکایی، رئیس‌جمهور مصر و پادشاه اردن در مورد عملیات رمضان: رئیس شورای امنیت در بیانیه‌ای از اوضاع جاری جنگ و عدم اجرای قطع‌نامه 514 ابراز نگرانی کرد.
کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حمله ایران، از کشورهای عرب خواست که برای حفظ امنیت خود با امریکا مشورت کنند. منشی مطبوعاتی کاخ سفید: مذاکرات با کشورهای منطقه ادامه دارد. وزارت خارجه امریکا: اوضاع را از نزدیک تحت نظر داریم. یک مقام امریکایی: عملیات رمضان زنگ خطر را برای واشنگتن به صدا در آورده است.
رئیس‌جمهور مصر و شاه اردن پیشنهاد کردند که جلسه سران عرب هر چه زودتر تشکیل شود. بازتاب عملیات ایران در گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های خبری آلمان، استرالیا، کویت و هند: خبرگزاری فرانسه: امام‌خمینی تمام قدرت خود را برای جنگ به کار گرفته است. 
مفسر رادیو آلمان: هدف ایران خاموش کردن توپخانه‌ی 30 کیلومتر بردی عراق است. شبکه‌ی دوم تلویزیون آلمان: تهران به تهدیدهای خود عمل کرد و جنگ وارد مرحله‌ی جدیدی شد. نشریه دی‌ولت حمله ایران را یک حرکت ریسکی خواند. مفسران رسانه‌های همگانی استرالیا عقیده دارند که قوای ایران زمان سختی را در پیش دارند. روزنامه کویتی "السیاسه" حمله ایران را در ردیف حمله اسرائیل به لبنان خواند و افزود: عرب‌ها حتی فریاد زدن را نیز فراموش کرده‌اند. وقتی عراق در خاک ایران بود عرب‌ها از عراق حمایت نکردند. هندوستان تایمز: حمله ایران برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها [در بغداد] را به خطر انداخته است. صدام فکر می‌کرد که می‌تواند انقلاب ایران را از بین ببرد.
- دکتر ولایتی در اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد، مواضع ایران را درباره مسائل مهم منطقه‌ای تشریح کرد و خسارت‌های جانی و اقتصادی وارده بر ایران براثر حملات عراق را برشمرد.
- دبیرکل سازمان ملل درباره چگونگی اجرای قطع‌نامه 514 به شورای امنیت گزارش داد. 
- رئیس‌جمهور پاکستان از عدم پیشرفت تلاش‌های صلح بین ایران و عراق، اظهار نارضایتی کرد و افزود که روابط ایران و پاکستان در حال حاضر دوستانه و رو به گسترش است. 
- روزنامه سوری "البعث": صدام‌ حسین چندین فرمانده ارشد ارتش را اعدام کرده است. 
- گارد مرزی کویت: نیروهای عراقی در منطقه مرزی "الصامته" یک کیلومتر به داخل کویت پیش‌روی‌ کرده‌اند. 
- یک کشتی روسی حامل مهمات برای عراق در بندر "شعیبه" کویت پهلو گرفت. همچنین 10 دستگاه تریلر حامل مهمات از بندر "نویسیب" کویت عازم منطقه مرزی عبدلی شدند. 
- نیروهای خودی در منطقه "پایگلان" در شرق پاوه 12 تن از اعضاء و هواداران حزب دمکرات را دست‌گیر کردند. 
- یک صد تن از خان‌ها و اشرار منطقه‌ی سمیرم دستگیر شدند.

ارسال نظر






captcha
ارسال