فائزون|۲۴ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 9871 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۸|۱۱:۳۶

تاریخ شمسی

24تیر1366

تاریخ قمری

18ذی‌القعده1407

تاریخ میلادی

15ژوئیه1987
خلاصه روز: 

- حمله هواپیماهای عراقی به سکوی نفتی رسالت. بی‌‏بی‌‏سی: با حمله عراق موج تشنج در خلیج‏‌فارس بالا گرفته است. عراق مصمم است ایران را از کلیه درآمدهای نفتی محروم کند. عراق مخالفت آشکار خود را با پیشنهاد ایران مبنی‌بر عدم حمله به کشتی‏‌ها نشان داد. عراق می‏‌خواهد با برانگیختن ایران به مقابله‌ به‌‏مثل، افرادی را در کنگره و سازمان‏‌های دیگر امریکا متقاعد سازد که حضور امریکا در خلیج‏‌فارس کاملاً ضروری است. لویدز: استنباط می‌‏شود که هواپیماهای عراقی در جریان پرواز در حمله به حوزه نفتی رسالت، سوخت‌‏گیری مجدد کرده باشند.

- ستاد کل سپاه پاسداران اعلام کرد در پاسخ به شرارت‏‌های عراق، تأسیسات بندر ام‏القصر و تأسیسات نفتی شهر زبیر هدف توپخانه ساحلی قرار گرفت.

- امروز نیز 8 فروند کشتی تجاری و نفت‌کش در آب‌راه هرمز مورد شناسایی و بازرسی قرار گرفت.

- اظهارات هاشمی رفسنجانی در جمع پرسنل مرکز آموزش سپاه: خیلی نادانی است که رئیس‌جمهور امریکا بعد از 8 سال ایرانی‌‏ها را نشناخته باشد. ما متأسفیم که قدرت دنیا دست چنین افراد نادانی است.

- گزارش میرحسین موسوی درباره تصمیمات امروز هیئت دولت و طرح دولت برای مبارزه با گران‏فروشی و احتکار. بیان و عملکرد دولت فرانسه در حمایت از ضد انقلاب و دولت عراق و تأکید بر مواضع ایران در برخورداری مساوی از قوانین برای برقراری ارتباط با کشورهای جهان.

- دیدار سفیر شوروی در تهران با معاون بین‏‌المللی وزارت نیرو؛‌ توافق انجام گرفته درباره احداث دو سد روی رودخانه ارس.

- گزارش رویتر از شروع عملیات مین‌‏روبی‏ نظامیان امریکا در سواحل کویت. سنای امریکا طرحی را تصویب کرد که اگر ایران قصد شلیک موشک‏‌های کرم ابریشم را داشته باشد امریکا روابط تجاری خود را با ایران قطع نماید. مخالفت نمایندگان دمکرات در کنگره امریکا با طرح اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی.‏

- گزارش توصیفی رویتر درباره نفت‌کش بریجتون که قرار است به‌‏عنوان اولین نفت‌کش، پرچم امریکا برروی آن نصب شود؛ بریجتون بزرگ‌ترین نفت‌کش دنیای عرب است، این نفت‌کش کاملاً اتوماتیک است، حمله با موشک‌‏های ضد تانک به این کشتی به منزله سوزنی است که در بدن یک فیل فرو کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- کریستین ساینس مانیتور با درج مقاله‌‏ای خواستار شدت عمل امریکا در مقابل ایران شد. گشودن جبهه دوم برای ایران در صورت مقابله با امریکا و اتخاذ مواضع تدافعی و در نتیجه تعدیل مواضع رهبران ایران، از پیام‌‏‏های اصلی این مقاله است.

- سخنان وزیر نفت کویت برای کاستن از حساسیت درخواست این کشور از انگلستان برای اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی: هر کشوری که بتواند ایمنی نفت‌کش‏‏‏‏‌های کویتی را تضمین کند کویت از آن استقبال می‌کند. تضمین ایمنی نفت‌کش‏‌ها و صدور نفت برای کویت اهمیت دارد. وزارت امور خارجه انگلستان این اقدام را تجاری خواند. گفتار بی‌‏بی‌‏سی درباره پیشینه درخواست کویت از شوروی و انگلستان و چگونگی مذاکرات با طرف انگلیس و سابقه فعالیت این کشور.

- گزارش جینز دیفنس درباره مخالفت برخی کشورهای عضو شواری امنیت با بندهایی از قطع‏‏نامه که در آن اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شده و حذف این بندها از قطع‏نامه. بررسی مواضع مشترک غنا، امارات متحده عربی، ‌زامبیا، کنگو، آرژانتین و درخواست این کشورها برای گنجاندن بندی در محکومیت کاربرد سلاح شیمیایی در جنگ.

- گزارش‏ خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره نظر مساعد کشورهای عربی نسبت به آلمان برای ایفای نقش میانجی‌گرانه در جنگ ایران و عراق و اعلام خبر سفر دکوئیار به ایران و عراق.

- گزارش رادیو صوت‌‏الجماهیر از حمایت رئیس اتحادیه بین‌‏المجالس آلمان از اصول پنج‏‌گانه صلح صدام و اظهارات رئیس انجمن دوستی شوروی و عراق مبنی‌بر ضرورت خاتمه دادن به جنگ و تحقق صلح فراگیر. اظهار نگرانی یمن جنوبی و سومالی از ادامه جنگ ایران و عراق.

- ادامه‌ی سیاست‌های نامتعادل لیبی. ارسال پیام تبریک برای بیستمین سالگرد کودتای حزب بعث در عراق.

- خبر الرأی‌العام درباره پیوستن ده‌ها خلبان فلسطینی وابسته به سازمان آزادی‌بخش فلسطین به نیروی هوایی عراق.

- انتقال دیپلمات مصدوم ایرانی از ژنو به تهران. فراخوانی کنسول فرانسه به دادستانی؛ وی متهم به فعالیت در شبکه‏‌های قاچاق و خروج اشیاء عتیقه و ارز است. تکذیب گفته‌‏های کاردار فرانسه در تهران از سوی وزارت خارجه فرانسه.

- سفر فاروق‌‏الشرع وزیر امور خارجه سوریه به عربستان و کویت. گزارش روزنامه القبس درباره موضوع گفت‌وگوهای مقامات سوریه و عراق در اردن و سوابق این دیدارها.

- ادامه بازتاب سفر فاروق‏‌الشرع به تهران در روزنامه‌‏‏‏های الاتحاد و البیان. البیان محور مذاکرات فاروق‌‏الشرع با مقامات ایرانی را میانجی‌گری برای عدم حمله ایران به کشتی‏‌های کویتی ذکر کرد.

- افزایش قیمت نفت به فراتر از بشکه‌ای 22 دلار. رویتر اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی را که وی امریکا را به اقدامات مقابله به‌‏مثل تهدید کرده بود، عامل اصلی افزایش قیمت نفت به‏ میزان 53 سنت دانست.

- در حمله نیروهای اتحادیه کردستان به یک اردوگاه نظامی، 15 تن از نیروهای عراقی کشته و تعدادی زخمی شدند. اظهارات یکی از اعضای نهضت روحانیت کردستان عراق درباره اوضاع عمومی کردستان و علل ناکارآمدی تدابیر امنیتی حکومت عراق.

- گزارش خبرگزاری کاتولیک آلمان غربی درباره تصمیم دولت عراق برای جابه‌جایی کردهای شمال عراق: عراق در نظر دارد منطقه کردنشین شمال شرقی را تخلیه و اهالی آنجا را به جنوب عراق کوچ دهد. مقاله روزنامه وال استریت ژورنال درباره علل تشدید سخت‌گیری دولت عراق علیه کردهای شمال این کشور و نقش ایران در تشدید فعالیت کردهای معارض عراقی.

- پلیس پاکستان یک دیپلمات عراقی را در مورد به شهادت رساندن دو دانشجوی مسلمان عراقی مقصر شناخت. قتل این دو تن در منزل مسکونی این دیپلمات عراقی رخ داده و آنها را در منزل دیپلمات مذکور سر بریده‏‌اند.

- نماینده عراق در سازمان ملل امروز نامه‌ای درباره خرید اورانیوم به‌وسیله ایران و نامه‌ای درباره گلوله‌باران دو روستا برای دبیرکل این سازمان ارسال کرد.

- رئیس دادگاه دیوان کیفری دادگستری آذربایجان غربی در منزل مسکونی خود ترور شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال