فائزون|۲۵ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 9812 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۴:۰۰

تاریخ شمسی

25تیر1361

تاریخ قمری

24رمضان1402

تاریخ میلادی

16ژوئیه1982
 
خلاصه روز: 

- آغاز مرحله دوم عملیات رمضان: مانور عملیات، تفاوت‌های مانور مرحله‌ی اول و دوم، جایگزینی قرارگاه نصر به جای قرارگاه فتح، دست‌یابی چند یگان به اهداف تعیین شده با وجود مشکلات فراوان ناشی از مقاومت عراق و میدان‌های متعدد مین.

- حمله زمینی عراق به قصرشیرین و دهلران برای کاستن از فشار نیروهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه عملیات رمضان؛ حمله هوایی عراق به نماز جمعه‌ی همدان و تأسیسات خارک؛ نبرد هوایی خودی با دشمن؛ گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر: دشمن با یک گردان پیاده و یک گردان تانک به قصرشیرین حمله کرد که موفقیتی به دست نیاورد. همچنین 150 تن از نیروهای عراقی در منطقه "بیات" دهلران عملیاتی انجام دادند که نیروهای خودی آن‌ها را به عقب راندند. در این دو حمله 27 تن از عراقی‌ها اسیر شدند. در حمله هواپیماهای عراقی به خارک، یک تانکر 140 هزار بشکه‌ای و یک کشتی آتش گرفتند. دشمن همچنین مراسم نمازجمعه همدان را بمباران کرد که 93 تن از نمازگزاران شهید و 590 تن نیز مجروح شدند. یک هواپیمای خودی در نبرد هوایی با جنگنده‌های عراقی در ایلام سقوط کرد ولی دو خلبان آن سالم در منطقه خودی فرود آمدند. در گلوله‌باران شهرهای خرمشهر و آبادان 4 تن از مردم شهید و 15 تن نیز مجروح شدند.

- به تلافی حملات هوایی عراق به مناطق مسکونی، نیروهای خودی تأسیسات اقتصادی و مناطق نظامی بصره، خانقین و زرباطیه را گلوله‌باران کردند.

- یک کشتی به نام "الفیر" حامل تجهیزات نظامی برای عراق، در کویت پهلو گرفت. همچنین کویت شش دستگاه خودرو حامل تجهیزات نظامی به عراق روانه کرد. واشنگتن پست: دولت مصر 400 میلیون دلار تجهیزات جنگی به هزینه امارات متحده عربی به عراق ارسال کرده است. مصر سربازان خود را در جنگ ایران و عراق درگیر نخواهدکرد.

- ادامه‌ی بازتاب عملیات رمضان در گزارش‌های رسانه‌های امریکا، انگلیس، آلمان، حکومت صهیونیستی، یونان، اروپای شرقی و کشورهای منطقه: واشنگتن پست: دولت ریگان در مورد مشکلات ناشی از پیروزی نیروهای ایرانی احساس نگرانی می‌کند. "فایننشال تایمز" لندن: در شش ماهه‌ی اخیر، موقعیت نظامی به تدریج علیه نیروهای بغداد تغییر کرده است. شبکه اول تلویزیون آلمان: نه تنها صدام بلکه کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز به لرزه افتاده‌اند. بار اصلی جنگ به دوش بسیجیان ایران است. سخنگوی وزارت خارجه حکومت صهیونیستی: حمله ایران اوضاع خاورمیانه را پیچیده‌تر کرد.

- رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا پیشنهاد کرد که امریکا سلاح‌های مورد نیاز عراق را تأمین کند. "باری گلدواتر" نماینده‌ی جمهوری‌خواه: جنگ ایران و عراق خطر بزرگی را برای ما گوشزد می‌کند. خبرگزاری فرانسه: عملیات ایران دولت‌مردان امریکا را به وحشت انداخته است. وزیرخارجه فرانسه: ما حمایت خود را از عراق نشان داده‌ایم.

- یونایتدپرس: مصر به کانون فعالیت‌های دولت‌های عربی و امریکا برای مخالفت با ایران و حمایت از عراق تبدیل شده است.

- دبیرکل جامعه عرب در تلاش تازه برای جلب حمایت کشورها از عراق، با نمایندگان امریکا، شوروی، انگلستان، آلمان، پاکستان و ژاپن گفت‌و‌گو کرد. نخست‌وزیر مالزی و رئیس حکومت نظامی بنگلادش از شروع مجدد درگیری بین ایران و عراق اظهار نگرانی کردند. رئیس بخش سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین: جنگ ایران و عراق نتایج منفی بر بحران لبنان خواهد گذاشت.

- کمیسیون روابط خارجی مجلس یوگسلاوی در بیانیه‌ای بر تشکیل کنفرانس سران عدم‌تعهد در بغداد تأکید کرد. وزیر امورخارجه این کشور نیز گفت: کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد باید در بغداد برگزار شود.

- موضوع‌های اصلی پیام امام‌خمینی به مناسبت روز جهانی قدس: دعوت مردم مسلمان کشورهای اسلامی به ایستادگی در برابر حکومت اشغالگر قدس و واداشتن حاکمان خود برای مقابله با سیاست‌های امریکا و اسرائیل؛ نقش کشورهای وابسته در پشتیبانی از عراق؛ اصلی بودن جبهه عراق برای جمهوری اسلامی؛ سوءاستفاده ابرقدرت‌ها از سازمان ملل.

- سخنان "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر و حجت‌الاسلام "محمد یزدی" در نماز جمعه‌ی تهران درباره تصویب قطع‌نامه‌ی 514 در شورای امنیت سازمان ملل، ادامه مبارزه با امریکا، اهمیت قدس در مبارزات مردم ایران، لزوم حضور نیروهای مردمی در جبهه‌های جنگ.

- وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای در قبرس: هدف ما مقابله با آتش توپخانه عراق و جلوگیری از بمباران شهرهای جنوبی است. سقوط صدام‌حسین جزو شرایط ما نیست. ما از فلسطین حمایت سیاسی اقتصادی و نظامی می‌کنیم.

- دیدار وزیرخارجه هند، پاکستان و کوبا با وزیرخارجه‌ی ایران در نیکوزیا (پایتخت قبرس). آقای ولایتی پایان یافتن جنگ را منوط به تحقق شرایط ایران اعلام کرد.

- سخنان نمایندگان دائمی ایران و عراق در سازمان ملل در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی: رجایی خراسانی نماینده‌ی ایران: ما هم اکنون نیز در حال دفاع هستیم. ما 2/5 میلیون آواره‌ی جنگی داریم و باید شهرهایمان را از تیررس دشمن خارج کنیم. آزادی قدس یکی از اصلی‌ترین هدف‌های ما است و تنها یک حرف نیست. دلیلی برای ترس عربستان و کویت وجود ندارد. نماینده عراق: ما در خاک ایران علیه توسعه‌طلبی این کشور جنگ می‌کردیم.

- روزنامه "لوس‌آنجلس تایمز" تشکیل حکومت طرف‌دار ایران در عراق را برای اسرائیل، عربستان و کشورهای خلیج‌فارس یک خطر عمده قلمداد کرد. واشنگتن تایمز نیز حملات ایران را به عراق موجب پایداری حکومت صدام خواند. واشنگتن پست نیز نوشت که دولت ریگان باید به کشورهای دوست خود در منطقه اطمینان دهد که منافعش در برقراری ثبات و آرامش در خلیج‌فارس است. نشریه "تایمز" چاپ لندن: بدبختانه سازمان ملل برای سؤالات ایران مبنی‌بر عدم محکومیت عراق در زمان تجاوز به ایران، پاسخ مناسبی ندارد. بی‌کفایتی شورای امنیت به هنگام آغاز جنگ از بی‌شکوه‌ترین وقایع طول تاریخ این شورا است. شورای امنیت خاطر جمع شد که این جنگ به عرضه‌ی نفت لطمه شدیدی نخواهد زد و به ادامه‌ی خونریزی رضایت داد. تاکنون ایران قربانی اصلی جنگ بوده است و شکایت ایران را باید به حق دانست. روزنامه لوموند: شاید این جنگ در کوتاه مدت برای تأمین نفت جهان نگران‌کننده نباشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که کویت یا عربستان در کنار عراق وارد جنگ شوند.

- سفر یک هیئت ایرانی به ژاپن برای مذاکره با مقام‌های این کشور جهت شروع مجدد پروژه‌ی پتروشیمی بندر امام‌خمینی.

- انفجار مین در مسیر یک مینی‌بوس در اطراف سنندج، سه تن را شهید و شش تن را نیز مجروح کرد. در ادامه‌ی عملیات پاک‌سازی جاده صائین‌دژ به تکاب، 15 کیلومتر از این جاده پاک‌سازی شد. یک روستا نیز در اطراف بانه پاک‌سازی شد. عملیات غافل‌گیرانه‌ی نیروهای سپاه در حوالی سقز و کشته شدن چهار تن از افراد حزب دمکرات.

ارسال نظر






captcha
ارسال