فائزون|۲۵ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 9809 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۳:۴۶

تاریخ شمسی

25تیر1366

تاریخ قمری

19ذی‌القعده1407

تاریخ میلادی

16ژوئیه1987
 
خلاصه روز: 

- عملیات مشترک تیپ 65 هجرت و پیش‌مرگان حزب‌‏الله کرد در محور مرگه‌‏سور به شیروان.

- طی روز گذشته 129 عراقی به ایران پناهنده شده‌‏اند.

- دو تن از مجروحان شیمیایی سردشت که برای ادامه معالجه به ایتالیا و اسپانیا اعزام شده بودند به شهادت رسیدند؛ نماینده‌ی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‏‌ای فوت مجروحان شیمیایی را به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رساند. گزارش روزنامه اتریشی دی‏پرسه از بستری شدن مجروحان شیمیایی در اتریش و ایتالیا. اظهارات پزشک معالج مجروحان درباره آثار سلاح‌های شیمیایی روی آنها.

- بیانیه حزب دمکرات مسیحی ایتالیا درباره استفاده عراق از سلاح‌‏های شیمیایی و نوشته وال‏استریت‏ژورنال و روزنامه گازت بلژیک درباره نادیده گرفته شدن هشدارهای ایران مبنی‌‏بر فشار مجامع بین‌‏المللی برای توقف کاربرد سلاح شیمیایی. گزارش کوتاه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از بی‌‏تفاوتی رسانه‏‌های ایتالیا به مسئله مجروحان شیمیایی.

- آغاز عملیات مین‌‏روبی نیروهای امریکایی در مناطق فلات قاره‌ی کویت به‌عنوان مقدمه‌ی اسکورت نفت‌کش‌های کویتی.

- خبرگزاری فرانسه: امریکا امیدوار است که در مهلت 30 تا 45 روزه، ایران و عراق قطع‏نامه را بپذیرند و در غیر این صورت شورای امنیت ناگزیر به اخذ تصمیمات تازه برای تعیین مجازات‏‌ها خواهد بود.

- اظهارنظر نخبگان سیاسی امریکا درباره دخالت نیروهای این کشور در خلیج‏‌فارس. مدیرکل پیشین وزارت خارجه و معاون مدیر کل وزارت خارجه این کشور حضور امریکا در خلیج‌‏فارس را یک اقدام استراتژیک و در جهت منافع امریکا اعلام کردند. انتقاد جورج بال معاون وزیرخارجه امریکا در دوران کندی از ریگان به‌خاطر دخالت نظامی در خلیج‌‏فارس و انتقاد از عملکرد جانبدارانه امریکا از عراق.

- اظهار نگرانی سخن‌گوی وزارت خارجه شوروی از تداوم اقدامات نظامی امریکا و تأیید ضمنی تلاش آن کشور برای تصویب قطع‏نامه شورای امنیت.

- مقاله روزنامه کیهان در بررسی عملکرد امریکا و تصمیمات آتی آن برای حضور در خلیج‏‌فارس. بررسی مبنای تصمیمات امریکا در این‏‌باره و موضع‏‌گیری جانبدارانه آن کشور از عراق و برشماری تاکتیک‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏های ناشناخته ایران و واکنش طرف‌داران انقلاب اسلامی در خاورمیانه در صورت برخورد نظامی امریکا با ایران.

- وزیر مشاور در امور خارجی کویت پس از گفت‌‌وگو با مقامات آلمان از تلاش آن کشور برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق خبر داد.

- جبهه آزادی‌‏بخش ملی الجزایر خواهان پایان جنگ ایران و عراق شد. رئیس‌جمهور بنگلادش: تلاش‌های کشورش برای برقراری صلح با رد آن از طرف ایران، شکست خورد.

- روزنامه بحرینی الخلیج خواستار ابتکار جدید اعراب برای پایان دادن به جنگ شد.

- رویتر: یونان جهت متوقف کردن حمله به کشتی‏‌ها در خلیج‏‌فارس تلاش‏‌هایی را آغاز کرده است.

- وزارت خارجه ایران در یک اولتیماتوم سه‌روزه خواهان دستگیری ضاربان دیپلمات ایرانی و برچیده شدن موانع اطراف سفارت ایران در پاریس شد. سخن‌گوی وزارت خارجه فرانسه: موضع فرانسه تغییر ناپذیر است. خبرگزاری فرانسه از تشکیل جلسه شورای امنیت آن کشور در ارتباط با بحران جاری با ایران خبر داد.

- ورود دیپلمات مصدوم ایرانی به تهران. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از وضعیت عمومی امین‌‏‏‏‏‏‏‏زاده. معاون سیاسی وزارت خارجه: کشورهای به‏‌اصطلاح متمدن که خود قوانین بین‌‏المللی را نوشته‌‏اند الزامی در اجرای آن نمی‏‌بینند. شرایط ایران برای عادی کردن روابط سیاسی با فرانسه از زبان معاون سیاسی نخست وزیر.

- گزارش یونایتدپرس از تصمیمات جدید دولت عراق درباره فروش نفت، سر‌ باززدن عراق از سهمیه‏‌های تعیین شده اوپک و افتتاح خط جدید صدور نفت از طریق ترکیه.

ارسال نظر






captcha
ارسال