فائزون|۲۶ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 9804 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۳:۱۸

تاریخ شمسی

26تیر1366

تاریخ قمری

20ذی‌القعده1407

تاریخ میلادی

17ژوئیه1987
 
خلاصه روز: 

- تصمیم قرارگاه نصرت بر انجام عملیات در جزیره مجنون جنوبی و ابلاغ طرح مانور لشکر5 نصر و تیپ12 قائم. جزئیاتی از طرح مانور لشکر5 نصر. (ضمیمه دارد)

- عملیات نیروهای عراقی در منطقه‌ی عمومی سومار. ‌به‌‏رغم به‏‌کارگیری سه تیپ پیاده، یک گردان مکانیزه و پشتیبانی 6 گردان توپخانه، دشمن موفق به تصرف تپه‌ی 402 کهنه‌ریگ نشد.

- در بمباران روستای بوالحسن، مسجد روستا تخریب شد و تعدادی از مردم نیز مجروح شدند. پروازهای شناسایی هواپیماهای دشمن بر فراز سردشت و مناطق کلاشین، حاج عمران و میرآباد و شکستن دیوار صوتی.

- عملیات مشترک حزب دمکرات کردستان عراق و تیپ 75 ظفر و نیروهای معارض در محور زراین - دربندیخان و توزخرماتو - کرکوک. در این درگیری 9 تن از نیروهای عراقی کشته شدند. یکی از فرماندهان محلی عراق و 5 تن از نیروهای تحت امر وی و 29 نفر دیگر از نظامیان و جاش‌های عراقی خود را به نیروهای معارض عراقی تسلیم کردند.

- حمله حزب دمکرات کردستان به پایگاه دژن در شمال غربی کامیاران با مقاومت نیروهای خودی ناکام ماند و درگیری همچنان ادامه دارد. نیروهای سپاه کامیاران که برای کمک عازم منطقه بودند در اطراف روستای کاشتر با عوامل ضد انقلاب درگیر شدند.

- نیروی دریایی 8 کشتی تجاری و نفت‌کش را در تنگه‏‌هرمز مورد بازرسی قرار داد.

- عیادت نمایندگان رئیس‏‌جمهور از مجروحان شیمیایی سردشت. برگزاری مراسم بزرگداشت یکی از شهدای حمله‌ی شیمیایی در رُم. نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان درباره خبر شهادت دختر 13 ساله سردشتی بر اثر شدت جراحات حاصل از حملات شیمیایی عراق به سردشت در بیمارستان شهر رم و انتقاد از شورای امنیت و جامعه بین‌الملل.

- در جلسه‌ی 10 ساعته‌ی فرماندهان عالی‌‏رتبه قرارگاه خاتم‌‏الانبیاء و فرماندهان نیروهای سه‏‌گانه ارتش و سپاه، طرح‌‏های دفاعی خلیج‌‏فارس مورد تصویب قرار گرفت. یک مقام ارشد قرارگاه خاتم‏‏‌الانبیاء: این طرح‌‏ها به‏‌منظور پاسخگویی به‌موقع به متجاوزین خارجی که در فکر گسترش و نفوذ نظامی خود در منطقه هستند تهیه شده است.

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی نماینده‌ی امام در شورای عالی دفاع در نماز جمعه‌ی تهران درباره‌ی فرسایش توان نظامی عراق و افزایش توان نظامی ایران، اقدامات جدید امریکا در خلیج‌‏فارس، تغییر موضع غرب و خصوصاً امریکا از درگیری غیرمستقیم به درگیری مستقیم با هدف جلوگیری از پیروزی ایران و بازداشتن حکومت عراق از سقوط، اقدامات انگلیس و فرانسه در منازعات اخیر دیپلماتیک با ایران به‌عنوان بخش روانی این رویارویی و غیرقابل اعتماد خواندن امریکا با استناد به رفتار این کشور در معامله‌ی پنهانی با ایران و افشای برخی تقلب‌های صورت گرفته در این معامله.

- سفر محمدجواد لاریجانی به شوروی و گفت‌وگوی وی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌ی این کشور. لاریجانی: ما کلیه‌ی تحرکات امریکا را به دقت زیر نظر داریم و خود را برای مقابله با آن آماده کرده‌‏ایم. گرومیکو: نقطه‌‏نظرهای ایران برای مقابله با حضور نیروهای نظامی امریکا مورد تأیید شوروی است. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و رادیو مسکو از مذاکرات انجام شده. مقاله یونایتدپرس درباره‌ی مخالفت شوروی با ادامه‌ی جنگ، مخالفت دو طرف با توسعه حضور امریکا در منطقه، نقش برجسته‌ی شوروی در پایان دادن به جنگ، سفر لاریجانی به مسکو و دستاوردهای این سفر.

- سخنرانی صدام حسین به مناسبت سالگرد به قدرت رسیدن حزب بعث در عراق: مدتی است که عراق از خطر گذشته و توانسته‌‏ایم دشمن را در مرزها محاصره کنیم؛ هر قطع‏نامه‌‏ای که با اصول پنج‏‌گانه که ما تعیین کرده‌‏ایم تناقض داشته باشد، از سوی عراق قابل قبول نخواهد بود؛ سال 1987 به عنوان سال اهمیت دادن فراوان به زمینه‌‏های غیرنظامی و به خصوص زمینه اقتصادی به شمار می‌‏آید.

- تشریح جزئیات اجرای یک کودتای ناموفق به رهبری دو برادر صدام حسین در عراق در یک نشریه‌ی مخالف حکومت عراق.

- 29 تیر ماه به عنوان روز رأی‏‌گیری از قطع‏نامه پیشنهادی درباره جنگ ایران و عراق اعلام شد. رویتر: منابع دیپلماتیک آلمان از توافق اعضای شورای امنیت درباره‌ی قطع‏نامه پیشنهادی خبر دادند. امریکا تلاش دارد تا قبل از حرکت نخستین نفت‌کش کویتی با پرچم این کشور قطع‏نامه را به تصویب برساند. احتمال حضور وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنیت در جلسه رأی‏‌گیری. گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیو امریکا از برخی مواد قطع‏نامه و ارزیابی تطبیقی این قطعنامه ‌با قطع‏نامه‌‏های صادر شده‌ی قبلی.

- مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس: ما آماده نیستیم حضور خود را در خلیج‌‏فارس افزایش بدهیم. ساندی تایمز: تاچر در دیدار با ریگان گفته است ممکن است امریکا به جنگی بی‏‌نتیجه و ناتمام با ایران کشیده شود. ریگان پس از دیدار با تاچر: اکنون وقت آن است که فوراً‌ به جنگ ایران و عراق پایان داده شود.

- پایان تشریفات نصب پرچم بر روی دو فروند نفت‌کش کویتی؛ بریجتون و ‏گازپرنس اولین گروه از کشتی‏‌هایی هستند که اسکورت خواهند شد. ریچارد مورفی معاون وزیرخارجه امریکا با تأکید بر منافع گسترده‌ی امریکا در منطقه اعلام کرد که نیروهای این کشور تا پایان جنگ در خلیج‏‌فارس باقی خواهند ماند.

- اعتراض ایران به هلند به‌دنبال اعلام تصمیم این کشور مبنی‏‌بر واگذاری دو فروند کشتی مین‌‏یاب به کویت. گزارش آسوشیتدپرس از اعتراض ایران و جزئیات نحوه‌ی فروش مین‌‏یاب‏‏‌های هلندی به کویت.

- فرانسه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. دولت فرانسه همچنین بر شدت محاصره‌ی سفارت ایران در پاریس افزود و خروج دیپلمات‏‌های ایرانی را از فرانسه ممنوع کرد. گزارش مشروح خبرگزاری فرانسه از این وقایع‏.

- ایران ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با فرانسه اعلام کرد با توجه به عملکرد خلاف قوانین بین‌‏المللی دولت فرانسه، ایران حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‏‌داند.

- آخرین تصمیم دولت فرانسه: دیپلمات‏‌های دو کشور ظرف 5 روز به کشورهای خویش بازگردند.

- سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا: ما از تصمیم فرانسه حمایت می‌‏کنیم. وزیر خارجه‌ی اردن: اقدام فرانسه شجاعانه بود. هشدار حزب‌الله و روحانیون لبنان به دولت فرانسه: سفارت‌خانه‌ها و منافع فرانسه در هر کجای دنیا در معرض خطر قرار دارد؛ این اقدام فرانسه، در چارچوب یک جنگ تمام عیار علیه اسلام است.

- در پاسخ به تلاش دولت یونان برای برقراری آتش‏‌بس در خلیج‌‏فارس، سفارت عراق در یونان طی اطلاعیه‌‏ای اعلام کرد که مسئولیت ورود کشتی‏‌ها به مناطق ممنوعه برعهده‌ی خود آنان است و عراق مسئول حمله به نفت‌کش‏‌ها نیست.

- باتوجه به شروع دور جدید حملات هوایی عراق در خلیج‏‌فارس، نزدیک شدن زمان اجرای عملیات اسکورت نفت‌کش‏‌های کویتی، یونایتدپرس با تأکید بر اقدامات غیر‏قابل پیش‌‏بینی نیروهای سپاه سه فرضیه را درباره‌ی اقدامات اخیر عراق در حمله به کشتی‌ها طرح و بررسی کرده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال