فائزون|۲۷ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 9802 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۳:۰۴

تاریخ شمسی

27تیر1361

تاریخ قمری

26رمضان1402

تاریخ میلادی

18ژوئیه1982
 
خلاصه روز: 

- پاتک ناموفق دشمن در محور قرارگاه قدس. بازگشت 30 تن از نیروهای تیپ ولی‌عصر پس از 35 ساعت محاصره در میان دشمن. جلسه‌ی فرماندهان یگان‌های عمل‌کننده برای برگزاری نقاط قوت و ضعف عملکرد این یگان‌ها.

- ادامه گلوله‌باران خرمشهر و آبادان و شهید یا مجروح شدن 14 تن از مردم این دو شهر. سقوط یک فروند هواپیمای عراقی در شرق آبادان. حمله هواپیماهای عراقی به خارک و اصابت پنج فروند موشک به مناطق غیرحساس جزیره. مسئولان نظامی خارک این جزیره را منطقه نظامی اعلام کردند.

- رادیو صوت‌الجماهیر از ورود صدها اسیر ایرانی به بصره خبر داد.

- آقای هاشمی رفسنجانی مواضع ایران در خصوص اهداف عملیات، دلایل ورود به خاک عراق، موضع جانب‌دارانه کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج‌فارس از عراق، و صدور انقلاب را تشریح کرد و به مقایسه‌ی اقدامات عراق و ایران در رعایت قوانین انسانی در جنگ، پرداخت. سرهنگ صیاد شیرازی نیز در مصاحبه با روزنامه اطلاعات درباره این موضوع‌ها مطالبی گفت: اهداف عملیات رمضان، بازتاب این عملیات در میان مقام‌های امریکایی، مأموریت نیروهای نظامی در تأمین امنیت شهروندان ایرانی، چگونگی گرفتن خسارت جنگی از عراق، تأثیر پیروزی نیروهای خودی بر آزادی قدس و حرکت بیدارگرانه‌ی اسلامی در جهان. بازتاب سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در روزنامه فایننشال تایمز: ایران به کشورهای خلیج فارس هشدار داد که به عنوان محلی برای کالاهایی که به عراق حمل می‌شود عمل نکنند. هشدار ایران نگرانی خاصی در کویت ایجاد کرده است.

- نیویورک تایمز: مقام‌های امریکایی از پیروزی احتمالی ایران نگران هستند؛ آن‌ها به کشورهای عرب خلیج‌فارس پیشنهاد کرده‌اند که یک مانور مشترک نظامی برگزار کنند. "گلدواتر" سناتور امریکایی: امریکا باید به کشورهای عربی کمک کند. خطری که اینک متوجه عراق است در آینده کشورهای عرب منطقه را در برخواهد گرفت. روزنامه سوری "البعث": امریکا نیروهای واکنش سریع خود را برای اجرای مانور نظامی به منطقه آماده می‌کند. روزنامه اماراتی "الخلیج": امریکا در صدد است از وضعیت به وجود آمده، در جهت اهداف امپریالیستی بهره‌برداری نماید. امریکا در صدد باج‌خواهی است.

- گزارش روزنامه فایننشال تایمز درباره‌ی اقدامات کشورهای کره‌ی جنوبی، شوروی، لهستان، چین، انگلستان و ژاپن برای تأمین امنیت اتباع خود در شهر بصره.

- اظهار تأسف وزارت خارجه‌ی فرانسه از تحولات جدید در جنگ ایران و عراق.

- گزارشی از سفر معاون نخست‌وزیر عراق به عربستان و کویت و دیدار وی با مقام‌های سعودی.

- موافقت اردن و سودان با پیشنهاد رئیس‌جمهور مصر مبنی‌بر تشکیل کنفرانس فوق‌العاده سران عرب. رئیس‌جمهور مصر در نشستی با مشاوران خود چگونگی افزایش کمک‌های نظامی عراق را بررسی کرد. گزارش خبرگزاری فرانسه از تلاش مصر جهت هماهنگ کردن کشورهای عربی برای اتخاذ یک موضع مشترک علیه ایران. وزیرخارجه مالزی: برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد بیش از پیش ضروری است. نشریه "آبزرور" از موضع بی‌طرف کشور امارات متحده‌ی عربی خبر داد.

- روزنامه واشنگتن پست: اگر ایران پیروز شود، بقای کشورهای عربستان، کویت، اردن، امارات متحده عربی و مصر که برای مصالح جهان آزاد و جلوگیری از توسعة کمونیست جنبة حیاتی دارند، به خطر می‌افتد. دیلی تلگراف: نگرانی بزرگ این است که ممکن است صادرات نفتی بی‌ثبات شود.

- مقاله‌ی نشریه‌ی "ساندی تایمز" درباره‌ی تحولات اخیر جنگ، اهداف و انگیزه‌ی ایران در طرح‌ریزی و اجرای عملیات رمضان.

- وزیرخارجه ایران با ارسال پیامی به نخست‌وزیر لبنان دولت وی را مسئول ربوده شدن و اسارت هیئت سیاسی ایران دانست.

- مجله‌ی تحقیقات اقتصادی خاورمیانه: دولت عربستان حاضر نیست تولید نفت خود را کاهش دهد. مقاله دفتر سیاسی سپاه درباره مباحث طرح شده در اجلاس اخیر اوپک؛ پیشنهاد ایران برای ثابت ماندن سقف تولید نفت کشورهای ایران، عربستان و عراق؛ همچنین علل هجوم تبلیغاتی رسانه‌های غربی علیه ایران و معرفی کردن ایران به عنوان عامل شکست اجلاس اخیر اوپک.

ارسال نظر






captcha
ارسال