فائزون|۲۷ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 9799 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۲:۵۷

تاریخ شمسی

27تیر1366

تاریخ قمری

21ذی‌القعده1407

تاریخ میلادی

18ژوئیه1987
 
خلاصه روز: 

- اجرای عملیات لشکر5 نصر برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته در جزیره مجنون. نیروهای این لشکر به سرعت به اهداف اولیه دست یافتند ولی به‌دلیل مشکلات و موانع پیش آمده، نیروهای عراقی به مواضع قبلی بازگشتند. (ضمیمه دارد)

- تلاش دوبار‏‏‏‏‏‏‏‏‏ه‌ی دشمن در منطقه سومار برای تصرف ارتفاع 402 با مقاومت نیروهای خودی ناموفق ماند. طی 2 روز عملیات 67 تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند. گزارش یک فرمانده ارشد نظامی از آخرین وضعیت منطقه عملیاتی، چگونگی عملیات و استعداد دشمن، حساسیت منطقه عملیات و خسارت‏‌های وارد شده به دشمن.

- حمله هواپیماهای عراقی در منطقه جم‏سورک ‏گیلان‌غرب.

- بازرسی و شناسایی 14 فروند کشتی در تنگه‏‌هرمز به‌وسیله نیروی دریایی ارتش.

- حمله نیروهای اتحادیه‌ی میهنی کردستان به پایگاه‏‌های کانی‏سرد در مجاورت سد دربندیخان و 5 پایگاه حفاظتی اردوگاه‏‏‌های اسکان اجباری در منطقه سنگاو و آغجلر. گزارش قرارگاه رمضان از اقدام عراق در تخلیه کردها از منطقه اربیل و اسکان دادن عشایر عرب عربستان سعودی به‌جای آنها.

- ادامه حمله نیروهای حزب دمکرات کردستان به پایگاه دژن از توابع کامیاران. وارد شدن تلفات سنگین به نیروهای خودی. رسیدن نیروهای کمکی و عقب‌‏نشینی نیروهای مهاجم به ارتفاعات شاهو. طی 2 روز 30 تن از افراد خودی شهید و 18 تن نیز مجروح شدند. از نیروهای حزب دمکرات نیز 10 تن کشته شدند. در حمله نیروهای سازمان کومه‌له به یک پایگاه روستایی در اطراف سنندج 7 تن شهید و 29 تن مجروح شدند.

- گردهمایی سه روزه‌ی مسئولان بسیج و یگان‏‌های رزمی واحد بسیج پایگاه‏‌های تابعه ناحیه و فرماندهان نواحی مقاومت سپاه ناحیه مازندران تحت عنوان گردهمایی بزرگ ثامن‏‌الائمه به‌منظور آماده‌سازی نیروهای بسیجی برای حضور در جبهه.

- گزارش سخن‌گوی وزارت دفاع کویت از عملیات مشترک پاک‌سازی مین‏‌های دریایی از سواحل این کشور: مدخل بندر الاحمدی کویت شب گذشته به‏‌طور کامل از مین‏‌ها پاک‌سازی شد. روزنامه کویتی الانباء به‌طور تلویحی ایران را مسئول مین‏‌گذاری سواحل کویت اعلام کرد.

- رویتر: 15 ناو جنگی و 50 فروند هواپیمای جنگی و بمب‌‏افکن از جمله تجهیزات برخوردار از تکنولوژی پیشرفت‌ه‏ای هستند که امریکا برای اسکورت نفت‌کش‌‏ها تدارک دیده است. این خبرگزاری همچنین برخی توانایی‌‏های تاکتیکی ناوگان امریکایی را برشمرده و نیروی دریایی ایران را ناکارآمد ارزیابی کرده است. بررسی احتمالات درگیری بین ایران و امریکا.

- گزارش آقای لاریجانی معاون وزیرخارجه از توافقات انجام‌گرفته در مسکو پس از بازگشت از شوروی.

- خبرگزاری رویتر متن کامل پیش‌‏نویس قطع‏نامه پیشنهادی شورای امنیت را منتشر کرد. نگرانی از ادامه‌ی جنگ و عزم بر پایان دادن به آن، برقراری آتش‌‏بس، درخواست از دو کشور برای همکاری با دبیر کل سازمان ملل از جمله مواد گنجانده شده در قطع‏نامه است. روزنامه پاکستانی "مسلم": چگونه شورای امنیت در بیانیه‌‏ای که در هنگام تجاوز عراق به ایران انتشار داد خواستار خروج عراقی‏‌ها از ایران نشد ولی امروز این درخواست را از ایران دارد؟! شورای امنیت از عراق حمایت می‏‌کند.

- پیام ویژه‌ی هانس دیتریش‏‏گنشر وزیر خارجه آلمان تسلیم ولایتی شد. ولایتی: در حال ‏‌حاضر عملی‏‌ترین اقدام شورای امنیت، تلاش برای عدم گسترش جنگ در خلیج‌‏فارس است. نماینده‌ی ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اشغال ایران را محکوم کند.

- ورود هیئت هفت‌گانة عربی به رُم و گفت‌وگو با مقامات ایتالیا؛ در این دیدار شاذلی قلیبی دبیر کل اتحادیه عرب بر پشتیبانی کلیه دولت‌‏های عربی از کویت تأکید کرد و این کشور را صلح‏‌دوست خواند. یکی از نویسندگان امریکا کویت را اصلی‌‏ترین شریک عراق خواند و گفت امریکا درصدد تضمین امنیت کویت است.

- رئیس مجلس ملی مصر از کشورهای غیرمتعهد خواست تا با تشریک مساعی برای پایان‌دادن به جنگ تلاش کنند. اعلام آمادگی رئیس مجلس مشورتی مصر برای کمک به کویت.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از آخرین وضعیت سفارت محاصره شده ایران در پاریس: نیروهای ویژه پلیس با لباس ضد گلوله در اطراف سفارت کمین کرده‏‌اند، ارتباط سفارت با خارج قطع شده است و مأموران پلیس ضد شورش روی پشتبام ساختمان‏‌های اطراف مستقر شده‌‏اند. سخنان وزیرخارجه فرانسه مبنی‌‏بر پافشاری این کشور برای برآورده شدن شرایط دولت فرانسه. فرانسه ایتالیا را به‏‌عنوان کشور حافظ منافع خود در ایران انتخاب کرد ولی ایران در این‏باره اقدامی نکرده است.

- علی‏‌اکبر محتشمی وزیر کشور: افرادی که در داخل سفارت فرانسه هستند پلی‏ بین ضد انقلابیون داخلی و خارجی هستند. گزارش بی.‏بی.‏سی از وضعیت سفارت محاصره شده فرانسه در تهران.

- انتقاد روزنامه لوموند از وضعیت پیش‏‌آمده در روابط بین دو کشور و انتقاد از ناهماهنگی وزارت خارجه و وزارت کشور فرانسه. (ضمیمه دارد)

- مفسر تلویزیون بی‏.بی.سی از عادی شدن شرایط ایران و انگلیس تا اواخر سال میلادی خبر داد. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از اقدامات اخلال‏‏‌گرانه انگلیس در روابط ایران و فرانسه؛ دولت انگلستان در چند سال اخیر به طرق مختلف سعی داشت از عادی شدن روابط ایران و فرانسه جلوگیری کند.

- یونایتدپرس وضعیت فعلی رابطه ایران و فرانسه و قطع رابطه ایران و امریکا و به حداقل رسیدن روابط ایران و انگلیس را موجب قدرت گرفتن دیپلماسی شوروی و افزایش نقش این کشور در جنگ دانست.

- دیدار دبیرکل حزب لیبرال دمکرات ژاپن با معاون صدام حسین در بغداد؛ وی پیام شفاهی نخست‌وزیر ژاپن به صدام حسین را به محی‌الدین معروف تقدیم کرد.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از برنامه‌‏های رسانه‌‏های دولتی کشورهای کویت، الجزایر و ترکیه به مناسبت سالگرد کودتای حزب بعث در عراق؛ اغلب ترانه‌‏های خوانندگان کویتی متضمن اهانت به جمهوری اسلامی و رزمندگان اسلام بود.

- یونایتدپرس: مذاکره درباره ارسال نفت از طریق لوله انتقال گاز ایران‌ - شوروی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای لاریجانی در سفر وی به مسکو بود؛ چنانچه اختلال بیشتری در رفت ‏و آمد کشتی‌‏ها در خلیج‏‌فارس به‌وجود آید فشار ایران برای انتقال نفت از طریق شوروی افزایش خواهد یافت.

- برای تسهیل در امر مبارزه با تورم و گران‏فروشی و احتکار، امام‌خمینی اجازه استفاده از تعزیرات حکومتی را به نخست وزیر اعطا کردند.

ارسال نظر






captcha
ارسال