فائزون|۲۸ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 9796 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۲:۴۲

تاریخ شمسی

28تیر1361

تاریخ قمری

27رمضان1402

تاریخ میلادی

19ژوئیه1982
 
خلاصه روز: 

- پاتک سه تیپ در منطقه عملیاتی؛ در محور تیپ 17 قم نیروهای عراقی با تحمل 500 کشته و زخمی و انهدام 10 تانک مجبور به عقب‌نشینی شدند. فرمانده قرارگاه کربلا در جلسه‌ی فرماندهان یگان‌های عملیاتی ضمن قدردانی از سرعت عمل یگان‌ها، از فرماندهان خواست از درگیری از راه دور بپرهیزند و دشمن را در حملات خود غافل‌گیر کنند. واگذاری یگان‌های جدید به قرارگاه فتح برای تداوم عملیات.

- حمله‌ی نیروهای عراقی در منطقه دهلران: دشمن با تحمل 8 کشته و 15 اسیر ناگزیر به عقب گریخت.

- عملیات نفوذی(غدیر) نیروهای‌ خودی در منطقه‌ی میمک: 100تن از نیروهای‌ دشمن کشته یا زخمی شدند.

- در بمباران شهرهای ایلام و خرم‌آباد، 11 تن شهید و 128 تن مجروح شدند، یک هواپیمای عراقی به وسیله‌ی جنگنده‌های خودی در جنوب مهران سرنگون شد. در گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر 2 تن شهید و 20 تن مجروح شدند.

- پاک‌سازی جاده‌ی صائین‌دژ به تکاب و آزادی 18 روستا در این محور. فرماندار میاندوآب: این محور حدود سه سال در دست نیروهای ضدانقلاب بود. عملیات مشترک نیروهای خودی در روستای "قاضی‌آباد" در محور مهاباد ـ پسوه: 10 تن از نیروهای حزب دمکرات کشته یا مجروح شدند.

- در جاده‌ی نقده ـ اشنویه یک خودرو ارتش هدف حمله افراد حزب دمکرات قرار گرفت و 3 تن از نیروهای ارتش به شهادت رسیدند و 3 تن نیز مجروح شدند.

- دادستانی انقلاب اسلامی مرکز، نشریه‌ی "نامه مردم" ارگان حزب توده را توقیف کرد. مخالفت صریح با قوانین شرع اسلام و ایجاد خط انحرافی در مقابل سیاست "نه شرقی نه غربی" از دلایل توقیف این روزنامه ذکر شده است.

- در دو روز گذشته 48 تریلر حامل مهمات و ملزومات نظامی از مرز کویت به عراق وارد شده است.

- نماینده‌ی دائمی عراق در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار توجه این شورا به مسئولیت قانونی خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و اجرای مقدماتی برای جلوگیری از ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق شد. نشریه هرالدتریبون: حمله‌ی ایران نگرانی اندکی را در سازمان ملل برانگیخته است. مردم ایران معتقد هستند که حق آنان در جنگ، 22 ماه به وسیله دنیا و رسانه‌های گروهی نادیده گرفته شده است.

- "طه یاسین رمضان" عضو شورای فرماندهی انقلاب عراق، در مصاحبه‌ای موضع ابرقدرت‌ها در جنگ ایران و عراق را منفی خواند. وی با قدردانی از موضع مصر، از کشورهای عربی خواست تا به انزوای سیاسی مصر پایان دهند. طه یاسین رمضان همچنین در ملاقات با سفیر شوروی در بغداد، درباره راه‌های گسترش روابط دو کشور با وی گفت‌و‌گو کرد. گزارش خبرگزاری فرانسه درباره روابط عراق و شوروی و اقدامات عراق برای نزدیکی بیش‌تر به روس‌ها و همکاری نظامی بین دو کشور. سفیر عراق در آلمان از کشورهای عربی خواست که آشکارا از عراق حمایت کنند. وی افزود: ایران قصد دارد قسمت‌هایی از خاک عراق را به کشور خود ضمیمه کند.

- نشریه نیوزویک: «صدام‌حسین از یک سوءقصد جان به در برد.» این نشریه عاملان ترور را مبارزان شیعه عراق اعلام کرد.

- در پی پیشنهاد امریکا مبنی‌بر اجرای مانور مشترک میان این کشور و کشورهای منطقه، امروز جانشین وزیر کشور کویت، کشورهای منطقه را از پذیرش این پیشنهاد بر حذر داشت: ما آماده‌ی درگیر شدن در کشمکش‌های بین‌المللی نیستیم، درگیر شدن در کشمکش ابرقدرت‌ها، آسان ولی خلاصی از آن دشوار است. سناتور امریکایی هنری جکسون: خطر واقعی، حمله‌ی ایران به کویت و حرکت نیروهای ایرانی به خلیج‌فارس و قطع کردن جریان نفت است. امریکا باید از افتادن ایران به دامن شوروی جلوگیری کند.

- گردهم‌آیی وزیران امورخارجه کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا در پی عملیات رمضان. بحث این وزیران درباره امکان استفاده ایران از سلاح‌های روسی. وزیرخارجه فرانسه در این گردهم‌آیی نگرانی بی‌نهایت خود را از رشد قدرت ایران در جنگ ابراز کرد و پیروزی ایران را عامل برهم زدن توازن سیاسی در خاورمیانه دانست. وزیرخارجه آلمان: کشورهای اروپایی باید سیاست‌های خاورمیانه‌ای امریکا را تحت نفوذ قرار دهند.

- دیدار میر حسین موسوی با نخست‌وزیر الجزایر. در این مذاکرات دولت الجزایر تمایل خود را به تلاش برای خاتمه دادن جنگ از طریق تحقق شرایط عادلانه و بر حق ایران، مورد تأکید قرار داد.

- در پی نامه‌ی روز گذشته وزیر امورخارجه ایران به نخست‌وزیر لبنان درباره‌ی مسئولیت دولت این کشور در ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی، امروز رئیس شورای رهبری جنبش امل در این مورد با نخست‌وزیر لبنان گفت‌و‌گو کرد. سخنان "شفیق الوزان" نخست‌وزیر لبنان درباره ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی در بیروت.

- مقاله نشریه انگلیسی "لویدز" درباره تأثیر حملات هواپیماهای عراقی به خارک بر نرخ بیمه کشتی‌هایی که عازم کیش هستند: برخی از صاحبان نفت‌کش‌ها بارگیری از کیش را متوقف کرده‌اند. افزایش حق بیمه و خروج بسیاری از مالکان نفت‌کش‌ها، ضربه سختی به ایرانیان است.

- مقاله نشریه "وال استریت ژورنال" درباره مواضع قدرت‌های بزرگ در جنگ ایران و عراق و تشریح روابط ایران و شوروی: «هر دو ابر قدرت از احتمال پیروزی یک ایران انقلابی بر صدام سوسیالیست بعثی وحشت دارند.» این نشریه با برشمردن اختلافات ایران و شوروی افزود: علی‌رغم غرب ستیزی آیت‌الله خمینی، شوروی از مواضع شدید ضد کمونیستی ایران شدیداً ناخشنود است.

ارسال نظر






captcha
ارسال