فائزون|۲۹ تیر ۱۳۶۱

کدخبر : 9791 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۲:۰۷

تاریخ شمسی

29تیر1361

تاریخ قمری

28رمضان1402

تاریخ میلادی

20ژوئیه1982
 
خلاصه روز: 

- پاتک عراق در محور تیپ بعثت: در ساعت 8:40 دقیقه عراق موفق به تصرف خاک‌ریز تیپ بعثت شد. این تیپ با یک حمله در ساعت 10 مجدداً خاک‌ریز را در اختیار گرفت، اما دشمن با تمرکز انبوه آتش بر نیروهای خودی، بار دیگر خاک‌ریز را پس گرفت. در آخرین ساعات امروز تیپ بعثت در سومین حمله خود ضمن کشتن چهل تن و انهدام 4 تانک، خاک‌ریز را باز پس گرفت.

-  براثر گلوله‌باران آبادان،7 تن شهید و 73 تن مجروح شدند. در پی بمباران‌های پیاپی شهر ایلام، مردم این شهر به مناطق اطراف کوچ کردند. امام جمعه ایلام: تا زمانی که پدافندهای ضدهوایی مستقر در منطقه نتوانند مانع حملات جنگنده‌های دشمن شوند، مسئولیت شرعی خود می‌دانم که به مردم اعلام کنم که در خارج از شهر اسکان گزینند.

-  ورود 30 دستگاه تریلر حامل مهمات از منطقه‌ی مرزی "نویسیب" کویت به عراق.

-  نامه نمایندگان استان همدان به رؤسای مجالس کوبا، یوگسلاوی، هند، الجزایر، سوریه، لیبی، کویت: حملات ارتش عراق به مناطق مسکونی را محکوم کنید.

-  نامه‌ی وزارت امورخارجه به شورای امنیت درباره‌ی قطع‌نامه 514: قطع‌نامه از شناسایی متجاوز و اشغال طفره رفته است. سکوت 22ماهه شورای امنیت نشان می‌دهد که این شورا عمداً از مسئولیت‌ها سرباز زده‌است.

-  ریگان در بحرین: امریکا برای دفاع از منابع امنیت ملی خود در خاورمیانه آماده است.

-  ایران، یمن جنوبی، لیبی و سوریه در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای امنیت به برگزاری مانور امریکا در خلیج‌فارس و تشکیل نیروی واکنش سریع اعتراض کرده‌اند. تایم: ایران با همکاری لیبی و یمن جنوبی در حال طراحی توطئه‌هایی برای سرنگون‌سازی دولت‌های خلیج‌فارس است.

- اعضای شورای سفیران عرب در انگلستان تصمیم گرفتند در تمام سطوح رسمی و مطبوعاتی ابعاد حمله ایران به عراق را برای مردم کشورهایشان توضیح دهند. دولت موریتانی با احضار هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای عربی از آنان خواست تا مراتب نگرانی موریتانی را از حمله ایران به عراق، به اطلاع دولت‌های خود برسانند.

- حسین شاه اردن: «پیروزی ایران به ضرر منطقه و ملت عرب است و آینده ملت اردن را به خطر می‌اندازد.» انتقاد وی از امریکا به دلیل خودداری این کشور از فروش سلاح به عراق: موجودیت اسرائیل برای ما مورد سؤال نیست بلکه جنبش اسلام‌خواهی که از ایران جهت می‌گیرد، خطر بزرگی برای منطقه است. باید برای نابودی این جنبش قیام کرد. تایمز مالی: بندر عقبه‌ی اردن به مثابه شاهرگ حیاتی برای واردات عراق مبدل شده است. اردن شدیداً نگران تشکیل دولت شیعه در عراق است.

-  "میرحسین موسوی" نخست‌وزیر، پس از دیدار با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس الجزایر: «به مقام‌های الجزایری گفتم که کشورهای منطقه نباید هیچ‌گونه هراسی از ایران داشته باشند.» وی پس از الجزایر به لیبی سفر کرد. گزارش قائم مقام وزیر امورخارجه از گفت‌و‌گوهای میرحسین موسوی با مقام‌های لیبیایی: مبارزه با صدام و رژیم صهیونیستی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

-  مقاله نشریه "لوس‌آنجلس تایمز" درباره هدف عراق از تجاوز به ایران و هدف ایران از عملیات رمضان، همچنین وضعیت اقتصادی عراق با توجه به جنگ و نقش دولت‌های عربی منطقه خصوصاً عربستان در وضعیت اقتصادی عراق.

-  مقاله‌ی مجله‌ی "اشپیگل" درباره روابط تجاری آلمان و عراق و فعالیت شرکت‌های تجاری آلمان در عراق و تأثیر پیروزی احتمالی ایران در این روابط: ارزش سفارش‌های عراق از آلمان 25 میلیارد مارک تخمین زده می‌شود. پیروزی ایران می‌تواند میلیاردها مارک خسارت به آلمان وارد کند و 35 هزار کارگر آلمانی را بیکار کند.

ارسال نظر






captcha
ارسال