فائزون|۲۹ تیر ۱۳۶۶

کدخبر : 9788 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۷|۱۲:۰۰

تاریخ شمسی

29تیر1366

تاریخ قمری

23ذی‌القعده1407

تاریخ میلادی

20ژوئیه1987
 
خلاصه روز: 

- شورای امنیت با حضور وزیران خارجه کشورهای امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و نمایندگان دائمی سایر کشورهای عضو آن شورا امروز تشکیل جلسه داد و بدون توجه به نظرات ایران، قطع‏نامه 598 را تصویب کرد. در این قطع‏‏نامه 15 عضو شورای امنیت خواستار آتش‏‌بس میان ایران و عراق، بازگشت نیروهای نظامی به مرزها و بازگشت اسرا و اعزام کارشناسان سازمان ملل برای اجرای مقررات آتش‌‏بس به منطقه شدند. در پایان جلسه شورای امنیت عصمت کتانی نماینده‌ی عراق در سازمان ملل از دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت تشکر کرد. ریگان از صدور قطع‏نامه 598 اظهار خشنودی کرد و آلمان غربی به ایران هشدار داد که در صورت خودداری ایران از پذیرفتن قطع‏نامه، آن کشور با انزوای بیشتری مواجه خواهد شد. (ضمیمه دارد)

- نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، به تهدیدات ناوهای امریکایی علیه هواپیماهای مسافری ایران اعتراض کرد.

- عصمت کتانی نماینده‌ی عراق در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل، ادعا کرد ایران در تاریخ‌های 16،14،13 و 18 جولای 1987 مناطق مسکونی شهرهای ابوالخصیب، القرنه و بصره را گلوله‌باران کرده است.

- خبرگزاری فرانسه: اولین نفت‌کش کویتی حامل پرچم امریکا از فردا با اسکورت ناوگان امریکایی سفر خود را از دریای عمان به تنگه ‏هرمز و آب‌‏های خلیج‌‏فارس شروع خواهد کرد. وزیر دفاع امریکا: در صورتی که ایران آمادگی پرتاب فوری موشک‌‏های کرم ابریشم را داشته باشد نیروهای امریکایی آماده‌ی عملیات نظامی هستند. وزیر دفاع انگلیس: نیروی دریایی انگلیس در صورت مواجه شدن با مشکلاتی در خلیج‌‏فارس از خود و کشتی‌‏های تجاری انگلیس دفاع خواهد کرد.

- سفیر فرانسه در کویت: فرانسه آماده است تمام نیازهای تسلیحاتی کویت را تأمین کند. وزیر دفاع فرانسه: هیچ نیروی ویژه برای خلیج‌‏فارس در نظر گرفته نشده است.

- القبس: دولت ریگان از عراق خواست هم‌زمان با آغاز اسکورت نفت‌کش‌‏ها، موقتاً‌ از حمله علیه نفت‌کش‌‏ها در خلیج‌‏فارس دست بردارد. درخواست مشابه کشورهای عربی منطقه از عراق.

- سعد عبدالله ولیعهد و نخست وزیر کویت: عراق را نباید در این نبرد تنها گذاشت؛ عراق بخشی از ملت عرب است. ایران عامل مین‏‌گذاری در سواحل کویت است. ما درصدد ایجاد تشنج در منطقه نیستیم. ثبت کشتی‏‌ها در امریکا یک اقدام تجاری است.

- گزارش روزنامه العمل‌الاسلامی به ‌نقل از منابع مطبوعاتی کویت درباره‌ی اقدامات آن کشور برای ایجاد تسهیلات جهت اقامت نیروهای امریکایی و واگذاری امکانات برای تأمین سوخت ناوگان امریکا. موافقت کویت و امریکا برای تشکیل اتاق عملیات مشترک.

- وزیرخارجه بحرین به‏‌رغم واگذاری پایگاه نظامی در اختیار نیروی دریایی امریکا، از بروز تشنج‏ نظامی بین ایران و امریکا اظهار نگرانی کرد.

- مصاحبه هاشمی رفسنجانی با روزنامه اطلاعات. محورهای اصلی عنوان شده در این مصاحبه: بررسی نقاط مثبت و منفی قطع‏نامه 598، علل استقبال عراق از این قطع‏نامه، منابع تأمین اسلحه ایران، نقد نظریه اقدام نظامی کشورهای غربی علیه ایران، ادامه حرکت متوازن در حفظ وضعیت فعلی اقتصاد و روند فعلی جنگ، شرایط تغییر اولویت از حفظ وضعیت فعلی به توسعه جنبه‌‏های نظامی، برشماری تخصیص‌‏‏های ریالی و ارزی در بخش نظامی، سیاست ایران در ارتباط با کشورهای منطقه و انتخاب روش عدم درگیری مستقیم با کویت و شرایط تغییر این سیاست، عملکرد فرانسه در تقویت جنبه‏‌های نظامی و اقتصادی عراق و نقش این کشور در تشنجات منطقه، بازگویی کلیاتی از ماجرای فروش اسلحه امریکا به ایران (ماجرای مک فارلین) و اقدامات شیطنت‌‏آمیز امریکا در نحوه فروش و ارسال اسلحه در این ماجرا.

- گزارش روزنامه کیهان از اعزام صدها گردان از نیروهای داوطلب در قالب نیروهای مدافعان خلیج‏‌فارس به مرزهای آبی جنوب کشور: دلیرمردان سپاهیان توحید از شهرهای بندرعباس، قم، سنندج، رشت، کرمان، بوشهر، شیراز، قزوین، مشهد، دامغان، همدان، هشتپرتالش، میبد، یزد و... پس از اجرای مراسم عزاداری و اجرای مانور در سطح خیابان‏‌های شهرها به جبهه‏‌ها اعزام شدند.

- مصاحبه رادیو امریکا با دو تن از پژوهشگران دانشگاه تگزاس درباره‌ی علل حمایت مردم ایران از جنگ. بمباران هوایی مردم غیرنظامی به‌وسیله عراق بر پشتیبانی همگانی افزوده است. گزارشگر نیویورک تایمز: برای غرب اشتباه بزرگی است که احساس مظلومیت ایرانی‏‌ها در جنگ نادیده گرفته شود. پس از هجوم آشکار عراق هیچ‏کس به پشتیبانی از ایران برنخاست.

- گزارش خبرگزاری رویتر از تشدید اقدامات کنترلی ایران در تنگه‏ هرمز. روزنامه الاتحاد: شوروی از ایران خواسته است تا از برگزاری مانور نظامی دریایی که در ماه آینده در خلیج‏‌فارس اجرا خواهد شد خودداری کند.

- دولت ژاپن از شرکت‏‌های نفتی این کشور خواست تا میزان وابستگی نفتی خود را به ایران کاهش دهند. بهای نفت به بالاترین حد خود در 18 ماهه‌ی اخیر رسید.

- دیدار سفرای دانمارک، بلژیک و آلمان‏‌غربی به‌عنوان رؤسای دوره‏ای جامعه‌ی اقتصادی اروپا با ‏علی‌محمد بشارتی قائم مقام وزارت خارجه. بشارتی: ما به هیچ‌‏وجه تسلیم فشار و شانتاژ نمی‌‏شویم و سیاست ضربه‏ را در برابر هر کشوری که بخواهد به ما تعدی کند اجرا می‏‌کنیم. وزیرخارجه لوکزامبورگ: ایران به‌رغم مداخله دانمارک که به نام جامعه اقتصادی اروپا انجام گرفت کماکان بر مواضع خود پافشاری کرد. وزیران خارجه کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا در جلسه این اتحادیه متعهد شدند که در مناقشه میان ایران و فرانسه کمک‏‏‌های انسانی و مادی در اختیار فرانسه قرار دهند‏. اعلام حمایت امریکا از موضع فرانسه در برابر ایران.

- عملیات مجدد نیروهای تیپ12 قائم برای ترمیم و تثبیت پیشروی‌های اندک روز گذشته در جزیره مجنون.

- در هجوم یک گردان از نیروهای عراقی به مواضع پدافندی لشکر14 امام حسین(ع) در منطقه فاو 60 تن از نیروهای عراقی کشته و 150 تن زخمی شدند و چند تن به اسارت درآمدند.

- بازرسی 4 فروند کشتی خارجی در تنگه هرمز.

- در حمله عناصر حزب دمکرات کردستان به دو پایگاه خودی از توابع سلماس و مریوان 16 نفر از نیروهای مهاجم زخمی شدند. در این حمله یک تن از نیروهای خودی نیز شهید شد. در حمله‌ی ناموفق افراد سازمان مجاهدین خلق به قصد تصرف توپ ضد هوایی مستقر در پل‏‌دختر یک تن از افراد بومی به شهادت رسید.

- مبارزان کرد عراقی 4 تن از اتباع مصری را به اسارت گرفتند.

ارسال نظر






captcha
ارسال