فائزون|عملیات نصر۴ ،تصرف‌ شهر ماووت‌ عراق‌

عملیات نصر۴ ،تصرف‌ شهر ماووت‌ عراق‌

عمليات مورد نظر در چهار محور يال غربي ارتفاع گلان (بزرگ) و ارتفاع ژاژيله، ادامه يال ارتفاع قشن تا انتهاي قلل۱، ۲ و ۳ و شهر ماووت، يال ميرآوه و يال بالوكاوه (ارتفاعات دوقلو) و از بالوسه تا يال غربي قشن طراحي گرديد.

کدخبر : 7751 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۷/۲۵|۱۰:۴۱

به گزارش فائزون،از آنجايي كه تصرف شهر ماووت بدون دستيابي به ارتفاعات مشرف بر آن امكان‌پذير نبود، عمليات مورد نظر در چهار محور يال غربي ارتفاع گلان (بزرگ) و ارتفاع ژاژيله، ادامه يال ارتفاع قشن تا انتهاي قلل1، 2 و 3 و شهر ماووت، يال ميرآوه و يال بالوكاوه (ارتفاعات دوقلو) و از بالوسه تا يال غربي قشن طراحي گرديد.
در طراحي عمليات، از تجربه عملاتي كربلا 10 همچون پرهيز از حمله از روبروي ارتفاع، حركت نيروها از شيارها و حمله از جناحين بهره گرفته شد. همچنين، موضوع نگهداري تپه دوقلو (بالوكاوه) پس از تصرف آن، چگونگي عمليات روي ارتفاع ژاژيله و نحوه تثبيت خط دفاعي در مقابل شهر ماووت از جمله مباحث مهم در طراحي عمليات بود. در مورد خط دفاعي مقابل شهر مقرر شد كه در مرحله اول احداث خاكريز از حاشيه غربي يال قشن به جنوبي‌ترين سمت يال ارتفاع ژاژيله؛ و در مرحله دوم احداث خاكريز از يال غربي ارتفاع قشن به سمت دشت بالوسه انجام شود.

شرح عمليات

حركت نيروها از غروب روز سه‌شنبه 30/3/1366 به سمت اهداف تعيين شده آغاز گرديد. سرانجام، از ساعت 1:10 بامداد 31/3/1366 بعضي از يگان‌ها با دشمن درگير شدند. اين در حاليست كه تعدادي از يگان‌ها هنوز به خط دشمن نرسيده بودند و فرماندهي عمليات در اين خصوص تاكيد مي‌كرد.
در ساعت 2 بامداد فرمان آغاز عمليات با رمز مبارك يا امام جعفر صادق(ع) صادر شد. در محور 1، رزمندگان خودي سريعاً قلل 1 و 2 قشن را تصرف كرده و براي تكميل ماموريت خودي به سوي يال اين ارتفاع حركت كردند. در محور 2، نيروها روي يال غربي ارتفاع ژاژيله و يال غربي ارتفاع قشن وارد عمل شدند و تا ساعت 02:45 موفق شدند ضمن شكستن خط دشمن، روي ارتفاع گلان مستقر شدند. در پي آن پايگاه‌هاي دشمن در جنوب ارتفاع ژاژيله به تصرف درآمد. در محور 3، ابتدا آتش سنگيني روي مواضع دشمن اجرا شد و سپس نيروها با هجوم به دشمن ضمن عقب راندن او، قله 1596 بالوكاوه را تصرف كردند. در سمت ديگر اين محور، ضمن پيشروي روي يال برده هوش، پته دوقلوي بالوكاوه به تصرف درآمد.
در مجموع، تا روشن شدن آسمان اگرچه بخش اعظم اهداف مورد نظر تامين گرديده بود، ليكن دشمن با حضور در غرب شهر ماووت، ضمن جلوگيري از الحاق نيروهاي محور 1 و 2 از سقوط شهر نيز ممانعت مي‌كرد.
در شب دوم، در يك درگيري نزديك و تن به تن، يال قشن به طور كامل تصرف شد. در دشت بالوسه نيز نيروها بدون درگيري تا يك كيلومتر جلوتر از شهر پيشروي كردند. از اين پس، تمام تلاش فرماندهي عمليات روي احداث خاكريز در جلوي شهر و تثبيت مواضع به دست آمده متمركز شد.
در روزهاي بعد، دشمن به منظور عقب راندن طرف مقابل، چندين بار پاتك كرد، ليكن تمامي آنها با شكست مواجه شد. متقابلاً، قواي خودي نيز به منظور رفع نقائص مورهاي قشن و تپه دوقلو چندين بار وارد عمل شدند و نهايتاً پس از 15 روز عمليات با تصرف شهر ماووت و ارتفاعات منطقه پايان يافت.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عمليات: نصر۴
زمان‌ اجرا: 31/3/1366
مدت‌ اجرا: ۱۴ روز
تلفات‌ دشمن‌: ۶۰۶۰ (كشته، زخمي‌ و اسير)
رمز عمليات: يا امام‌ جعفر صادق (ع)
مكان‌ اجرا: منطقه‌ عمومي‌ ماووت‌ عراق‌ - محور شمالي‌ جنگ‌
ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌
اهداف‌عمليات: تصرف‌ شهرنظامي‌ ماووت‌ عراق‌ وتكميل‌اهداف‌ عمليات‌كربلاي ۱۰

نقشه عملیات

ارسال نظر






captcha
ارسال