فائزون|روایتی از تسخیر دژ مستحکم شوروی و رژیم صهیونیستی در شلمچه توسط رزمندگان اسلام

راوی یادمان شهدای شلمچه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

روایتی از تسخیر دژ مستحکم شوروی و رژیم صهیونیستی در شلمچه توسط رزمندگان اسلام

«قاسمی» گفت: مستشاران نظامی از شوروی و اسرائیل برای ارتش بعث عراق در منطقه شلمچه یک دژ نفوذناپذیر ساخته بودند و عبور رزمندگان اسلام از این دژ در عملیات «کربلای پنج» یک ایثار به تمام معنا بود.

کدخبر : 37031 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱/۱۰|۱۰:۰۰

به گزارش فائزون به نقل از گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «شلمچه بوی چادر خاکی زهرا (س) می‌دهد»؛ این جمله را امسال وقتی زائران راهیان‌نور به یادمان شهدای شلمچه وارد می‌شوند، مقابل در ورودی این سرزمین مقدس به چشم می‌بینند و از همان ابتدا، حال و هوای دل آن‌ها زهرایی می‌شود.

شلمچه را همه با یاد و نام بی‌بی دوعالم می‌شناسند؛ از آن‌هایی که روزگاری خود در این منطقه حماسه آفریدند تا جنگ‌ندیده‌هایی که این‌روز‌ها پای در خاک مقدس و پاک آن می‌گذارند تا حماسه‌های مردان این سرزمین را با گوشت و پوست خود دریابند و حس کنند. شلمچه‌ای که خاک آن شهادت می‌دهد قدرت لایزال الهی چگونه بر قدرت پوشالی استکبار جهانی پیروز شد. شلمچه‌ای که هرکجای آن را می‌نگری، یک پرچم سرخ «یا زهرا (س)» می‌بینی که سربند‌های سرخ یازهرا (س) رزمندگان دفاع مقدس را یادآور می‌شوند.

«صمد قاسمی» یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که این‌روز‌ها در شلمچه برای زائران راهیان نور روایت‌گری می‌کند. وی در گفتگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس اعزامی به راهیان‌نور، در تشریح اهمیت منطقه شلمچه در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: شلمچه یکی از محور‌های اصلی تهاجم ارتش بعث عراق در ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۹ است و این‌که گفته می‌شود جنگ در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز شد، به‌دلیل این است که در آن‌روز بین لشکر‌های ارتش بعث عراق الحاق صورت گرفت.

شوروی و اسرائیل یک دژ نفوذناپذیر در شلمچه ساخته بودند

«قاسمی» با بیان این‌که شلمچه یکی از محور‌های تهاجم به خرمشهر بود، تصریح کرد: ارتش بعث عراق در خرمشهر شکست خورد و ۳۲ روز در آن‌جا به در بسته زد؛ درحالی که هدفش بعد از خرمشهر، تصرف خوزستان بود.

وی با اشاره به اجرای عملیات «کربلای پنج» در منطقه شلمچه، گفت: شلمچه به‌دلیل اهمیت زیادی داشت، «صدام» حاضر بود تا نیرو‌هایی که در این منطقه دارد، سالی یک‌بار از بین بروند؛ اما شلمچه را از دست ندهد؛ چراکه این منطقه نزدیک‌ترین منطقه برای او به خرمشهر و در مقابل نیز نزدیک‌ترین منطقه برای ما به بصره بود؛ بنابراین شرایط و موقعیت جغرافیایی شلمچه، از نظر نظامی بسیار با اهمیت بود.

این راوی دفاع مقدس با تأکید بر این‌که مستشاران نظامی از شوروی و اسرائیل برای ارتش بعث عراق در منطقه شلمچه یک دژ نفوذناپذیر ساخته بودند و عبور رزمندگان اسلام از این دژ در عملیات «کربلای پنج» یک ایثار به تمام معنا بود، ادامه داد: در عملیات کربلای پنح ۲۲۰ گردان از رزمندگان این مرز و بوم آماده شدند تا این عملیات را با وجود این موانعی که وجود داشت، انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ارتش بعث عراق زمین را به‌طور کامل مسلح کرده بود؛ اما اراده رزمندگان اسلام که فقط از خدا می‌ترسیدند و از غیر خدا نمی‌ترسیدند. موجب شد تا پوزه نه‌تن‌ها ارتش بعث عراق، بلکه استکبار جهانی به خاک مالیده شود.

«قاسمی» تأکید کرد: شدیدترین آتش‌ها در دوران دفاع مقدس مربوط به شلمچه بود؛ چه گلوله‌های زمانی، چه توپخانه‌ها و چه بمباران جنگنده‌ها؛ و سرداران و فرماندهان بزرگی مانند «حسین خرازی» و «اسماعیل دقایقی» را این‌جا از دست دادیم.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع‌پرس مبنی بر این‌که چرا ابتدای ورودی یادمان شهدای شلمچه نوشته شده است «شلمچه بوی چادر خاکی زهرا (س) می‌دهد»، گفت:به‌دلیل این‌که رزمندگان اسلام در اکثر عملیات‌ها، خصوصاً در این منطقه به حضرت زهرا (س) متوسل می‌شدند و روایت است که وقتی فرزند حضرت زهرا (س) یعنی حضرت ثامن‌الحجج (ع) از شلمچه عبور می‌کردند، دیدند که ایشان گریه می‌کنند، وقتی علت را جویا شدند، فرمودند که یک زمانی در این‌جا تعداد زیادی از یاران ما به شهادت می‌رسند.

انتهای پیام/ 113

ارسال نظر






captcha
ارسال