فائزون| امام حسن عسکری (ع)؛ نماد بی نظیر وحدت و اخوت/سیره عملی امام یازدهم بهترین الگو در تنگناهای زندگی است

در گفت و گو با کارشناسان مذهبی مطرح شد؛

امام حسن عسکری (ع)؛ نماد بی نظیر وحدت و اخوت/سیره عملی امام یازدهم بهترین الگو در تنگناهای زندگی است

کارشناسان مسائل مذهبی از امام حسن عسکری (ع) به عنوان نماد بی نظیر وحدت و اخوت یاد کردند و گفتند: سیره عملی امام یازدهم بهترین الگو در تنگناهای زندگی است.

کدخبر : 34722 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۷/۲۳|۱۲:۳۵

به گزارش  فائزون؛ امام حسن عسکری (ع)، هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری به دنیا آمدند و هشتم ربیع الاول ۲۶۰ بر اثر زهری که دشمنان اهل بیت (ع) به ایشان خوراندند، در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند.

آن حضرت از جوان‌ترین ائمه شیعه بودند، عمر ایشان کوتاه بود، اما برکتی که از وجودشان بر عالم اسلام و خلقت تابید، تا ابد ماندگار خواهد بود‌.

۱۲ درس زندگی از امام حسن عسکری علیه السلام

حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه ما جدال و بحث‌های بی فایده و بی ارزش است، حتی در بین زن و شوهرها گاهی می‌بینیم گفت‌وگوهای غیر ضروری و نامناسب و بحث‌هایی سر مسائل بی ارزش یا کم ارزش، باعث می شود که لذت و زیبایی زندگی از بین برود.

وی ادامه داد: در این باره امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند جدال، مراء و بحث نکنید، چرا که گفت و گوی بی مورد ارزش زندگی و ابهت آدم را از بین می برد. دوری کردن از بحث بی فایده، جدال و مراء یکی از اسباب آرامش در زندگی و جامعه است.

به گفته این کارشناس، یکی دیگر از معضلاتی که گاهی شاهدیم از پی اتفاق افتادن این رذیله اخلاقی، پیامدهای بسیار بد دیگری دارد، موضوع خشم و غضب است، وقتی کسی غضبناک می شود، امیرالمومنین (ع) فرمودند، شاخه‌ای از جنون و دیوانگی است، شخصی که عصبانی شود، ضمن تهمت زدن، گاهی به خود، دیگران و لوازم آسیب می زند، امام حسن عسکری (ه) در این باره می فرمایند خشم، کلید هر بدی است.

وی گفت: از نگاه امام حسن عسکری (ع) رشد در دنیا حتی اقتصادی و نصیب بردن از روزی پروردگار در تلاش و کوشش نیست، بلکه در رعایت یکسری امور است، کسی که تلاش و کوشش زیاد باشد، اما حقوق دیگران را رعایت نکند، به مرزهای الهی، حق الناس و حق الله رعایت نکند، آسیب بیشتری می بیند.

اصغری حسامیه افزود: امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند مواظب باش که طلب روزی تو را از کار و اعمال واجب باز ندارد، یکی از این امور واجب، رعایت حق همسایه و خانواده است، واجبات دین از نماز و روزه که در بین ما و خداست تا حق الناس که بین ما و دیگران بوده، رعایت این حقوق باعث می شود که تلاش ها نتیجه مثبت و به تعبیر دینی برکت پیدا کند.

وی اذعان کرد: بدترین افراد از نگاه امام حسن عسکری (ع) کسانی اند که دو رو و دو زبان هستند، جلوی مردم به گونه ای و پشت سرشان طور دیگری رفتار می کنند که از این افراد تعبیر به منافق می شود، یعنی کسانی که وقتی جلوی کسی قرار می‌گیرند، خودشان را با او دوست نشان می دهند، اما پشت سر که می روند بدی اش را می گویند.

امام حسن عسکری (ع)؛ نماد بی نظیر وحدت و اخوت

این خطیب ادامه داد: کسی به امام حسن عسکری (ع) گفت که فلانی آدم خوبی است، امام فرمودند چطور؟ بیان کرد که همه قبولش دارند، حضرت گفتند اگر همه قبولش دارند معلوم می شود، آدم خوبی نیست، آدم باید خوب ها را دوست داشته و با بدی ها دشمن باشد. اینکه کسی خوبی در آدم ببیند، چه در غیاب و چه در حضور او خوبی را تحسین می کند، شخصی که عیبی از کسی ببیند چه در غیاب و چه در حضور تذکر می دهد، البته در غیاب باید رعایت کنند که بی آبرویی صورت نگیرد. اما کار بد، بد است.

وی با تاکید بر این که از نگاه امام حسن عسکری (ع)‌ آدم منافق بدترین فرد روی زمین است، بیان کرد: طبق نگاه ایشان شیعه اهل بیت (ع) کسی است که پیرو آنها باشد، در عمل و پیوند خوردن به پاکی ها و طهارت ها و دوری کردن از امور ناپسند و زشت، نه اینکه صرفاً ادعا کند، شیعه اهل بیت (ع) به ادعا نیست، امام حسن عسکری (ع) فرمودند که شیعیان ما گروه‌های نجات یابنده، فرقه های پاک و حافظ آیین ما و دین هستند.

اصغری حسامیه افزود: ناآرام ترین مردم از نگاه امام حسن عسکری (ع) اهل کینه، عداوت و دشمنی هستند و کینه افراد را به دل می گیرند، اولین اتفاقی که می‌افتد این که راحتی و آسایش خودشان را از دست می دهند، کینه توز ناآرام ترین مردم است، در مراودات روزمره اجتماعی از فردی که ظلمی در حق آدم می کند، بگذرید و به خدا واگذار کنید، دنبال کردن برای ضربه زدن آرامش انسان را از بین می برد. در نگاه امام حسن عسکری (ع) کسانی که کینه به دل نیستند، راحت زندگی می کنند.

به گفته وی، یکی از توصیه های راهبردی امام حسن عسکری (ع) به ما نگاه متفاوت به بلایا و اتفاقات است، ایشان می فرمایند اگر بلایی از جانب خدا می آید، خداوند در آن نعمتی هم قرار داده، مانند خانمی که حامله می شود، این سختی حاملگی و وضع حمل، گرفتاری بوده، اما شیرینی فرزند دار بودن نکته قابل توجهی است.

این کارشناس مذهبی با بیان این که امام حسن عسکری (ع) می خواهد نگاه ما را به اطراف تغییر دهد، عنوان کرد: یکی از علما بیمار و پاهایش فلج شد، در بستر بود، عده‌ای از علما نزدش آمدند، گفتند حالت چطور است، گفت خیلی خوب هستم، قبلا بلند می شدم می رفتم کارها را انجام می دادم، اکنون بدون این که بلند شوم، برای من فراهم می کنند، مدتی که گذشت دست هایش هم فلج شد، علما آمدند و گفتند که خیلی حال شما بد است، گفت نه خیلی بهترم، منت دستم را هم‌ نمی کشم، چراکه لقمه را در دهانم می گذارند. بنابراین نوع نگاه به بلاست که به ما آرامش می دهد، امام حسن عسکری (ع) می خواهد نگاه ما را تغییر دهد.

وی اضافه کرد: یکی از توصیه‌های بسیار موکد امام حسن عسکری (ع) که می تواند درس مهمی در زندگی ما باشد، به خصوص که الان با مسئولین و صاحبان قدرت و ثروت هم روبه‌رو هستیم، این است که می‌فرمایند که هیچ کسی را طوری اکرام نکنید که بر او سخت باشد، چون ایشان تواضع زیادی را دلیل بر تملق می داند، لذا اکرام بدون افراط یکی از درس های زندگی آن حضرت به ماست.

سیره عملی امام یازدهم بهترین الگو در تنگناهای زندگی است

اصغری حسامیه بیان کرد: از نگاه امام حسن عسکری (ع) بعد از ایمان به خدا، سود رساندن به دیگران یکی از خصلت های خوب است و با ارزش تر از این در دنیا نیست که انسان ایمانش به خدا درست باشد و در چارچوب حلال و حرام الهی در آن حدی که خدا اجازه داده، از آن مسیر به بنده هایش سود برساند.

وی گفت: یکی از درس های مهم امام حسن عسکری (ع) به دوستان و پیروانشان، توجه دادن به اهل خانه و خانواده بود، می فرمودند با اهالی خانه و مردم متواضع و فروتن برخورد کنید، در حدیث شریفی فرمودند کسی که در مقابل خانواده اش متواضع باشد، قیامت جزو صدیقین محشور می شود. کسانی هم که در زمره شیعیان راستین امیرالمومنین (ع)‌ هستند، در زمره شیعیان راستین محشور می شوند.

این خطیب شهیر عنوان کرد: بنا بر برخی قول ها همسر امام حسن عسکری (ع) از اسرای رومی بود که بعد از جنگ بین مسلمانان و روم به عنوان اسیر وارد سامرا شد، امام هادی (ع) وی را خریدند و به عقد پسرشان در آوردند. بعد می‌بینید که چقدر امام حسن (ع) خانواده اش را احترام و به آن ها محبت می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از درس‌های بسیار مهم امام حسن عسکری (ع) به جامعه اسلامی، ایجاد وحدت، اتحاد و یکپارچگی است، آقا به شیعیان خودشان می فرمایند که شما در غم دیگران که مسلمان هستند، اما شیعه نیستند، محزون و در شادی شان مسرور باشید، در تشییع جنازه آنها حاضر شوید و حقوق مسلمانی را درباره همدیگر به جای بیاورید، وحدت جامعه اسلامی یکی از اصلی ترین نکات آن حضرت است.

اصغری حسامیه افزود: یکی از درس های مهم امام حسن عسکری (ع) به مسلمانان، توجه به آبرو و جایگاه افراد است، آقا در حدیثی فرمودند از برخی امور که باعث می شود، ارزش و آبروی تان در خطر بیفتد، دوری کنید و اصرار زیادی بر خواسته تان نداشته باشید، فرمودند نشانه پستی و فرومایگی فرد این است که برای به دست آوردن چیزی آبروی خودش را بدهد، بنابراین حفظ آبروی خود و دیگران یکی از دستورات مهم ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری درسته بوده و عسگری اشتباه است، حرف "گ" در زبان عربی وجود نداشته و معنی مناسبی هم ندارد و به معنای عقیم است، اما عسکری به معنی لشکر می دهد، چراکه ایشان را در پادگان نگه داشته و در حصر نظامی بودند.

گسترش معارف اسلامی تا آفریقا در دوران امام یازدهم

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالحسین سجادی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با زاهد نیوز بیان کرد: امام یازدهم شیعیان فرزند امام هادی(ع) و نام مادر ایشان ریحانه یا حدیثه بوده که در مدینه متولد شدند، عمر با برکت امام حسن عسکری(ع) ۲۸ سال بود که ۶ سال آن را امامت کردند و سرانجام توسط معتمد عباسی به شهادت رسیدند.

وی افزود: ایشان را بن الرضا نیز می نامیدند در واقع به دلیل محبت و ارادت شیعیان به امام رضا(ع)، امام جواد، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری را ابن الرضا می نامیدند، اگرچه این امامان شریف غریب تصور می شدند، اما هجرت امام هشتم مانند واقعه کربلا دو حرکت بزرگ و نقطه عطفی برای شیعیان بود.

وی خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) و فرزندشان امام عسکری(ع) توانستند معرفت و قدرت شیعیان را افزایش دهند، امام یازدهم در بغداد و سامرا در محاصره و محافظت لشکر حکومت زمان قرار داشت و کمتر می توانست در میان شیعیان قرار بگیرد و تنها عده خاصی از محبان می توانستند ایشان را زیارت کنند و مطالب و موارد امام را به سایر شیعیان ابلاغ کنند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: امام حسن عسکری(ع)؛ پدر و پدربزرگ بزرگوار ایشان توانستند در همین محاصره و تنگناها، دین اسلام و مذهب شیعه را توسط وکلایی که داشتند تا هند و آفریقا نیز گسترش دهند، اگر چه حضرت در محاصره و تنگنا قرار داشت و در ۶ سال امامت تحت شکنجه و آزار بنی عباس بود و توانست با وجود همه تنگناها دین را گسترش دهد.

وی اذعان کرد: سیره عملی امام حسن عسکری(ع) و تلاش و توکل ایشان در اوج تنگنا و محاصره دشمن می تواند الگویی برای جامعه اسلامی ما باشد تا بدانیم که با تمام محدودیت ها، انسان می تواند به قدرت و شوکت دست یابد.

سجادی ادامه داد: امام یازدهم ادعیه و صلوات های خاصی از چهارده معصوم (ع) را برای بهره برداری معنوی شیعیان به یادگار گذاشت، ایشان با وجود تنگناهای بسیار، شاگردان ممتاز زیادی همچون ابوهاشم داوود بن قاسم جعفری، احمد بن محمد بن مطهر و ابوعلی احمد بن اسحاق را تربیت کرد که به وسیله آنها مسائل علمی و مذهبی، دانش و فلسفه را به مردم و جامعه علمی آن روز منتقل کند، ایشان می فرمایند ما با علم و عبادت می توانیم به عزت دست پیدا کنیم.

امام حسن عسکری؛ (ع) اسوه سخاوت و صبر

محسن اشرفیان، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار پهره ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسن عسکری (ع) و تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) بر همه مسلمانان و شروع ایام هفته وحدت بیان کرد: یکی از کرامات زیبا و بسیار قابل ستودنی امام یازدهم صبر وی بود که با توجه به این که به آن حضرت در آن زمان، دشمنان بسیار اهانت و ناسزا می گفتند و جسارت می کردند وی در مقابل آن ها هیچ واکنشی از خود نشان نمی داد و فقط صبور بود.

وی با اشاره به روایتی که فردی یهودی در مقابل اصحاب و یاران امام حسن عسکری (ع) شروع به ناسزا کردن آن حضرت کرد، افزود: آن شخصیت بزرگوار در برابر بی ادبی های آن فرد فرمود؛ ای یهودی انگار در این شهر غریب و در مانده ای، من در اختیارت هستم و وقتی آن شخص رفتار حضرت را دید از کردار خود پشیمان و شرمنده شد که این یک مورد نشانه رفتارهای پرتواضع و فروتن او را می رساند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: کلیه مسلمانان باید رفتارهای امام حسن عسکری (ع) را در زندگی خود الگو قرار دهند و اکنون در جامعه با توجه به وجود مشکلات زیاد نیاز است که همه صفت اخلاقی صبوری را در وجود خود تقویت کنند.

وی اضافه کرد: امام حسن عسکری (ع) تا مدت ها به دنیا آمدن حضرت مهدی (عج) را پنهان می‌کردند، چون که اگر مردم در آن می‌دانستند که امام زنده است، او را به شهادت می‌رساندند، به همین دلیل در سن پنج سالگی امام زمان (عج) در غیبت به سر می برد‌.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی از دیگر ویژگی های شخصیتی بسیار بارز امام یازدهم عبادت و علم بی شائبه وی بوده که شاگردان بسیار زیادی را توانست تربیت کند و آموزه های دینی اسلام را به آنان بیاموزد‌.

وی عنوان کرد: صامت، هادی، رفیق، زکی، سراج، مضی، شافی، نقی، مرضی از القاب امام حسن عسکری(ع) هستند که مشهورترین لقب وی، عسکری است که به اقامت اجباری‌ اش در سامرا اشاره دارد و او در آن جا تحت مراقبت حکومت قرار داشت و برای فعالیت‌های خود با محدودیت روبه‌رو بود و از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامه‌نگاری با شیعیان ارتباط داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر






captcha
ارسال