فائزون|گزارشی اجمالی از قرارگاه نجف اشرف در دوران دفاع مقدس/ ساماندهی بیش ۱۰۰ نفر بسیجی و پاسدار در تیپ ثارالله

کدخبر : 30350 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۷|۱۱:۲۱

فائزون گزارشی اجمالی از قرارگاه نجف اشرف در دوران دفاع مقدس منتشر کرد

قرارگاه نجف اشرف

قرارگاه نجف پس از انهلال ستاد جنگ‌های نامنظم‌ شهید چمران با هدف اجرای عملیات‌های برون‌مرزی و چریکی تشکیل شد. عمده مأموریت این قرارگاه در غرب کشور به‌منظورِ برقراری‌ امنیت در استان‌های غربی ایران و اجرای عملیات‌های برون‌مرزی در عمق‌ خاک عراق بود. یکی از پاسداران اعزامی از استان سیستان و بلوچستان به نام رسول خواجه، متخصص جنگ الکترونیک و سیستم‌های مخابراتی، به این قرارگاه اعزام می‌شود و پس از مدت کوتاهی به‌دلیلِ داشتن تخصص و تجارب‌ سیستم‌های مخابراتی، به‌عنوان فرماندة گردان‌ ارتباطات مرکز مخابرات قرارگاه نجف منصوب می‌شود و نقش مؤثری در برقراری‌ ارتباطات‌ قرارگاه در داخل و خارج از کشور ایفا می‌کند.

تیپ 37 نور استان خوزستان

در تاریخ 5 فروردین 1361تعداد 200 نفر از پاسداران و بسیجیان استان سیستان و بلوچستان عازم جبهه شدند که در کرمان تعدادی از نیرو‌های اعزامی ‌از استان‌های کرمان و هرمزگان نیز به این گروه اضافه و به خوزستان اعزام شدند؛ ولی پس از مراجعه به تیپ ثارالله به‌دلیلِ تکمیل سازمان این تیپ، فرماندهی قرارگاه کربلا این نیرو‌ها را که حدود 360 نفر به فرماندهی یکی از پاسداران اعزامی ‌از سیستان و بلوچستان به نام غلامرضا امیر‌معز بودند، به تیپ‌ نور‌ خوزستان مأمور کردند. این گردان به نام «فاطمهالزهرا(س)» تحت فرماندهی تیپ نور در عملیات بیت‌المقدس شرکت کرد. تیپ 37 نور در روز اول عملیات بیت‌المقدس در محور کرخه کور وارد عمل شد؛ اما به‌دلیل تلفات زیاد در ادامة عملیات حضور نداشت و به‌عنوان احتیاط قرارگرفته بود.

محمد امینی می‌گوید: «برای اولین بار در سن 19 سالگی در 5 فروردین 1361 با جمعی از نیرو‌های آموزش‌دیده به استعداد یک گردان به اتفاق همة مربیان و کادر آموزشی از‌جمله غلامرضا امیر‌معز، عباس گمرکی (امینیان)، اصغر حاجی‌حسین‌زاده، غلامحسین خدری، عالی، منصور بوستانی، عظیمی، کاظم بیانی و زرگران به‌همراه حدود 300 نفر نیروی آموزش‌دیده، از مرکز‌ آموزش‌ شهید کیوان در محل‌ تربیت‌معلم خیابان دانشگاه روبه‌روی صداوسیما، به منطقة عمومی‌حمیدیه اعزام شده و در تیپ‌ نور‌ استان‌ خوزستان سازماندهی و به‌ کار گرفته شدیم و پس از توجیه، در تپه‌های اطراف حمیدیه و خط کرخه کور، به‌مدت دو هفته حضور داشتیم و با ایجاد کانال به‌سمت دشمن زمینة شروع عملیات بیت‌المقدس را فراهم کردیم -این کانال‌ها را شب‌ها در محور کرخه کور، فرسیه و عباسی حفر می‌کردیم-. بالاخره عملیات بیت‌المقدس در ساعت 30 دقیقة بامدادِ 10 اردیبهشت 1361 با اعلام رمز یا‌علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع) آغاز شد. محور تیپ نور به‌علتِ لو‌رفتن‌ عملیات، پس از 6 ساعت تأخیر، با دادن تعدادی شهید و مجروح‌ از خاکریز دشمن عبور کردند و به‌سمت هویزه و پادگان حمید پیشروی کرده و آن پادگان آزاد شد» ( 13 مرداد 1396).

برادر عباس گمرکی (امینیان)

360 نفر را از تیپ نور خوزستان، ستاد اعزام نیروی گلف به تیپ نور اعزام کردند، فرمانده غلامرضا امیر‌معز اسم گردان فاطمه‌الزهرا، فرماندة یکی از گروهان‌ها غلام‌حسین خدری، من هم مسئول مخابرات گردان فاطمهالزهرابودم ، محور کرخه نور-هویزه وارد عمل شدیم، حضور نیروهای سیستان و بلوچستان در تیپ نور خوزستان بودند.(شهریور1396)

رده صف فرماندهان سپاه و بسیج اعزامی از استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس

نام و نام خانوادگی

مسئولیت

یگان خدماتی

لشکر

تیپ

گردان

گروهان

دسته

غلامرضا امیر‌معز

فرماندة گردان

-

تحت امر تیپ نور سپاه خوزستان

فاطمه الزهرا(س) استان س و ب

 

 

غلامحسن خدری

فرمانده گروهان

-

//

//

 

 

محمد امینی

فرمانده دسته

-

//

//

یکم

دوم

میر‌عباس میرحسینی

فرمانده دسته

-

//

//

دوم

یکم

عباس گمرکی (امینیان)

مسئول مخابرات گردان

-

//

//

 

 

عباس گمرکی (امینیان)

مسئول تعاون گردان

-

//

//

 

 

 

تیپ 7 ولیعصر(عج) استان خوزستان

در سال 1360 سازمان سپاه در جنگ شکل گرفت و گسترش پیدا کرد. نیرو‌های اعزامی استان‌ها در این یگان‌ها سازماندهی و به‌کار‌گیری می‌شدند. معمولاً به‌لحاظِ انسجام‌بخشی و تسریع در به‌کار‌گیری مردم، یگان‌های سپاه در قالب تیپ به‌صورتِ منطقه‌ای تشکیل شد. تیپ ثارالله از نیرو‌های اعزامی‌ ‌استان‌های جنوب شرق شاملِ کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تشکیل شد؛ ولی فرماندهی عالی جنگ در‌صورتِ تکمیل سازمان‌ رزم یگان‌ها در آن زمان، نیرو‌های اضافه بر سازمان هر یگان را به سایر یگان‌ها واگذار می‌‌کرد؛ به‌همین‌دلیل قبل از عملیات فتح‌المبین، تعدادی از نیرو‌های اعزامی‌ ‌سیستان و بلوچستان به تیپ 7 ولیعصر‌ خوزستان مأمور شدند و همراه با این تیپ در عملیات شرکت کردند.

عرب‌شاهی می‌گوید: «قبل از عملیات فتح‌المبین بیش از 100 نفر پاسدار و بسیجی‌ استان سیستان و بلوچستان به جبهة خوزستان اعزام و در تیپ ثارالله سازماندهی شدیم. مقر‌ تیپ در پادگان دو کوهه مستقر بود. با شروع عملیات به منطقة تپه‌سرخ رفتیم. شب اول فروردین 1361 برای انجام عملیات تا زیر خاکریز دشمن رفتیم؛ ولی از دفتر امام زنگ زده بودند که برگردید عملیات لغو شده است. دشمن درحالِ آماده‌باش و منتظرِ حملة نیروهای ایران بود؛ اما به‌ دستور امام عملیات انجام نشد و عراق به بخشی از نیروهای خود مرخصی داده و آماده‌باش را لغو کرده بود. شب دوم فروردین 1361 مجدد به دستور امام عملیات آغاز شد و این‌بار عملیات را با موفقیت انجام دادیم و نیروهای عراقی غافلگیر شدند و خودشان اعتراف می‌کردند که ما دیشب منتظر شما بودیم و آنجا بود که متوجه شدیم دستور لغو عملیات توسط امام یک حکمت بود. نیروهای ما در این عملیات به‌سرعت پیشروی کرده و اهداف‌ مورد‌نظر را تصرف می‌کردند. در‌نهایت با پیروزی‌ رزمندگان اسلام، تا مرزهای بین‌المللی رسیدیم و عملیات با موفقیت به پایان رسید و تعداد زیادی از نیروهای عراقی به اسارت رزمندگان‌ اسلام درآمدند. فرماندة نیروهای استان، زرگران بود. حسین معزی، سفر آریایی‌فر، خسروی، احمدرضا نصیری و حیدر باقری در این عملیات حضور داشتند (در‌ضمن برادران قاسم میرحسینی، محمدحسین پودینه، علیاصغر قادری‌ هم پس از پایان آموزش‌ فرماندهی‌ گردان به آنجا آمده بودند، ولی عملیات به پایان رسیده بود). در ضمن پدرم و حاج عبادی هم برای بازدید به منطقة عملیاتی آمده بودند. من در این عملیات مجروح شدم. لازم ‌به‌ ذکر است که نیروهای سپاه با نیروهای ارتش ادغام شدند و به‌صورتِ مشترک عملیات را انجام دادند.

تیپ 17 علی‌ابن‌ابی‌طالب      

با توجه به شرایط عملیات فتح‌المبین، نیرو‌های اعزامی ‌از استان‌های مختلف از‌جمله تعدادی از نیروهای اعزامی ‌از استان سیستان و بلوچستان، به‌صورتِ تلفیقی در یگان‌های سپاه و ارتش ادغام و سازماندهی شدند و در این عملیات شرکت کردند.

تیپ والفجر خوزستان

محمدحسین پودینه به‌عنوان فرماندة گردان انشراح درتیپ والفجر خوزستان در عملیات بیت‌المقدس حضور داشته است.

تیپ 27 حضرت رسول(ص)

قاسم میرحسینی، فرماندة گردان؛ عوضعلی گرگ (حاجی‌حسینی) و قنبری به‌عنوان جانشین گردان، در تیپ 27 حضرت رسول‌(ص) تهران در عملیات بیت‌المقدس حضور داشته‌اند.

تیپ 21 امام رضا(ع)

غلامرضا باغبانی به‌عنوان فرماندة گردان فدائیان رهبردر تیپ 21 امام رضا(ع) در عملیات بیت‌المقدس حضور داشته است.

علی اصغرقنبری به عنوان جانشین گردان نیروهای اعزامی ازشهرستان ماهشهراستان بوشهردرعملیات بیت المقدس حضورداشته است.

فرماندهی‌ بهداری‌ نیروی زمینی

یکی از مسائل‌ مهم در دوران دفاع مقدس که با نجات‌ جان‌ رزمندگان ارتباط مستقیم داشت، مراکز درمانی سپاه بود که علاوه‌بر درمان‌ مجروحان و حادثه‌دیدگان جنگ، به امر مهم بهداشت در مناطق عملیاتی برای پیشگیری از مبتلا‌شدن‌ رزمندگان و حتی مردمی که در آن مناطق زندگی می‌کردند نیز می‌پرداخت. یکی از افراد مؤثر در امر بهداشت در دفاع مقدس سید احمد فاطمیِ نصرالهی اعزامی ‌از سیستان و بلوچستان بود که به‌عنوانِ معاون بهداشت‌ فرماندهی‌ بهداری‌ نیروی زمینی‌ سپاه منصوب شده و ایفای نقش می‌کرد.

تیپ الحدید، توپخانه و یگان موشکی سپاه

از یگان‌های مؤثری که در مقابله‌به‌مثل جنگ شهر‌ها توسط ارتش عراق صورت می‌گرفت و حضرت امام‌(ره) فرمان مقابله‌به‌مثل با این عملیاتِ دشمن را صادر کردند، توپخانه و یگان موشکی سپاه بود. یکی از مسئولان مؤثر این یگان، محمد ناظری اعزامی ‌از سیستان و بلوچستان بود که به‌مدت 12 ماه به‌عنوان مسئول تسلیحات‌ این یگان ایفای نقش کرده است.

رده صف فرماندهان سپاه و بسیج اعزامی‌از استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس (در سایر رده‌های سپاه)

در دی‌‌ 1360 تعداد زیادی در‌حد یک گردان، از نیروهای بسیج استان سیستان و بلوچستان عازم جبهه شدند که در کرمان به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه که سابقة جبهه داشتند و آموزش‌ها را قبلاً طی کرده بودند، به فرماندهی علی کیخا به اهواز رفتند و به خط پدافندی دب حردان همراه با نیروهای استان خوزستان در این خط بودند. گروه دوم در پادگان امام حسین(ع) کرمان به‌منظورِ طی دوره‌های آموزشی ماندند و همراه با نیروهای بسیجی‌ استان کرمان در قالب‌ یک گردان به جبهه اعزام شدند.

قاسم میرحسینی فرماندة گردان- تیپ 27 حضرت رسول (ص) تهران؛ محمدحسین پودینه فرماندة گردان تیپ فجر خوزستان؛ غلامرضا باغبانی فرماندة گردان تیپ 21 امام رضا (ع) خراسان؛ عوض‌علی گرگ (حاجی‌حسینی) جانشین گردان-تیپ 27 حضرت رسول (ص) تهران؛ گردان پیامبر اعظم (ص) و گروهان مستقل.

انتهای پیام

ارسال نظر






captcha
ارسال