فائزون|۲۷ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15593 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۲۳:۳۳

تاریخ شمسی

27 آبان 1361

تاریخ قمری

2 صفر 1403

تاریخ میلادی

18 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- در درگیری نیروهای عراقی و ایرانی در منطقه‌ عملیاتی مسلم‌بن‌عقیل و محرم چند خودرو و تانک دشمن منهدم شد؛ 2 هواپیمای جنگی عراق در منطقه‌ عملیاتی مسلم‌بن‌عقیل و ایلام هدف قرار گرفتند که اولی سرنگون شد و دومی گریخت؛ در بمباران شهرهای آبادان و خرمشهر 2 نفر شهید و 10 نفر مجروح شدند.

- یک مقام نظامی قرارگاه کربلا از کشف 150 هزار مین و 1500 شبکه‌ فوگاز خبر داد.

- چهل‌ونه نفر از مردم عراق ازطریق مرزهای ایران (مریوان، جوانرود و پیرانشهر) وارد خاک ایران شده، از جمهوری اسلامی تقاضای پناهندگی کردند.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه‌‌های کیهان و اطلاعات از استقبال اقشار گوناگون مردم برای حضور در جبهه‌ها درپی فتوای اخیر امام خمینی.

- تفسیر خبرگزاری آسوشیتدپرس از مرحله‌ دوم عملیات مسلم‌بن‌عقیل و ورود نیروهای ایرانی به شهر مندلی عراق؛ روزنامه‌ فایننشال تایمز این عملیات را فاقد دستاورد نظامی خواند.

- برجای‌ماندن 20 کشته و 10 مجروح از عناصر ضد‌انقلاب در پاک‌سازی بخشی از جاده‌ بوکان ـ مهاباد به‌دست نیروهای تحت امر قرارگاه حمزه؛ 20 نفر از افراد کومه‌له در جاده‌ مریوان ـ سنندج حین بمب‌گذاری شناسایی و کشته شدند؛ خودرو سپاه در برخورد با کمین عناصر ضد‌انقلاب موفق به عبور از منطقه و حرکت به‌سمت پایگاه خود در ارومیه شد؛ در تیراندازی عناصر ضد‌انقلاب به‌سمت پایگاه "ملاشیخ" سردشت، یک سرباز مجروح شد؛ 5 نفر از نیروهای حزب دمکرات و سازمان پیکار در راه آزادی با معرفی خود به سپاه بانه، خواستار دریافت امان‌نامه شدند؛ افراد سازمان کمونیستی جانب‌داران آزادی طبقه‌ کارگر اقدام به کارگذاری 3 بمب در محوطه جهادسازندگی سنندج کردند که 2 بمب عمل کرد و سومی 15 دقیقه قبل از انفجار کشف و خنثی شد.

- در جریان کشف 2 خانة تیمی چریک‌های فدایی خلق در ارومیه، 5 نفر به هلاکت رسیدند، یک نفر دستگیر شد و تعدادی شناسنامه، کارت جعلی، اسلحه و... به دست آمد؛ دستگیری 2 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و چریک‌های فدایی خلق در آبادان و مسجدسلیمان.

- در دیدار اقلیت‌های ارمنی، مسیحی، کلیمی، آشوری، زرتشتی و کلدانی با امام خمینی، نماینده‌ آنها به تشریح چگونگی مشارکت در جنگ و تقدیم شهیدانی در این راه پرداخت. امام نیز همه‌ ملت ایران را به وحدت با محوریت قانون فراخواندند و از حکومت‌هایی که ادعای دینی کرده، ولی آن را رعایت نمی‌کنند، انتقاد کردند.

- انتصاب حجت‌الاسلام موحدی کرمانی به امامت جمعة‌ شهر باختران ازجانب امام خمینی درپی شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی.

- رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران این عقیده را که روش ستاد بسیج اقتصادی در به‌انحصاردرآوردن برخی اقلام موردنیاز کشور خلاف شرع است، اشتباه خواند و وضعیت جبهه‌ها را نیز خوب توصیف کرد.

-  سخنان نماینده‌ امام در جهادسازندگی درمورد فعالیت‌های جهاد در بازسازی و نوسازی مناطق جنگی؛ نقش واحدهای مهندسی ـ رزمی جهاد در جنگ و محورهای اساسی فعالیت‌های جهاد در آینده.

- مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی و سرپرست ستاد تبلیغات جنگ که برای شرکت در سومین اجلاس مجمع عمومی خبرگزاری کشورهای غیر‌متعهد به تونس سفر کرده بود، در مصاحبه‌‌ای با اشاره به دستاوردهای نیروهای ایرانی در جبهه‌ها و آزادسازی کیلومترها از خاک کشور، ضمن بازگوکردن مراحل مختلف 26 ماهة‌ جنگ، خواستار تنبیه حکومت عراق و احقاق حقوق ایران شد.

- معاون سیاسی وزارت امور خارجه پس از دیدار از کشورهای لیبی، سوریه، الجزایر، یمن جنوبی و امارات متحده‌ عربی به تهران بازگشت و در گفت‌وگویی با خبرنگاران ضمن اشاره به نتایج و دستاوردهای مثبت این سفر، شرایط ایران برای تحقق صلح، موضع ایران در حمایت از اجلاس سازمان وحدت افریقا و فعالیت‌های انجام‌شدة‌ ایران را تشریح کرد.

- اسقف اعظم و رئیس شورای ارامنة ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به تشریح مسئولیت ایرانیان ارمنی در قبال جنگ پرداخت و گفت: ما در ایران از حقوق بیشتری برای حفظ فرهنگ و مذهبمان نسبت به کشورهای غربی برخورداریم.

- اعتراض هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نهمین دوره‌ بازی‌های آسیایی به جلوتر قرارگرفتن هیئت ورزشی عراق از تیم ایران در مراسم رژه‌ افتتاحیه؛ موافقت کمیته‌ تشکیلاتی بازی‌ها با پیشنهاد ایران مبنی‌بر قرارگرفتن بین تیم چین و کره‌ شمالی و حمل پرچم ایران توسط یک مرد.

- صدام در مراسم دیدار با گروهی از افسران و نظامیان با اعطای نشان شجاعت به آنان به بررسی چگونگی به‌کارگیری واحدهای نظامی ارتش عراق در عملیات‌ها و دلایل شکست نظامی ارتش عراق در عملیات‌های ایران به‌خصوص محرم و مسلم، ازجمله ناهماهنگی، ضعف فرماندهی در به‌کارگیری نیروهای ادغامی، ضعف عملکرد ارتش عراق در شب و منسجم‌نبودن نیروهایی که در پدافند و پاتک شرکت داشتند، پرداخت.

- روزنامه‌ واشنگتن پست از سخنان شدیداللحن صدام علیه امریکا، پشیمانی وی از تجاوز 25 ماه گذشته‌اش به ایران و شکستش در جنگ خبر داد و به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشت: اگر رفتن صدام حسین موجب پایان‌یافتن جنگ شود، عراقی‌ها بسیار خوشحال خواهند شد.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از مشکلات اقتصادی عراق و تردید در توان بازپرداخت تعهد دولت این کشور و تقاضای مجدد از کشورهای غربی و بانک‌های امریکایی برای دریافت وام با بهره‌های زیاد.

- درخواست مشاور کابینه‌ کویت از شوروی برای تلاش بیشتر این کشور جهت خاتمه‌دادن به جنگ عراق و ایران؛ تحلیل برخی کارشناسان داخلی از تحرکات کویت به نمایندگی از کشورهای عضو شورای خلیج‌فارس برای فعال‌کردن شوروی به‌منظور میانجیگری در جنگ ایران و عراق؛ موضعگیری مجله‌ عصر جدید (چاپ شوروی) درباره‌ ادامه‌ جنگ؛ سخنان وزیر مشاور در امور خارجه‌ عمان درباره‌ لزوم پایان‌دادن به جنگ و چگونگی برقراری صلح؛ بیانیه‌ وزارت امور خارجه‌ امریکا درباره‌ لزوم مذاکرات ایران و عراق برای پایان‌دادن به جنگ.

- رادیو صدای آلمان (کلن): شوروی خواستار به‌تعویق‌افتادن مذاکرات این کشور با ایران درباره‌ فروش تسلیحات به ایران و خرید گاز از این کشور شده است. ظاهراً علت این امر ناراضی‌بودن شوروی از خط مشی دولت ایران دربرابر این کشور است.

- بررسی روابط اقتصادی ترکیه با ایران؛ افزایش صدور کالا از این کشور به ایران؛ نوع کالاهای صادراتی؛ توافق دو کشور برای احداث یک خط لوله‌ انتقال گاز از ایران به ترکیه و نقش آن در اقتصاد ترکیه، ازجمله موضوعات مقاله‌ پخش‌شده از رادیو بی‌بی‌سی می‌باشد.

ارسال نظر






captcha
ارسال