فائزون|۲۶ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15587 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۲۳:۰۵

تاریخ شمسی

26 آبان 1361

تاریخ قمری

1 صفر 1403

تاریخ میلادی

17 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- آزادسازی منطقه‌‌ای به وسعت 60 کیلومتر مربع، انهدام ده‌ها تانک و هلاکت 1000 نفر از بعثیون ازجمله نتایج مرحله‌ دوم عملیات مسلم‌بن‌عقیل در مندلی است؛ تلاش ناموفق نیروهای عراقی در منطقه‌ میان‌تنگ برای گرفتن مواضع ازدست‌رفته؛ کشته یا زخمی‌شدن 100 نفر از نیروهای عراقی در این حمله؛ سقوط یک هواپیما و یک بالگرد دشمن در منطقه‌ عملیاتی محرم؛ کشته یا زخمی‌شدن 150 نفر از نیروهای عراقی در پاتکی در منطقه‌ عملیاتی محرم.

- گلوله‌باران خرمشهر و آبادان، 2 شهید و 30 مجروح برجای گذاشت؛ ناکامی هواپیماهای عراقی در تجاوز به حریم هوایی شهر ایلام.

- استانداری یزد با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی بازسازی شهر ویران‌شدة‌ موسیان را برعهده گرفت.

- اعزام اقشار گوناگون مردم از شهرهای خمینی‌شهر و قروه، همچنین تعدادی از کارکنان سازمان بهداری استان تهران، اصفهان، لامرد، میبد، گرگان و تویسرکان به جبهه‌های جنگ و اعلام آمادگی کارکنان بهداری استان ایلام برای حضور در میادین نبرد.

- پاک‌سازی 15 کیلومتر از جاده و 15 روستا در محور سردشت ـ مهاباد با تلاش نیروهای قرارگاه حمزه؛ دستگیری 7 نفر از افراد مسلح غیر‌قانونی و شهادت یک سرباز و یک سپاهی در این عملیات؛ هلاکت 4 نفر در درگیری بین نیروهای خودی و مهاجمان در صائین‌دژ؛ مجروحیت 3 نفر در برخورد اتومبیل با مین در منطقه‌ بستان؛ شکنجه و کورکردن یکی از افراد سابق حزب دمکرات پس از معرفی خود به سپاه جوانرود به‌دست عوامل این حزب؛ 9 نفر از عناصر مسلح حزب دمکرات خود را به سپاه پاسداران جوانرود و پاوه معرفی کردند.

- حفظ وحدت و یکپارچگی، تداوم عملیات‌ها؛ رعایت حال مردم و جداکردن حساب مردم از گروه‌های مسلح غیر‌قانونی و به‌کارگیری مردم در برقراری امنیت منطقه به‌عنوان یک مؤلفة‌ پایدار، از توصیه‌های فرمانده نیروی زمینی ارتش به نیروهای عمل‌کننده در پاک‌سازی محور پیرانشهر ـ سردشت است؛ بیانیه‌ نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس در پایان عملیات پاک‌سازی پیرانشهر ـ سردشت.

- در درگیری بین نیروهای کمیته‌ انقلاب و عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تبریز، 5 نفر از افراد سازمان به هلاکت رسیدند و یک نفر دستگیر شد؛ در همدان، با حمله دو فرد مسلح به بانک ملت 210 هزار تومان پول به سرقت رفت؛ سازمان مجاهدین خلق در پاریس با صدور اطلاعیه‌‌ای این مطلب را تصدیق کرد؛ مجروح‌شدن یکی از نیروهای شهربانی ارومیه به‌دست عناصر سازمان مجاهدین خلق؛ با شناسایی یک خانه‌ تیمی در تهران، 4 نفر از افراد سازمان نیز دستگیر شدند؛ دستگیری 9 نفر از عناصر سازمان در شیراز و مرودشت؛ دستگیری 2 نفر از افراد مرکزی چریک‌های فدایی خلق در کوهدشت؛ دستگیری 25 نفر از افراد اتحادیه‌ کمونیست‌ها در شهرهای شهرکرد، شاهین‌شهر، فولاد شهر و اصفهان.

- افشای اعمال خشونت‌آمیز سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در ایران و انگلستان به‌وسیله‌ نشریه‌ نیوورکر اینترنشنال (چاپ لندن).

- تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درباره‌ نفوذ و گسترش پایگاه‌های امریکا در منطقه‌ خاورمیانه موضوع بحث معاون سیاسی وزارت خارجه‌ ایران با مقامات بلندپایه‌ امارات متحده‌ عربی بود؛ معاون سیاسی وزارت امور خارجه در مصاحبه‌‌ای مطبوعاتی در امارات، بر لزوم بیرون‌راندن امریکا از منطقه، تأمین صلح و ثبات به‌دست کشورهای منطقه و بازپس‌دهی مناطق اشغال‌شده به‌وسیله‌ عراق تأکید کرد.

- روزنامه‌ الریاض (چاپ عربستان) از احتمال سفر مقامات دو کشور عربی به واشنگتن و مسکو برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق گزارش داد. به گزارش رویتر، فهد شاه عربستان، در الجزایر، از رئیس‌جمهور این کشور خواهد خواست که در جنگ ایران و عراق میانجیگری کند؛ رادیو بی‌بی‌سی: به‌دلیل روابط خوب شوروی با ایران، کویت از شوروی خواسته است ایران را به پذیرش صلح ترغیب کند.

- روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ خود با عنوان "قبول مجدد عهدنامه‌ 1975 سند جنون صدام است" به بررسی شکل‌گیری این قطعنامه و تلاش رژیم عراق برای تغییر و ابطال آن در گذشته و اقدام اخیر صدام حسین در پذیرفتن مجدد آن به‌عنوان تنها راه‌‌حل پایان‌یافتن جنگ پرداخته است.

- روزنامه‌ امریکایی نیویورک تایمز با درج مقاله‌‌ای با عنوان "نفوذ روس‌ها در ایران به‌شدت تقلیل یافته است"، به بررسی رابطه‌ ایران و شوروی پس از انقلاب و نقش و تأثیر حزب توده در تقویت یا تضعیف این رابطه پرداخته است. بسته‌شدن روزنامه‌ اصلی روس‌ها در ایران، برکناری افراد حزب توده از مقام‌های حساس دولتی و شعارهای مرگ بر شوروی مردم ازجمله عوامل تضعیف‌کننده‌ رابطه برشمرده شده است؛ آقای هاشمی رفسنجانی در یک نشست مطبوعاتی، حزب توده را یک گروه نامحبوب خواند و آن را فاقد پذیرش مردمی عنوان کرد.

- خبرنگار روزنامه‌ نیویورک تایمز بعد از بازدید از جبهه‌ها، در مقاله‌‌ای به برخی موفقیت‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی ایران اشاره کرده، اما با بیان ادعاها و پیش‌بینی‌هایی به کم‌اثر جلوه‌دادن واقعیت‌ها پرداخته است.

-  به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، مؤسسه‌ تحقیقاتی "بروکنیگ" امریکا ضمن ارائه گزارشی به وزارت انرژی این کشور، گسترش انقلاب اسلامی ایران و شکست مذاکرات اعراب و اسرائیل را عواملی خطرناک و تأثیرگذار در کاهش صادرات نفت عربستان نامیده و از امریکا خواسته است که سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از قطع صادرات نفت این کشور اتخاذ کند.

- مجلس اعلای انقلاب عراق با انتشار بیانیه‌‌ای ضمن اعلام موجودیت خود، هدف از تشکیل این مجلس را تلاش برای بسیج عمومی مردم عراق به‌منظور سرنگونی حزب بحث عراق عنوان کرد؛ حجت‌الاسلام محمدباقر حکیم: ما برای رفع مظلومیت هیچ راهی نمی‌یابیم جز آنکه با طاغوت حاکم بر عراق نبرد کنیم. این شورا وظیفه‌ رهبری مردم را درجهت سرنگونی طاغوت و برپایی حکومت اسلامی برعهده دارد.

- سقوط 2 بالگرد عراقی در منطقه‌ عقره، درنتیجه‌ درگیری پیش‌مرگان کُرد عراقی با نیروهای ارتش عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال