فائزون|۲۶ آبان ۱۳۶۴

کدخبر : 15585 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۲۳:۰۲

تاریخ شمسی

26 آبان 1364

تاریخ قمری

4 ربیع‌الاول 1406

تاریخ میلادی

17 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هواپیماهای نیروی هوایی ارتش دو مرکز صنعتی ـ نظامی عراق را در غرب سلیمانیه بمباران کردند. سخنگوی نظامی عراق حمله به کارخانه‌های جنوب سلیمانیه را تکذیب و ادعا کرد که دو هواپیمای ایرانی مناطق مسکونی سلیمانیه را هدف قرار داده‌اند.

- بروز چند درگیری پراکنده در اطراف سقز و مهاباد میان نیروهای خودی و عناصر ضدانقلاب؛ ادامه درگیری میان افراد کومه‌له و دمکرات در منطقه بانه.

- اقدامات معارضین عراقی علیه نظامیان این کشور: حمله گروهی از نیروهای شهید صدر (حزب‌الدعوه عراق) به مقر سازمان امنیت و مقر جیش‌الشعبی شهر ناصریه عراق؛ حمله چند واحد از حزب دمکرات عراق به مواضع ارتش عراق در منطقه شیخان و قرارگاه پلیس در شهر دهوک؛ حمله افراد اتحادیه میهنی کردستان عراق به خودرو سازمان امنیت کرکوک؛ پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق یک قرارگاه پلیس را به آتش کشیدند.

- بخشنامه نخست‌وزیر درباره الزام دستگاه‌های دولتی به موافقت با اعزام کارکنان و کارگران داوطلب، به جبهه‌ها و دستور به دستگاه‌های دولتی برای اینکه وسایل موردنیاز تبلیغات، بسیج نیرو و ترابری کاروان‌های کربلا را دراختیار مسئولان امر قرار دهند؛ اطلاعیه ستاد مرکزی سپاه پاسداران درباره درخواست از مردم برای حضور در مناطق جنگی؛ اعزام نیروهای بسیجی از چند شهر به جبهه‌ها.

- گزارش روزنامه آساهی ژاپن درباره افزایش توانایی‌های سپاه پاسداران ازجمله قدرت موشکی و آموزشی آن.

- تصمیم شوروی به واگذاری موشک الیکس به عراق که دقت، قدرت و برد بیشتری نسبت به موشک اگزوسه فرانسوی دارد؛ دلایل تصمیم شوروی برای ادامه کمک‌های تسلیحاتی به عراق.

- سفیر استرالیا در دیدار با آقای هاشمی رفسنجانی، عراق را به‌دلیل نقض حقوق بین‌المللی محکوم کرد. آقای هاشمی نیز گفت که شورای امنیت تاکنون از ظالم حمایت کرده و تا یک قدم مثبت برندارد، اعتماد ایجاد نمی‌شود.

- وزیر امور خارجه ایران در دیدار با حافظ اسد رئیس‌جمهور سوریه پیام کتبی رئیس‌جمهور کشورمان را به وی تقدیم کرد. ولایتی در این دیدار بر ادامه جنگ تا سقوط صدام و سیاست ایران در داشتن روابط حسن هم‌جواری با همسایگان تأکید و از نتایج اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس ابراز خرسندی کرد. حافظ اسد نیز با تقدیر از سیاست منطقی ایران و تأکید بر ضرورت ایستادگی ایران و سوریه درمقابل امپریالیسم و صهیونیسم، وجود هرگونه وجه اشتراک و راه آشتی میان سوریه و حکومت عراق را رد کرد.

-  کمیته صلح منتخب سازمان کنفرانس اسلامی تلاش جدیدی را برای توقف جنگ ایران و عراق آغاز خواهد کرد. به نوشته نشریه رویدادها، یکی از دلایل کوشش‌های دیپلماتیک اخیر، موفق جلوه‌دادن حملات به خارک و عقب‌نشینی ایران براثر فشار ناشی از آن است.

- وزیر خارجه کویت ایران را مسئول ادامه جنگ دانست و گفت عراق همواره برای توقف جنگ اعلام آمادکی کرده است؛ ملاقات سران اردن، عمان و مصر در مسقط و مذاکره درباره جنگ و مسائل جهان عرب.

- نخست‌وزیر هند میانجیگری میان ایران و عراق را متوقف و دلیل آن را مواضع سرسختانه دو کشور اعلام کرد؛ وزیر خارجه فرانسه آمادگی فرانسه را برای مشارکت در تلاش برای توقف جنگ اعلام کرد.

- یک هیئت سودانی برای مذاکره درباره آزادی اسیران سودانی وارد تهران شد.

- سفیر یوگسلاوی در تهران با نخست‌وزیر دیدار و ضمن دعوت مهندس موسوی برای سفر به یوگسلاوی، تمایل این کشور را به گسترش روابط با ایران اعلام کرد.

- تصمیم ایران برای تغییر مسیر صادرات نفت به بنادر بوشهر و عسلویه به‌جای خارک و دعوت ایران از 11 کمپانی خارجی برای شرکت در مناقصه تأمین تدارکات و عملیات ساختمانی خط لوله. پیش‌بینی می‌شود هزینه این پروژه 500 میلیون دلار باشد.

- نشریه پولتیکا: برخلاف ادعاهای عراق، حملات هوایی عراق هنوز صادرات نفت ایران از خارک را به‌طور جدی به مخاطره نینداخته است.

- نخست‌وزیر ایران نشست آتی سران دو ابرقدرت را معامله درباره مسائل عمده جهانی در محدوده منافع ابرقدرت‌ها خواند و آن را به دور از منافع کشورهای منطقه ارزیابی کرد. دبیرکل اتحادیه عرب از سران دو ابرقدرت خواست برای خاتمه مسئله خاورمیانه و جنگ عراق و ایران دخالت کنند. یک مجله لبنانی نیز این اجلاس را درجهت تثبیت نفوذ شرق و غرب در زمینه‌سازی مهاجرت یهودیان شوروی به اسرائیل اعلام کرد.

- مقاله نشریه شیکاگو تریبیون با عنوان "نتایج شش سال جنگ ایران و عراق و درس‌هایی برای امریکا".

- درپی تصمیم کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای برقراری روابط دیپلماتیک با مصر، مبارک برای شرکت در جشن سالگرد استقلال عمان عازم مسقط شد.

- طبق بیانیه پایانی اجلاس کمیته آشتی اعراب برای نزدیکی عراق با لیبی و لیبی با ساف، تصمیم گرفته شده که هیئتی برای ملاقات با قذافی و صدام اعزام گردد. عراق شرط بهبود رابطه با لیبی را بی‌طرفی لیبی در جنگ ایران و عراق اعلام کرد. لیبی نیز از عراق خواست از حمایت مصر خودداری کند.

- معاون وزیر نفت عراق از کویت و عربستان خواست که برای کمک به عراق همچنان به فروش 300 هزار بشکه نفت در روز به حساب عراق ادامه دهند.

- اجلاس اتحادیه بین‌المللی اعراب (شامل اعضای پارلمان‌های 12 کشور عرب و شورای ملی فلسطین) در بغداد به کار خود پایان داد و در تلگرافی از موضع مثبت صدام درقبال کوشش‌های بین‌المللی برای پایان جنگ قدردانی کرد.

- کره‌جنوبی در عراق تعمیرگاه کشتی و تأسیسات برق می‌سازد.

- فرستاده اسقف کلیسای انگلیس در ادامه تلاش برای آزادی گروگان‌های امریکایی و اروپایی در لبنان، پس از گفت‌وگو با گروگان‌گیران به لندن بازگشت.

- مجله فرانسوی لوپوئن: فرانسه ناچار است برای پس‌گرفتن گروگان‌های خود در لبنان استراتژی خود را تغییر دهد و آزادی گروگان‌هایش را مستقیماً از ایران بخواهد.

- سازمان مستضعفان جهان شرط آزادی چهار یهودی لبنانی را آزادی 300 لبنانی که رژیم اشغالگر قدس در جنوب اسیر کرده، اعلام کرد.

- با واسطه‌گری شاه اردن سلطنت‌طلبان و منافقین زیر چتر "جبهه متحد برای صلح" فعالیت خواهند کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال