فائزون|۲۵ آبان ۱۳۶۰

کدخبر : 15582 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۲۰:۱۷

تاریخ شمسی

25 آبان 1360

تاریخ قمری

19 محرم 1402

تاریخ میلادی

16 نوامبر 1981
 
خلاصه روز: 

- دو کارگروه عملیاتی که در سپاه و ارتش به‌منظور طرح‌ریزی عملیات برای آزادسازی منطقه و شهر بستان تشکیل شده بودند، طرح‌های خود را ارائه دادند. محور اصلی در طرح سپاه، تک احاطه‌ای از تپه‌های رملی شمال بستان و غرب و شمال‌غرب تپه‌های الله‌اکبر بود، در طرح ارتش هم تک جبهه‌ای از روی جاده سوسنگرد ـ بستان، به‌عنوان تلاش اصلی در نظر گرفته شده بود.

- سقوط یک هواپیمای اف14 ایران در یک نبرد هوایی در منطقه عمومی اهواز؛ حمله هوایی جنگنده‌های عراقی به سوسنگرد و تخریب 15 منزل مسکونی؛ بمباران ناکام تأسیسات پتروشیمی بندر امام خمینی؛ حمله توپخانه‌ای عراق به شهر اهواز.

- فرمانده سپاه پاسداران آبادان در نامه‌ای به فرماندهی منطقه8 سپاه، با اشاره به افزایش حجم بمباران این شهر بعد از درهم‏‌شکستن حصر آبادان، خواستار تقویت پدافند هوایی این شهر شد.

- انتشار فهرستی از هدایای مردم اقصی‌نقاط کشور به‌منظور کمک به جبهه‌های جنگ و اهالی مناطق جنگ‌زده در روزنامه‌ی کیهان.

- در اقدامات عوامل گروه‌های مسلح برانداز در منطقه سردشت، یک ‌نفر از نیروهای خودی شهید و یک تن زخمی شد و 3 تن از مهاجمان نیز کشته شدند؛ در محور بوکان؛ براثر برخورد یک خودرو ارتش با مین یک نفر زخمی شد؛ رادیو صدای کردستان اعلام کرد نیروهای حزب دمکرات کردستان محل اسکان نیروهای سپاه و حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) در اشنویه را هدف آتش قرار دادند و تلفات سنگینی به آن محل و ساکنانش وارد کردند؛ در چند روز گذشته، 15 نفر از وابستگان به گروه کومه‌له و حزب دمکرات کردستان در درگیری‌های اشنویه کشته شده‌اند؛ در عملیات‌های نیروهای سپاه در منطقه ریجاب و محورهای سقز ـ دیواندره و جلدیان ـ پسوه، عده‌ای از افراد گروه‌های مسلح کشته، زخمی و دستگیر شدند.

- منابع اطلاعاتی شهربانی کرمانشاه از توافق گروه‌های مسلح غیرقانونی درباره درخواست کمک از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) برای اجرای عملیات و همچنین انجام‌دادن اقداماتی به‌منظور تصرف شهرهای کامیاران، سنندج و سقز، خبر دادند؛ لشکر28 کردستان اعلام کرد که عده‌ای از نظامیان رژیم سابق در شهر بیاره عراق به نیروهای حزب رزگاری و گروه کومه‌له آموزش می‌دهند.

- ریش‌سفیدان روستاهای محور مهاباد ـ میاندوآب با مراجعه به مسئولان سپاه پایگاه امیرآباد، خواستار اعلام دوباره عفو عمومی شدند.

- در یک درگیری مسلحانه بین نیروهای خودی و یکی از گروه‌های برانداز در مشهد، یک نفر از افراد این گروه‌ها کشته شد؛ دستگیری عامل ترور مسئول بنیاد شهید بهبهان در گچساران.

- دادستان کل انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، درباره علت انحلال دادگاه‌های زمان جنگ، تعداد زندانیان گروهک‌ها، دستگیری نفوذی‌های گروه‌های محارب در ارگان‌های دولتی و نهادهای انقلابی، شایعه اعدام زنان باردار و... توضیحاتی داد.

- دیدار مسئولان بنیاد شهید سراسر کشور و مجروحان جنگ و خانواده‌های شهدا با امام خمینی. مهم‌ترین محورهای سخنان امام در این دیدار عبارت‌اند از: هشدار درباره تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف در میان مردم، تأکید بر ضرورت همبستگی آحاد ملت برای حفظ اسلام و نقش روحانیت دراین‏ زمینه، اعلام خطر درباره طرح هشت‌ماده‌ای ملک فهد و... .

- آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور، ‌با گروهی از روحانیون و اعضای نهادهای انقلابی شهر جوانرود دیدار و سخنانی ایراد کرد که اصلی‌ترین موضوع آن وحدت بود.

- سخنگوی سپاه میزان تلفات ارتش عراق را از آغاز جنگ تحمیلی تاکنون، 35 هزار کشته و زخمی اعلام کرد.

- رئیس سابق بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتر، ضمن نقل برخی مطالب درباره چگونگی خریدهای نظامی از کشورهای غربی، نیاز به واردات و کاهش فروش نفت و محدودیت‌های اقتصادی ایران ازجمله نبود امکان خریدهای اعتباری یا گرفتن وام از سایر کشورها را عاملی برای سقوط حکومت ایران دانست.

- مجله تایم و روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگمانیه در مقاله‌هایی ایران را به استفاده از کارشناسان امنیتی شوروی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین به‌منظور سازماندهی یک سرویس امنیتی و مقابله با مخالفان نظام متهم کردند.

- وزیر نفت لبنان در بازگشت از بغداد اعلام کرد که برای ازسرگیری انتقال نفت خام عراق به پالایشگاه شهر طرابلس در شمال لبنان قراردادی منعقد کرده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال