فائزون|۲۵ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15581 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۲۰:۱۵

تاریخ شمسی

25 آبان 1361

تاریخ قمری

29 محرم 1403

تاریخ میلادی

16 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- انهدام تانک‌ها و نفربرهای عراق در منطقه عملیاتی محرم به‌وسیله چند بالگرد ایرانی؛ هواپیماهای عراقی اقدام به ریختن بمب‌های خوشه‌‌ای در تجاوز به حریم هوایی شهرهای شوش، مهران، ایلام، نفت‌شهر، سومار و گیلان‌غرب کردند که تلفاتی درپی نداشت؛ سرنگونی هواپیماهای عراقی در منطقه عملیاتی محرم به‌وسیله پدافند هوایی ارتش ایران؛ آتش‌گرفتن چند حلقه چاه نفت عراق در منطقه عملیاتی محرم براثر آتشباری نیروهای خودی؛ پیشروی محدود نیروهای عراقی با اجرای پاتک سنگین در منطقه کهنه‌ریگ و کومه‌سنگ؛ رادیو صوت الجماهیر به نقل از سخنگوی نظامی ارتش عراق: عراق تهاجم ایران را در این منطقه مهار کرده است؛ بمباران شهر آبادان، علاوه‌بر تخریب 3 منزل مسکونی و یک دبستان، 2 نفر نیز مجروح شدند؛ برجای‌ماندن یک شهید و 7 مجروح در گلوله‌باران راه‌آهن خرمشهر.

- به‌منظور بازسازی مناطق جنگی نیروهای داوطلب با تخصص‌های گوناگون از استان خراسان عازم جبهه‌های جنگ شدند؛ اعزام 95 نیروی فنی از ساری به جبهه‌ها؛ اعزام نیروهای رزمی از شهرهای سمنان، جهرم، مازندران و مشهد به میادین نبرد.

- براثر اصابت گلوله به 2 بالگرد ایرانی یکی از آنها به پادگان سقز مراجعه کرد و دیگری بعد از فرود دچار حریق شد و 2 خلبان آن به اسارت درآمدند؛ در برخورد نیروهای خودی با کمین ضد‌انقلاب در غرب سنندج، 4 نفر از نیروهای بسیجی و کارآموز شهربانی یزد به شهادت رسیدند؛ در عملیات کمین نیروهای سپاه در محور میاندوآب ـ مهاباد 4 نفر از عناصر غیر‌قانونی کشته و 6 تن اسیر شدند؛ ‌حمله نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) به محل اختفای نیروهای سازمان مجاهدین در محور سردشت ـ مهاباد و به‌هلاکت‌رسیدن عده‌‌ای از آنان؛ عناصر حزب کومه‌له 11 نفر از افراد بسیج، سپاه، جهادسازندگی و یک روحانی را به داخل عراق انتقال دادند؛ بنابه گزارش ژاندارمری کرمانشاه، نیروهای حزب دمکرات کردستان با همکاری سازمان مجاهدین خلق (منافقین) اقدام به جابه‌جایی اسرای حزب که اکثراً‌ پاسدار و نظامی بوده‌اند، کرده‌اند؛ شناسایی و دستگیری 4 نفر از عناصر کومه‌له با تلاش واحد مشترک سپاه پاسداران و شهربانی سنندج؛ 3 نفر از چته‌های حزب دمکرات کردستان خود را به سپاه پاسداران بوکان و 2 نفر خود را به سپاه پاسداران نقده و مهاباد معرفی و تقاضای امان‌نامه کردند.

- در شناسایی یک خانه تیمی در منطقه 15 تهران، 5 نفر از ساکنان کشته و 2 نفر دستگیر شدند؛ با همکاری نیروهای سپاه و مردم،‌ هستة مرکزی گروه‌های مسلح غیر‌قانونی از هم پاشیده شد و 126 نفر از افراد فعال آن در بندر ترکمن دستگیر شدند؛ کشف 2 شبکه چریک‌های فدایی خلق و گروه طوفان در ارومیه و دستگیری 20 نفر از آنان.

- قرائت پیام امام خمینی توسط امام‌جمعة اصفهان در مراسم تشییع 310 تن از شهدای این شهر در عملیات محرم، امام خمینی در این پیام ضمن تقدیر و تشکر از مادران و پدران این شهدا، فداکاری‌ها و جانبازی‌های این شهیدان را وسیله‌‌ای برای بارورشدن اسلام معرفی کردند؛ تجلیل فرمانده کل سپاه پاسداران از ایثارگری‌های مردم اصفهان و تشریح دستاوردهای عملیات محرم.

- متن پاسخ امام خمینی به نامة فرماندهان سپاه و نیروی زمینی ارتش درخصوص عملکرد موفق قرارگاه حمزه سیدالشهدا در پاک‌سازی مناطق غرب و شمال‌غرب کشور.

- دیدار آقای هاشمی رفسنجانی و مسئولان دفتر بیانیه الجزایر با آیت‌الله خامنه‌‌ای.

- رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با تعدادی از نیروهای سپاه مستقر در مجلس، با اشاره به وجهة مثبت و مقبول نیروهای سپاه در بین مردم، مجلس را محل تجمع نیروهای مملکتی عنوان کرد و اقدام نیروهای سپاه را برای حفاظت از آنان دربرابر تروریسم ارزشمند خواند.

- قائم‌مقام وزارت امورخارجة کشورمان در دیدار با همتای روسی خود به تشریح سیاست‌های ایران و تحولات جبهه‌های جنگ ایران و عراق و بررسی روابط دو جانبه پرداخت.

- ورود معاون سیاسی وزارت خارجة ایران به یمن جنوبی در ادامة سفر دوره‌‌ای خود به چند کشور عربی و دیدار و مذاکرات وی با مقامات عالی‌رتبة آن کشور.

- اجرایی‌شدن قرارداد چند ماه پیش وزیر خارجه لیبی با ایران؛ هماهنگی بین دو کشور در اجلاس غیر‌متعهدها و تلاش‌های انجام‌شده برای برقراری صلح بین ایران و عراق از موضوعات گفت‌وگوی سفیر لیبی با آقای هاشمی رفسنجانی در تهران می‌باشد.

- به گزارش رادیو امریکا، صدام حسین در مصاحبه‌‌ای مطبوعاتی با حضور خبرنگاران امریکایی به سؤالاتی درباره اوضاع داخلی کشور عراق، جنگ با ایران و روابط عراق با شوروی و امریکا پاسخ داد؛‌ انعکاس مصاحبه صدام در مطبوعات امریکا از قول یکی از مفسران نظامی روزنامه نیویورک تایمز.

- ادعای شکست عملیات ایران در محدودة سپاه دوم و چهارم ارتش عراق و اقدام صدام حسین در اهدای نشان شجاعت به نیروهای توپخانه ارتش؛ تجدید بیعت وزیر دفاع عراق و فرمانده سپاه چهارم با صدام حسین و ادعای شکست‌دادن نیروهای ایرانی؛ به‌رغم تبلیغات رادیو عراق درپیروز جلوه‌دادن عراق، نشریه نیویورک تایمز از قول دیپلمات‌های غربی، ارتش عراق را ازنظر نیروی پیاده نظام بسیار ضعیف برشمرده و گفته است عراق فقط به نیروی هوایی و توپخانه خود متکی می‌باشد؛ رادیو صوت‌الجماهیر: نخست‌وزیر تونس از کشورهای عربی و اسلامی خواست که در کنار عراق علیه تجاوز ایران ایستادگی کنند.

- خبر روزنامه العرب (چاپ قطر) درباره مأموریت الجزایر ازجانب چند کشور اسلامی برای میانجیگری بین ایران و عراق.

- مجله نیوزویک به نقل از منابع اطلاعاتی امریکا: عراق به‌دلیل روسی‌بودن تسلیحات کشور چین هیچ مشکلی در استفاده از آنها ندارد و تسلیحات خود را از چین تأمین می‌کند؛ ارسال هواپیماهای میگ از مصر و 35 دستگاه تریلر حامل مهمات از کویت به عراق.

- سرنگونی یک بالگرد، انهدام 3 دستگاه خودرو و کشته یا زخمی‌شدن 30 نظامی عراقی در عملیات کمین نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق در محور زاخو ـ باطوفه؛ کشته یا زخمی‌شدن تعدادی نظامی عراقی در حمله نیروهای مجاهد عراقی به یک مقر نظامی عراق در شانه‌دری.

ارسال نظر






captcha
ارسال