فائزون|۲۵ آبان ۱۳۶۴

کدخبر : 15579 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۲۰:۱۱

تاریخ شمسی

25 آبان 1364

تاریخ قمری

3 ربیع‌الاول 1406

تاریخ میلادی

16 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- فرمانده کل سپاه با فراخوانی مسئولان قرارگاه‌ها و یگان‌های خط‌شکن سپاه پاسداران، در جلسه‌ای بر تسریع در انجام‌دادن امور محول‌شده و شروع کار با جدیت و قوت تأکید کرد و دستور داد لشکرها از فردا اقدامات مهندسی، شناسایی و طرح‌ریزی جزءبه‌جزء عملیات را آغاز کنند. در این جلسه فرماندهان قرارگاه‌ها و یگان‌ها از اوضاع منطقه عملیاتی فاو و اقدامات درحال اجرا گزارش دادند.

- فرماندهان نیروی زمینی سپاه چگونگی اجرای عملیات‌های محدود و مناطق موردنظر برای این عملیات‌ها و تأثیر آن بر عملیات گسترده را بررسی کردند.

- سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران از وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات مناطق پنج‌گانه سپاه برای جلوگیری از نفوذ عناصر ضدانقلاب در میان نیروهای اعزامی درخواست همکاری کرد.

فرمانده کل سپاه در دومین همایش سراسری دانشجویان مسلمان ضمن تشریح سیاست‌های عملیاتی سپاه، گفت: سپاه در دو ماه گذشته 11 عملیات انجام داده است.

- حملات هوایی به تأسیسات جزیره خارک به‌منظور واردآوردن فشار اقتصادی و روانی به جمهوری اسلامی ادامه یافت. هنگام حمله هوایی به خارک، وزیر نفت و عده‌ای از مسئولان این وزارتخانه مشغول بازدید از تأسیسات نفتی خارک بودند؛ نفتکش کونکار ـ که عازم جزیره سیری بود ـ هدف حملات هواپیماهای عراقی قرار گرفت.

- انتشار اخبار متناقض درباره وضعیت یک نفتکش انگلیسی و احتمال ربوده‌شدن آن نزدیک تنگه هرمز به‌وسیله دو بالگرد.

- در ادامه بازرسی کشتی‌ها در خلیج‌فارس دولت فرانسه در یادداشتی از کاردار ایران خواست باتوجه‌به تلاش‌های انجام‌شده برای عادی‌سازی روابط، از هرگونه تصادمی جلوگیری شود و درمقابل قول داده شده که کشتی‌های فرانسه هیچ‌گونه تجهیزات جنگی برای عراق حمل نکنند.

- عراق آب‌های ساحلی سه جزیره کویتی را که مدعی مالکیت آنهاست، مین‌گذاری کرد.

- درگیری، مین‌گذاری و بمب‌گذاری ازجمله اقدامات امروز گروه‌های ضدانقلاب در مناطق شمال‌غربی کشور بود.

- کشته یا اسیرشدن تعدادی از نیروهای بعثی در سلیمانیه عراق به دست پیش‌مرگان کرد عراقی.

- دیدار رزمندگان عازم جبهه‌های نبرد با امام خمینی؛ اعزام رزمندگان از نقاط مختلف کشور به جبهه‌ها.

- وزیر خارجه ایران درحالی عازم سوریه، لیبی و الجزایر شد که کمیته آشتی اعراب برای بهبود روابط سوریه و لیبی با عراق می‌کوشد. ولایتی از گام‌های مثبت شورای همکاری خلیج‌فارس استقبال کرد؛ معاون رئیس‌جمهور سوریه انقلاب اسلامی را پیروزی بزرگی برای منطقه خواند و روابط ایران و سوریه را بسیار خوب توصیف کرد.

- رسانه‌ها سفر دکتر ولایتی را به سوریه، لیبی و الجزایر درجهت درخواست رئیس‌جمهور ایران برای برگزاری اجلاس کشورهای شرقی در ایران، تقویت مواضع ایران در برابر عراق، نگرانی ایران از اقدامات عراق به‌منظور نزدیک‌شدن به سوریه، لیبی و... اعلام کردند.

- کمیته دوم آشتی اعراب که با برگزاری جلساتی برای میانجیگری و برقراری آشتی میان لیبی و عراق می‌کوشد، بدون کسب نتیجه‌ای مطلوب از مذاکرات به کار خود پایان داد.

- تلاش کمیته اول آشتی اعراب برای نزدیکی سوریه و عراق همچنان با ابهام و بن‌بست روبه‌روست.

- کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ادامه تلاش‌های اخیر خود برای جلوگیری از گسترش جنگ و برقراری آتش‌بس به شیوه‌های مختلف می‌کوشند کشورهای دیگر را نیز با خود همراه کنند. در جریان این فعالیت‌ها، امروز عربستان، چین، ژاپن و پاکستان با ابراز نگرانی از ادامه جنگ خواستار خاتمه آن شدند.

- حزب‏الدعوه عراق با انتشار اطلاعیه‌ای درباره تصمیم اخیر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، از این کشورها خواست به دور از سیاست‌های حکومت عراق به مسائل توجه کنند.

- نشریه گزارش با بررسی تصمیم اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس نتیجه‌گیری کرده است که درپی شکست اهداف عراق در حمله به خارک، اینک یک فشار سیاسی آغاز شده تا زمینه‌ای شود برای آغاز جنگ شهرها که درصورت شکست اقدامات شورای همکاری، جنگ شهرها گسترده‌تر از قبل خواهد بود.

- رئیس‌جمهور امریکا برای شرکت در اجلاس سران دو ابرقدرت عازم ژنو شد. قرار است در این اجلاس درباره مسائل کلان جهانی، به‌ویژه کنترل تسلیحات هسته‌ای، بحران‌های منطقه‌ای و موضوع حقوق بشر گفت‌وگو شود.

- ادعای ارسال موشک چینی و سلاح‌های انگلیسی به ایران در رسانه‌های خارجی.

- کمپانی‌های ژاپنی پس از وقفه‌ای کوتاه درپی حملات هوایی عراق به پایانه نفتی خارک، خرید نفت از ایران را از سر گرفتند.

- ماه‌نامه عربیا در مقاله‌ای نوشته است که فرانسه برای پیروزکردن عراق تمام توان و سرمایه‌های خود را به کار انداخته است؛ ازجمله فروش تسلیحاتی پیشرفته و جنگنده‌های میراژ، حمایت از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و... به نوشته عربیا، این اقدامات فرانسه در وضعیتی انجام شده که ایران در تلاشی آشکار برای واردکردن جنگ به حوزه دیپلماتیک بوده است.

- ایران پذیرش درخواست دولت سودان برای آزادی اسیران سودانی را مشروط به‌ واسطه‌قراردادن لیبی و خروج کارشناسان سودانی از عراق کرد.

- به گفته رادیو لندن، عراق برنامه بلندپروازنه‌ای را برای تقویت رشد اقتصادی و اجتماعی آغاز کرده و از شرکت‌های خارجی دارای تکنولوژی پیشرفته دعوت به همکاری دراین‌زمینه کرده است.

- در ادامه حمایت‌های مالی و اقتصادی از عراق، آلمان، ژاپن و یوگسلاوی با تعویق بازپرداخت بدهی‌های عراق موافقت کردند و فرانسه نیز در برابر طلب‌های خود از عراق نفت دریافت خواهد کرد.

- احضار کاردار ایران در فرانسه و درخواست آزادی رئیس شعبه ایرفرانس.

- نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان ضمن اعلام مخالفت با توافقنامه دمشق، آن را فریبکارانه خواند.

ارسال نظر






captcha
ارسال