فائزون|۲۴ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15575 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۹:۳۹

تاریخ شمسی

24 آبان 1361

تاریخ قمری

28 محرم 1403

تاریخ میلادی

15 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- اجرای عملیات با رمز "یا زین‌العابدین(ع)" به فرماندهی قرارگاه نجف جهت پاک‌سازی ارتفاعات200 و کله‌قندی شهر مندلی در منطقه‌ عملیاتی مسلم‌بن‌عقیل؛ تصرف همه‌ اهداف پیش‌بینی‌شده به‌جز قسمت‌های پایین ارتفاعات200 در ساعات اولیه‌ عملیات؛ در درگیری بین 2 گروه از نیروهای خودی با عراقی‌ها 500 نفر از نیروهای دشمن زخمی و 18 نفر اسیر شدند؛ انهدام 85 درصد از گردان‌های 1 و 2 و 40 درصد از گردان3 تیپ40 عراق به‌دست نیروهای خودی؛ موفقیت عراق در تصرف مجدد تنگه‌ میان‌تنگ و بخشی از ارتفاعات گیسکه؛ اطلاعیه‌ فرماندهی قرارگاه نجف به‌دنبال اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات. ادعای فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق درباره‌ سرکوب حمله‌ نیروهای ایرانی.

- در بمباران آبادان، یک نفر شهید و 12 نفر مجروح شدند و 2 منزل مسکونی و یک مغازه تخریب گردید؛ در خرمشهر، براثر اصابت گلوله یک نفر شهید و 7 نفر مجروح شدند.

- اعزام نیروهای داوطلب مردمی و رانندگان پایه‌یک و نیروهای فنی از شهرهای مختلف ایران به میادین نبرد و اهدای کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی مردم به جبهه‌ها؛ اعلام آمادگی کارکنان سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در ترکیه برای حضور در جبهه‌های جنگ.

- اجرای آخرین مرحله‌ عملیات آزادسازی محور 97 کیلومتری پیرانشهر ـ سردشت؛ آزادسازی 25 روستا، کشته یا زخمی‌شدن 900 نفر و اسارت 97 تن از افراد ضد‌‌انقلاب در عملیات‌های چند ماهة‌ اخیر در این محور؛ استقبال گرم مردم سردشت از نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع)؛ اطلاعیة‌ قرارگاه حمزه درمورد نتایج آزادسازی جاده‌ پیرانشهر ـ سردشت؛ خبرگزاری رویتر از لندن به نقل از حسن قاضی سخنگوی حزب دمکرات کردستان ایران، از ادامه‌ جنگ بین چریک‌ها و پاسداران در منطقه‌ مرزی ایران با ترکیه و عراق خبر داد.

- در عملیات پاک‌سازی روستاهای جنوب محور بانه ـ سردشت، 3 نفر از عناصر حزب دمکرات دستگیر شدند؛ در درگیری افراد بارزانی (حزب دمکرات کردستان عراق) با حزب دمکرات کردستان ایران در جاده‌ پیرانشهر ـ سردشت، 12 نفر از بارزانی‌ها کشته و 2 نفر مجروح شدند؛ افراد حزب دمکرات یک فرد بومی روستای صالح‌آباد بانه را به‌دلیل همکاری با سپاه به شهادت رساندند؛ در برخورد خودرو حامل 16 نفر از افراد بسیجی و ژاندارمری با مین در جادة‌ دیواندره، 13 تن شهید و 2 تن زخمی شدند؛ یک نفر از افراد واحد مهندسی لشکر64 ارومیه در برخورد با مین به شهادت رسید و 2 نفر نیز مجروح شدند؛ در پایگاهی نزدیک مهاباد، یک سرباز در برخورد با مین مجروح شد؛ شهادت یک بسیجی در روستایی از توابع سردشت به‌دست افراد ضد‌‌انقلاب؛ در درگیری بین نیروهای حزب دمکرات و کومه‌له در محور نقده ـ اشنویه، 7 نفر ازطرفین و یک زن روستایی مجروح شدند؛ در درگیری نیروهای کومه‌له و چریک‌های فدایی خلق در روستای بسطام دیواندره، 11 تن ازطرفین زخمی شدند؛ 4 نفر از اعضای حزب دمکرات با تحویل‌دادن سلاح‌های خود، تسلیم نیروهای سپاه بوکان شدند.

- نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با کارگذاشتن بمب در شهرستان ازنا، 8 نفر را شهید یا زخمی کردند، دستگیری عاملان این انفجار؛ کشف دو خانة‌ تیمی و دستگیری 7 نفر از افراد سازمان با اقدامات نیروهای سپاه و دادستانی؛ دستگیری یک نفر از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق؛ 11 تن از وابستگان به سازمان مجاهدین خلق در مشهد، محکوم به حبس از 6 ماه تا حبس ابد شدند؛ آغاز محاکمه‌ 8 تن از سلطنت‌طلبان در دادگاه انقلاب اسلامی به‌جرم اقدام علیه امنیت کشور و فراری‌دادن افراد از مرز.

- مصاحبه‌ سیدحسین موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب، با خبرنگاران و تمجید وی از عملکرد دادستانی انقلاب در برخورد با گروه‌های مسلح و تأثیر طرح مالک و مستأجر در محدودکردن فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق (منافقین).

- رئیس‌جمهور در دیدار با سفیر کشور الجزایر در ایران اظهار امیدواری کرد که اجلاس آتی غیر‌متعهدها بتواند موضع قاطعی دربرابر هجوم اقتصادی؛ سیاسی و نظامی امریکا به منطقه‌ خاورمیانه و شمال افریقا اتخاذ کند.

- در دیدار نخست‌وزیر و وزرای سپاه، بهزیستی و ارشاد اسلامی با امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی بر لزوم همکاری بین وزارتخانه‌ها، رسیدگی به حال مستمندان، تحکیم رابطه‌ دولت و سپاه و همکاری با سازمان تبلیغات تأکید کردند؛ درپی اعلام تشکیل وزارت سپاه، شورای ملی مقاومت، وزارت سپاه را تشکیلاتی تروریستی خوانده، ارتش را به خلع‌سلاح و انحلال سپاه تشویق کرد.

- دیدار تولیت آستان قدس رضوی و نماینده‌ استان خراسان در بازسازی هویزه با امام خمینی و ارائه‌ گزارش چگونگی بازسازی هویزه.

- اعتراض تعدادی از نمایندگان به سفر هیئت اعزامی ازجانب رئیس‌جمهور برای شرکت در مراسم تدفین برژنف رهبر شوروی.

- مصاحبه‌ وزیر دفاع با واحد مرکزی خبر درباره‌ اقدامات این وزارتخانه در خودکفایی صنایع الکترونیک، ابتکاراتی که در این راه انجام شده و برنامه‌های آتی دولت برای گسترش صنایع الکترونیک.

- گزارش روزنامه‌ امریکایی نیویورک تایمز درمورد اوضاع آرام اقتصادی ایران: باوجود حاکم‌بودن شرایط جنگی در ایران و تحریم اقتصادی این کشور، شرکت‌های بازرگانی سرمایه‌گذار ایتالیایی، آلمانی و سوئدی در ایران فعال هستند و روابط بازرگانی ایران با ترکیه، زلاندنو، استرالیا و اسپانیا افزایش یافته است.

- به گزارش رادیو صوت‌الجماهیر: صدام حسین در جمع نظامیان ارتش این کشور با اشاره به بازسازی توان‌ ارتش و شناخت و آموزش نیروها برای جنگ‌های کوتاه و طولانی‌مدت، بر لزوم آموزش و آمادگی فکری و روحی فرماندهان و انضباط شدید نظامی تأکید کرد؛ انعکاس سخنان صدام حسین در رادیو بی‌بی‌سی.

- مجله‌ لبنانی النهار العربی والدولی از لغو سفر صدام به مراکش و سفر وزیر امور خارجه به مراکش در آینده‌ نزدیک به بغداد خبر داد.

- وزارت دفاع عراق افراد 34 سالة‌ این کشور را برای گذراندن خدمت سربازی فراخواند.

- روزنامه‌ تایمز در مقاله‌ای به بررسی وضعیت نظامی عراق؛ مشکلات حکومت عراق درباره‌ 3 میلیون کرد ناراضی در شمال این کشور؛ عقب‌افتادن توسعه‌ اقتصادی؛ محدودیت در صدور نفت؛ کمبود نیروی انسانی در عراق و کمک همسایه‌های این کشور همچون عربستان پرداخته است.

- روزنامه‌ الریاض: کشورهای عربی قصد دارند ایران را برای مذاکره با عراق تحت‌فشار قرار دهند.

- سفیر امریکا در آنکارا در مصاحبه با روزنامه‌ دیلی نیوز، از توافق امریکا و ترکیه برای انبارکردن تجهیزات نظامی مورداستفاده‌ ناتو در برخی فرودگاه‌های ترکیه خبر داد، به گفته‌ وزیر ترکیه، دولت امریکا 10 فرودگاه این کشور را بازسازی خواهد کرد.

- در درگیری بین نیروهای جیش‌الشعبی ارتش عراق با پیش‌مرگان حزب دمکرات کردستان عراق در منطقه‌ رواندوز، نیروهای عراقی با تحمل 16 کشته و 11 اسیر مجبور به عقب‌نشینی شدند؛ در یک اقدام نظامی پیش‌مرگان کُرد عراقی در منطقه‌ شاندری و نالپاریز، 19 نفر از نیروهای ارتش عراق کشته یا مجروح شدند.

ارسال نظر






captcha
ارسال