فائزون|۲۳ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15569 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۹:۱۹

تاریخ شمسی

23 آبان 1361

تاریخ قمری

27 محرم 1403

تاریخ میلادی

14 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- در تبادل آتش در منطقه عملیاتی محرم، 7 نفر از نیروهای خودی شهید و 27 نفر مجروح شدند، 15 نفر از نیروهای عراقی نیز به هلاکت رسیدند؛ آتش‌سوزی چند ساعته چاه‌های نفت زبیدات در گلوله‌باران و بمباران هوایی نیروهای عراقی؛ حمله موشکی ناموفق عراق به جزیره خارک؛ حمله هواپیماهای عراقی به حریم هوایی شهرهای ایلام، بوشهر و آبادان؛ در گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر 29 نفر شهید یا مجروح شدند.

- گُسیل نیروهای داوطلب بسیجی و فنی و ارسال کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی به جبهه‌ها از شهرهای گوناگون؛ کمک پانصد هزار روپیه‌ای مردم ایالت جامو و کشمیر هند به جنگ‌زدگان؛ فهرست اقلام کمکی مردم که شامل انواع میوه و خشکبار، پوشاک و... می‌باشد.

- ترمیم و بازسازی مساجد، حسینیه‌ها و مدارس علمیه شهرهای دزفول و اهواز؛ اختصاص مبلغ 470 میلیون ریال به بازسازی استان‌های کردستان و باختران در بیستمین جلسه ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده.

- در ادامه پاک‌سازی محور پیرانشهرـ سردشت در محدوده جنگل‌های آلواتان، 12 نفر از نیروهای حزب دمکرات کشته و 23 نفر مجروح شدند؛ یک خودرو سپاه در برخورد با مین در مهاباد آسیب دید؛ دستگیری 2 نفر از افراد کومه‌له در شهرهای مهاباد و جوانرود؛ 2 نفر از افراد حزب دمکرات خود را به سپاه پاسداران پاوه و جوانرود معرفی کردند.

- استانداران آذربایجان غربی و کردستان در جلسه هیئت دولت به تشریح نیازهای منطقه، مشکلات دو استان و راه‌های مواجهه با آنها پرداختند.

- اقدام تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به نفع حکومت عراق.

- سخنان سرهنگ علی صیادشیرازی در پادگان مرکز مهندسی بروجرد درمورد بخش‌هایی از توفیقات نیروهای مسلح ایران در بازپس‌گیری مناطق اشغالی در عملیات‌های گوناگون.

- نامه امام خمینی خطاب به ملت ایران و شهادت ایشان درباره مبّرابودن فرزند‌شان سید احمدخمینی، از تهمت‌های واردشده.

- در دومین دور مذاکرات وزیر امور خارجه یوگسلاوی با وزیر امور خارجه کشورمان، وی تمایل دولت متبوع خود را به افزایش میزان خرید نفت از ایران اعلام کرد؛ دیدار وزیر خارجه یوگسلاوی با وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و گفت‌وگو درباره همکاری‌های اقتصادی دو کشور.

- تقدیم پیام شفاهی رئیس‌جمهور کشورمان به رئیس‌جمهور الجزایر توسط معاون سیاسی وزارت امور خارجه.

- رادیو صوت‌الجماهیر: نخست‌وزیر یمن شمالی در دیدار با صدام حسین در بغداد بر لزوم همکاری و پشتیبانی کشورش از عراق در جنگ با ایران تأکید کرد.

- احضاریه دولت عراق برای دانشجویان عراقی خارج از کشور جهت بازگشت به عراق و شرکت در جنگ؛ خبرگزاری لیبی از ورود سربازان سودانی به عراق برای شرکت در جنگ علیه ایران خبر داد؛ پرداخت 45 هزار دلار برای هر افسر سودانی به‌‌ازای 6 ماه خدمت در عراق؛ اعزام نیرو از کشورهای کویت، اردن و یمن شمالی به عراق.

- ارسال خودروهای حامل محمولات نظامی و موشک از اردن و عربستان به عراق؛ روزنامه سوری البعث: کشورهای عربی برای اجرای نقشه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی به عراق کمک کرده‌اند.

- وزیر امور خارجه فرانسه در کویت بار دیگر بر حمایت کشورش از عراق در جنگ علیه ایران و لزوم گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین فرانسه و کویت تأکید کرد.

- گزارش روزنامه گاردین (چاپ لندن) درباره نتایج عملیات محرم برای ایران و عراق؛ روزنامه یونیورسال (چاپ کاراکاس) تصرف شهر طیب عراق به‌دست ایرانیان را نشان‌دهنده قدرت و توان فوق‌العاده ایرانیان دانست؛ واحد مرکزی خبر: دولت کویت برای جلوگیری از ورود ثروتمندان عراقی به این کشور تعداد مأموران مرزی خود را افزایش داده است.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی با استناد به نوشته‌های روزنامه‌های معتبر ژاپن از روابط تجاری ایران و ژاپن.

- وزارت خارجه امریکا اخبار منتشر‌شده درمورد اقدام امریکا برای ایجاد پایگاه نظامی برای نیروهای واکنش‌سریع در خاک ترکیه را تکذیب کرد. گزارش مطبوعات آلمان درمورد ایجاد این پایگاه‌ها در ترکیه و اهمیت راهبردی آنها.

ارسال نظر






captcha
ارسال