فائزون|۲۲ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15563 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۹:۰۶

تاریخ شمسی

22 آبان 1361

تاریخ قمری

26 محرم 1403

تاریخ میلادی

13 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- در گلوله‌باران شهر آبادان، 3 نفر مجروح شدند و 3 منزل مسکونی تخریب گردید؛ در خرمشهر نیز به پاسگاه پلیس و ساختمان‌‌های اطراف گمرک آسیب وارد شد و 13 نفر شهید یا مجروح شدند.

- فرمانده‌ کل سپاه پاسداران هدف از اجرای عملیات محرم را تصرف ارتفاعات مرزی، اثرگذاری تبلیغاتی ـ سیاسی در سطح جهان و انهدام نیروهای دشمن عنوان کرد و گفت تا زمانی‌ که امریکا و صدام شرایط ما را نپذیرند جنگ پایان نخواهد یافت.

- براثر برخورد خودرو مخابرات با کمین در محور سردشت ـ پیرانشهر مسئول مخابرات کردستان مجروح شد؛ عناصر گروه‌های مسلح غیر‌قانونی یک بسیجی را در حومه‌ سنندج ربودند؛ دستگیری 3 تن از اعضای حزب دمکرات و 2 تن از عناصر کومه‌له در روستاهای توابع بانه و سنندج؛ تقاضای امان‌نامه‌ 3 نفر از اعضای حزب دمکرات کردستان از سپاه پاسداران.

- کشته‌شدن 2 تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در درگیری با نیروهای دادستانی در تهران؛ شناسایی و دستگیری 16 نفر از اعضای سازمان در شهرهای تهران، شیراز و بوشهر.

-اطلاعیه‌ ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان درمورد دستگیری 80 نفر از تشکیلات سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) شاخه‌ اصفهان، شهرکرد و شهرستان‌‌های تابعه.

- گزارش روزنامه‌ جمهوری اسلامی از سیر عزیمت گروه‌های مختلف مردم از شهرهای ایران به جبهه پس از فتوای امام خمینی.

- تسلیم پیام رئیس‌جمهور یوگسلاوی به آیت‌الله خامنه‌ای توسط وزیر امور خارجه‌ آن کشور و تأکید رئیس‌جمهوری کشورمان بر تقویت هرچه‌بیشتر جنبش عدم‌تعهد؛ هماهنگی کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد؛ لزوم پاک‌سازی این جنبش از کشورهای وابسته؛ تشریح دیدگاه‌ها و مواضع ایران در جنگ و موضوع میانجیگری از مباحث دیدار آقای هاشمی رفسنجانی با وزیر امور خارجه‌ یوگسلاوی بود؛ وزیر امور خارجه‌ یوگسلاوی در دیدار با وزیر امور خارجه‌ کشورمان خواستار همکاری بیشتر دو کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی شد و بر حمایت کشورش از ایران تأکید کرد.

- مصاحبه‌ مطبوعاتی وزیر سپاه پاسداران درباره‌ دلایل تشکیل وزارت سپاه؛ وظایف این نهاد در حوزه‌ فرماندهی و وزارتی؛ بررسی ساختار تشکیلاتی وزارت سپاه؛ نحوه‌ ارتباط آن با تشکیلات سپاه؛ اولویت‌ وزارت در برنامه‌ریزی و...

- در دیدار قائم‌مقام وزیر امور خارجه‌ ایران با سفیر ترکیه در تهران، درمورد موضوعات دوجانبه ازجمله ایجاد پایگاه نظامی جدید امریکا در ترکیه؛ شرایط ایران برای صلح و برقراری روابط مسالمت‌آمیز ایران با کشورهای همسایه بحث و تبادل‌نظر شد.

- دیدار و گفت‌وگوی معاون اقتصاد خارجی کره‌ شمالی با مدیرعامل سازمان صنایع ملی ایران درباره‌ امور فنی.

- ابرازنگرانی معاون سیاسی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در دیدار با قائم‌مقام وزارت خارجه‌ الجزایر از نقشه‌ها و توطئه‌های سلطه‌طلبانه‌ امریکا و رژیم صهیونیستی و درخواست وی برای فعالیت هرچه بیشتر کشورهای اسلامی و مترقی برای مقابله با اهداف شوم امریکا در منطقه.

- مصاحبه‌ نخست‌وزیر در پایان جلسه هیئت دولت درخصوص حمایت ایران از همه‌پرسی درمورد حکومت صدام و راه‌پیمایی در بغداد؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران، نتیجه‌ همه‌پرسی درخواستی صدام را سرنگونی حکومت وی دانست؛ به گزارش خبرگزاری عراق، 4 میلیون نفر از مردم عراق در حمایت از صدام در بغداد به راه‌پیمایی پرداختند؛ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بغداد درباره‌ انعکاس خبر تظاهرات طرف‌داران صدام از رادیو بغداد.

- خبرگزاری‌ها و رادیوهای حامی عراق نتایج اجلاس سران کشورهای خلیج‌فارس را به نفع عراق دانستند و عملیات محرم را شکست‌خورده اعلام کردند؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی عمده‌ترین دلایل دست‌نیافتن سران کشورهای خلیج‌فارس به نتایج مورد انتظار عراق را شکست در انعقاد یک قرارداد مشترک امنیتی و به‌توافق‌نرسیدن برای کمک مالی مجدد به عراق عنوان کرد؛ رادیو کویت ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق را مانعی برای گسیل نیروهای عربی به رویارویی با رژیم صهیونیستی ذکر کرد؛ روزنامه‌ اردنی الدستور، حمایت کشورهای عربی از عراق را یک فریضه برای آنان برشمرد؛ روزنامه‌ کریستین ساینس مانیتور در بررسی عملکرد اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس،‌ به تأثیر عملیات‌های نظامی ایران در تصمیمات سران و مقایسه‌ توان نظامی ایران و این کشورها پرداخته و ایران را تهدیدی بالقوه برای کشورهای منطقه دانسته است.

- سفر وزیر امور خارجه‌ فرانسه به کویت؛ وی در مصاحبه با خبرگزاری این کشور، ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه‌ خود از عراق، اقدام عراق را در پذیرش پیمان الجزایر منطقی دانسته، از ایران به‌دلیل نپذیرفتن صلح انتقاد کرد و از آمادگی کشورش برای تشکیل یک نیروی دریایی جدید در خلیج‌فارس خبر داد.

- مصاحبه‌ رئیس جدید ستاد مشترک ارتش امریکا با خبرنگاران درباره‌ وضعیت فعلی جنگ ایران و عراق؛ موضع شوروی در وضعیت کنونی و اقدام آتی نظامی امریکا در منطقه.

- سفر نخست‌وزیر یمن شمالی به عراق و اعلام حمایت نامحدود کشورش از عراق دربرابر ایران.

- ارسال 300 محموله‌ زرهی و مهمات از کویت به عراق؛ اعزام شمار فراوانی نیرو از اردن به عراق برای برقراری امنیت داخلی و جایگزینی آنها با نیروهای پلیس اعزام‌شده به جبهه‌های جنگ.

ارسال نظر






captcha
ارسال