فائزون|۲۲ آبان ۱۳۶۴

کدخبر : 15561 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۹:۰۳

تاریخ شمسی

22 آبان 1364

تاریخ قمری

29 صفر 1406

تاریخ میلادی

13 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- معاونت اطلاعات قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ضمن اعلام تشدید فعالیت‌های عراق در منطقه فاو، دلایل افزایش حساسیت دشمن به این منطقه را برشمرده است.

- لشکر26 ارتش عراق با اعلام فعالیت‌های مهندسی و شناسایی ایران در منطقه اروندرود و بهمن‌شیر و محتمل‏دانستن حمله ایران، با ابلاغ دستورالعملی به یگان‌های تحت‌امر، آنها را به مراقبت بیشتر فراخوانده است.

- قرارگاه نجف با ارسال نامه‌ای، میزان آمادگی لشکر امام حسین(ع) را برای اجرای عملیات محدود در محور هزارقله مریوان جویا شده است.

- نفتکش لیبریایی کاستور در لنگرگاه خارک، هدف موشک اگزوسه قرار گرفت و آسیب دید.

- معاون وزیر خارجه آلمان در دیدار با سفیر ایران از گسترش عملیات نظامی در خلیج‌فارس اظهار نگرانی کرد و گفت برای حفظ بی‌طرفی از سفیر عراق هم خواهیم خواست که عراق از اجرای این‌گونه عملیات‌ها خودداری کند.

- بررسی زمینه‌های شروع دور جدید جنگ شهرها و اجرای عملیات روانی و ایجاد دلهره و اضطراب در میان مردم ایران، در مقاله نشریه رویدادها.

-  اقدامات ضدانقلاب در مناطق غرب کشور با هماهنگی عراق برای درگیرکردن بخشی از قوای نظامی ایران.

- مبارزات نیروهای مسلمان کرد عراقی علیه نیروهای دولتی این کشور؛ ادامه حملات هوایی ارتش عراق به مناطق کردنشین عراق.

- بررسی وضعیت جذب نیرو و اعزام کاروان‌های کربلا با حضور فرماندهان نواحی و مناطق سپاه پاسداران در همایشی در اهواز.

- آیت‌الله منتظری در سخنانی در حضور رزمندگان عازم جبهه از بسیج و سپاه پاسداران قم، بر لزوم اجرای یک طرح اساسی جهت پایان‌دادن به فتنه در منطقه تأکید کرد.

- امام خمینی بخشی از اختیارات فرماندهی کل قوا در نیروهای انتظامی را به حجت‌الاسلام محتشمی وزیر کشور، واگذار کرد.

- نخست‌وزیر با استقبال از تمایل کشورهای منطقه برای بهبود رابطه با ایران، این تغییر موضع را متأثر از ابتکارعمل رزمندگان در جبهه‌ها و حضور قاطع مسئولان در صحنه‌های سیاسی دانست.

- وزارت خارجه ایران با درخواست دولت جدید سودان برای اعزام هیئتی به‌منظور مذاکره درباره اسیران سودانی موافقت کرد.

- دولت فرانسه درحالی برای کاهش دشمنی با ایران اظهار تمایل می‌کند که همچنان به ارسال تجهیزات پیشرفته نظامی به عراق و حمایت از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ادامه می‌دهد؛ بررسی این موضوع در روزنامه لوموند و مجله عربیا.

- مصر تجهیزات نظامی عراق را بازسازی و کمبود نیروی انسانی ماهر عراق را تأمین می‌کند.

- نقش ترکیه در مقابله با ایجاد بحران در خلیج‌فارس در اجلاسی در استانبول بررسی شد. در این اجلاس، پیروزی ایران در جنگ مخاطره‌آمیز خوانده شد.

- بررسی اقدامات سران عرب برای توقف جنگ ایران و عراق و تلاش برای گنجاندن این موضوع در دستور کار نشست سران دو ابرقدرت در ژنو و نیز جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نشریه رویدادها.

مذاکره درباره جنگ ایران و عراق ازجمله موضوعات مطرح‌شده در دیدار امروز امیر قطر با نخست‌وزیر انگلیس بوده است.

- نشریه وزارت خارجه سفر آتی نخست‌وزیر هند به منطقه را در چارچوب فعال‌شدن شورای همکاری خلیج‌فارس و رقابت ابرقدرت‌ها در اقیانوس هند ارزیابی کرده است.

- بازتاب تصمیم جدید اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق در روزنامه‌های عربستان، لوموند، فایننشال تایمز و کیهان اینترنشنال.

- روزنامه سوئدی تمپوس: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم فشارهای همه‌جانبه سیاسی، نظامی و اقتصادی همچنان بزرگ‌ترین قدرت منطقه محسوب می‌شود.

- مقاله شیرین هانتر درباره نزدیکی روبه‌رشد کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شوروی، تأثیر آن بر جنگ ایران و عراق و کاهش فشارهای عربستان به این کشورها و...

- گزارش رادیو بی‌بی‌سی درباره تحولات روابط ایران و شوروی و بهبود روابط دو کشور پس از آزادی دیپلمات‌های شوروی در بیروت.

- سفر وزیر نفت عراق به شوروی برای مذاکره درباره مسائل اقتصادی و مالی و افزایش دریافت سلاح.

- سی‌وپنجمین اجلاس آ ـ اوپک در بغداد تشکیل خواهد شد.

- بررسی تلاش کمیته آشتی عرب برای عادی‌سازی روابط سوریه با اردن و عراق، با انگیزه ایجاد شکاف در روابط ایران و سوریه در برخی رسانه.

- ادعای حزب دمکرات کردستان ایران درمودر تشدید حملات علیه رزمندگان با شروع فصل پاییز. خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از سخنگوی این حزب: چریک‌های کرد در یک تهاجم پاییزی علیه نیروهای آیت‌الله روح‌الله خمینی در شمال‏غرب کشور، بیش از 180 تن نیروهای دولتی را به قتل رسانده‌اند.

- ادامه درگیری دو گروه ضدانقلابی دمکرات و کومه‌له.

- اعتراض گروه چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) به فشارهای حزب دمکرات کردستان درمورد جلوگیری از عملیات مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال