فائزون|۲۰ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15549 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۷:۳۷

تاریخ شمسی

20 آبان 1361

تاریخ قمری

24 محرم 1403

تاریخ میلادی

11 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- پاتک ناموفق نیروهای عراقی به مواضع لشکر25 کربلا و 17 علی‌بن‌ابیطالب و کشته یا زخمی‌شدن 450 نفر از نیروهای دشمن و اسارت 26 نفر از آنان؛ کشته یا زخمی‌شدن 16 نفر از نیروهای دشمن در پاتک دیگری در جنوب منطقه عملیاتی محرم؛ ستاد مشترک ارتش از سرنگونی 2 فروند هواپیمای عراقی و یک بالگرد عراقی بر فراز منطقه عملیاتی محرم خبر داد؛ در تبادل آتش و فعالیت‌های توپخانه‌ای بین نیروهای خودی و دشمن در آبادان 5 نظامی مجروح شدند.

- ورود 144 دستگاه تریلر حامل تجهیزات و مهمات سنگین و سبک نظامی از کشورهای کویت و عربستان سعودی به عراق؛ ارسال روزانه 70 الی 80 دستگاه تریلر حامل مهمات از عربستان به عراق؛ ارسال کامیون‌های حامل مواد سوختی و مواد غذایی از بندر شعیبه کویت به عراق؛ ورود 780 دستگاه موتورسیکلت با کاربری نظامی از مرزهای عربستان به عراق؛ دریافت تعدادی توپ 155 میلی‌متری خودکششی از فرانسه توسط عراق؛ روزنامه اکسپرسو: پرتغال متعهد شده است که 200,10 تن سلاح و تجهیزات نظامی به عراق بفروشد.

- در برخورد خودرو نظامی با مین در شرق مریوان 4 تن شهید یا زخمی شدند؛ 2 نفر از افراد گروه تجسس مین در جاده سردشت با مین برخورد کردند که یک نفر از آنان شهید و دیگری مجروح شد؛ سرقت یک دستگاه لندرور سازمان بهداشت شهرستان خوی در جاده ارومیه ـ سلماس به‌دست افراد مسلح غیر‌قانونی.

- شهادت یک پاسدار در تیراندازی افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به مأموران کنترل جاده در نورآباد کازرون؛ شهادت یک بسیجی در شهرک ولی‌عصر(عج) جاده ساوه به‌دست افراد سازمان؛ ناکامی عناصر سازمان در حمله به مسجد تخته‌پل نازی‌آباد؛ دستگیری 7 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران، نور و شاهین‌شهر؛ دستگیری یکی از اعضای سازمان در خیابان گیشای تهران و کشته‌شدن یک نفر دیگر؛ دستگیری 5 نفر از اعضای گروه چریک‌های فدایی خلق بندرعباس در محل اختفای آنان در ارومیه.

- عزیمت گروه‌های مختلف مردم استان‌های اصفهان، خراسان، لرستان، سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، تهران و باختران به جبهه؛ اعلام آمادگی گروه‌های مختلف برای عزیمت به جبهه‌ها؛ اعلام آمادگی جانبازان انقلاب در آلمان غربی و کارکنان سفارت ایران در ترکیه و حزب الدعوه اسلامی عراق جهت حضور در میادین نبرد؛ اطلاعیه سپاه منطقه10 کشوری برای اعزام مجدد نیروهای داوطلب مردمی به جبهه‌های جنگ.

- وجود نفت به‌عنوان یک وسیله اقتصادی و حربه سیاسی؛ تلاش قدرت‌ها برای به‌دست‌‌گرفتن جریان نفت و استفاده آنها از این ماده در اجرای سیاست‌های سلطه‌طلبانه علیه کشورهای محروم و قرین‌شدن نفت با فساد و تباهی کشورهای صاحب نفت؛ چشم‌انداز سیاست خارجی ایران برای استفاده از نفت درجهت مقاصد انسان‌دوستانه و کمک به ملل مستضعف، محور سخنان رئیس‌جمهور در دیدار با وزیر نفت و هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران بود.

- درگذشت لئونید برژنف رهبر حزب کمونیست شوروی. آندروپف رئیس سابق ک.گ.ب، پرنکف عضو سابق دفتر سیاسی حزب کمونیست و ویکتور گریشین رهبر حزب کمونیست، جانشینان احتمالی وی می‌باشند.

- در پایان کار نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مهم‌ترین توافق سران درمورد جنگ ایران و عراق، حمایت سیاسی از عراق بود؛ خبرگزاری‌ها از به توافق نرسیدن سران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در موضوع دفاع مشترک و پیمان امنیت داخلی جهت مقابله با خرابکاری‌ خبر دادند؛ آسوشیتدپرس: در بیانیه خاتمه اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، هیچ‌گونه اشاره‌ای به تعهدات پان‌عربی برای کمک به عراق در جنگ نشده و شرکت‌کنندگان برای خاتمه جنگ 25 ماهه راه‌حلی ارائه نکرده‌اند؛ رادیو مونت کارلو هدف از تشکیل این اجلاس را بحث درمورد جنگ ایران و عراق عنوان کرد؛ منابع مطلع اعلام کردند رهبران 6 کشور عربی، کشورهایی را برای میانجیگری جهت خاتمه جنگ در نظر گرفته‌اند. خبرگزاری آلمان از سفر آتی وزیر امور خارجه فرانسه برای بررسی اوضاع خاورمیانه به کشورهای کویت، بحرین و قطر خبر داد.

- تحلیل رادیو بی‌بی‌سی از تأثیر سوء موفقیت عملیات محرم در روحیه نیروهای ارتش عراق و نگرانی کشورهای اردن و عربستان از نتیجه جنگ ایران و عراق؛ روزنامه گاردین از سفر تعجیلی نخست‌وزیر اردن به عراق به‌دلیل عقب‌نشینی‌های عراق خبر داد و تنها امید عراقی‌ها را برای توقف پیشروی ایرانیان باران‌های زمستانی دانست.

ارسال نظر






captcha
ارسال