فائزون|۲۰ آبان ۱۳۶۴

کدخبر : 15547 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۷:۳۳

تاریخ شمسی

20 آبان 1364

تاریخ قمری

27 صفر 1406

تاریخ میلادی

11 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- در ادامه جلسات روزهای گذشته فرماندهان عالی سپاه پاسداران درباره تصمیم‌گیری برای عملیات آینده، در جلسه امروز، فرماندهان سپاه دلایل مخالفت خود با اجرای عملیات گسترده در فاو و اهداف پیشنهاد اجرای عملیات محدود را برای فرمانده کل سپاه تشریح کردند. درمقابل، فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ضرر اجرانکردن عملیات بزرگ بیش از اجرای عملیات بزرگی است که با شکست مواجه شود و نیز با اشاره به تأکید اکثریت قاطع مسئولان بر اجرای یک عملیات مؤثر جهت دستیابی به اهداف عادلانه جنگ ازطریق سیاسی، اجرای عملیات گسترده در فاو را ضروری دانست.

- درپی تشکیل نیروی زمینی سپاه پاسداران، رئیس ستاد این نیرو با صدور دستورالعملی از واحدهای ستاد نیروی زمینی خواست که برنامه‌ها، برآوردها، تأسیسات، امکانات و نیروی موردنیاز هر واحد و واحدهای مشابه در رده‌های مختلف را برای سال 1365 اعلام کنند.

- گزارش‌هایی از افزایش تحرکات و فعالیت‌های دشمن در مناطق عملیاتی فاو و هور.

- گزارش شناسایی تیم اطلاعات از شناسایی سواحل غربی اروندرود.

- ترجمه یک سند عراقی: خلاصه بازجویی یکی از رزمندگانی که در جزیره ام‌الرصاص به‌دست عراقی‌ها اسیر شد؛ تعیین جایزه برای اسیر یا شهیدکردن نیروهای غواص ایران.

- ستاد تبلیغات جنگ شورای عالی دفاع با صدور دستورالعملی، طرح اعزام نیروهای داوطلب را در قالب کاروان‌هایی از نیروهای مردمی هر استان اعلام کرد.

- ستاد مرکزی سپاه پاسداران دستورالعملی درباره راه‌اندازی کاروان‌های کربلا برای قرارگاه حمزه سیدالشهدا و مناطق پنج‌گانه سپاه ارسال کرد.

مسئول بسیج سپاه پاسداران در مصاحبه‌ای به تشریح سیاست جمهوری اسلامی در نبردهای دریایی، طرح‌های آینده برای بسیج و... پرداخت.

- خبرگزاری عراق: معاون فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع عراق از خطوط و استحکامات دفاعی محورهای عملیاتی شرق میسان و شرق دجله بازدید کرد.

- درگیری میان نیروهای خودی و گروه‌های ضدانقلاب و همچنین درگیری میان دو گروه کومه‌له و دمکرات در مناطق شمال‌غرب کشور.

- انقلابیون مسلمان عراقی ضرباتی را به تجمع نیروهای عراقی در منطقه بشاری وارد کردند.

- مجاهدین مسلمان عراقی در یک عملیات غافلگیرانه به کاروان حامل صدام، تعدادی از محافظان او را کشتند. حجت‌الاسلام حکیم: «به‌زودی دفتر مجلس اعلای انقلاب عراق، به‌طور رسمی در سوریه فعالیت خود را آغاز می‌کند.»

- رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در بازدید از واحدهای جنوب مجاهدان عراقی در ایران، با تشریح نتایج عملیات عاشورای4، به بازشدن افق جدیدی در مبارزات مردم عراق اشاره کرد.

- هواپیماهای عراق بعدازظهر امروز به منطقه خلیج‌فارس تجاوز کردند. ادعای عراق درمورد حمله به یک هدف بزرگ دریایی تأیید نشد.

- واشنگتن پست: اقدام ایران به بازرسی کشتی‌ها و حضور قدرت‌های بزرگ در نزدیکی تنگه هرمز بازی قدرت در منطقه خلیج‌فارس را پیچیده کرده است.

- نماینده دائمی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای برای دبیرکل این سازمان، اسامی 199 اسیر نوجوان عراقی را اعلام کرده است. نماینده ایران در نامه دیگری با رد ادعای عراق مبنی‌براینکه ایران گفته است سربازان ایرانی با گلوله‌های شیمیایی عراق کشته شده‌اند، اعلام کرد این نوع سوءتعبیرات به‌منظور منحرف ساختن حقایق درباره استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی است.

- نماینده ایران در سازمان ملل اقدام امریکا را در محکوم‌کردن عراق به‌دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی، ترفندی سودجویانه خواند.

- در چارچوب سیاست جدید شورای همکاری خلیج‌فارس، وزیر خارجه عمان در بغداد با صدام دیدار و راه‌های پیشنهادی برای پایان‌دادن به جنگ را به اطلاع او رساند. گزارش این سفر و بازتاب آن در رسانه‌ها.

- امیر کویت بار دیگر بر حمایت خود از عراق تأکید کرد.

- ادامه تفسیر و تحلیل رسانه‌ها درباره مواضع جدید شورای همکاری خلیج‌فارس و تلاش برای خاتمه‌دادن به جنگ. تشدید تبلیغات مطبوعات کویت علیه ایران.

- سفیران ژاپن در خاورمیانه در گزارشی به نخست‌وزیر این کشور پایان‌یافتن جنگ ایران و عراق را در آینده نزدیک، بعید اعلام کردند. سفیر ژاپن در امریکا نیز گفت که امریکا امیدوار است که ژاپن میان امریکا و خاورمیانه (به‌ویژه ایران) نقش واسطه ایفا کند.

- واشنگتن پست: با احداث خط لوله‌های نفتی جدید، اهمیت تنگه هرمز کاهش یافته و دریای مدیترانه و بحر احمر جایگزین آن شده است. بزرگ‌ترین بازنده در بازی نفت، شوروی خواهد بود و قیمت نفت تا بشکه‌ای 19 دلار کاهش می‌یابد.

- مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن با اشاره به پایان‌یافتن ذخایر مالی عراق و افزایش شدید قروض این کشور، موفقیت ایران در جنگ اقتصادی علیه عراق را متأثر از رهنمودهای امام خمینی دانست.

ارسال نظر






captcha
ارسال